ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 تير 1392     |     کد : 56685

کودتای آمریکایی در مصر با اسرائیل هماهنگ شده بود

کارشناسان اسرائیلی اعلام کردند‌«عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر سه روز قبل از کودتا علیه مرسی، «تل‌آویو» را در جریان همه امور قرار داده بود.


کارشناسان اسرائیلی اعلام کردند‌«عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر سه روز قبل از کودتا علیه مرسی، «تل‌آویو» را در جریان همه امور قرار داده بود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «رونی دانیال»، کارشناس اسرائیلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی رژیم‌صهیونیستی و در واکنش به «کودتای نظامی علیه محمد مرسی» گفت: ژنرال «السیسی»، فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر سه روز قبل از برکناری رئيس‌جمهور مصر مقامات اسرائیلی را مطلع کرده بود.

به گفته «دانیال»، برکناری مرسی، به نفع اسرائيل بود چرا که این اقدام ارتش امنیت اسرائيل را تضمین کرد.

این کارشناس صهیونیستی این موضوع را هم گفت که «محمد البرادعی»، که پس از کودتا معاون رئيس‌جمهور در امور بین‌الملل شد، یک مرتبه قبل از کودتای نظامی و یک مرتبه بعد از آن با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفت و گو کرده و به او وعده داده که کاری کند همه کشورها دولت روی کار آمده پس از کودتا را به رسمیت بشناسند!

«آریه شافیت»، نویسنده مشهور اسرائیلی نیز طی مقاله‌ای به تشریح شخصیت ژنرال السیسی پرداخت. به اعتقاد این نویسنده، السیسی «قهرمان اسرائيل» و صهیونیست‌ها است! در ادامه این مقاله آمده: این مسئله برای همگان روشن و مبرهن است که اندیشمندان اسرائیلی حامی فرمانده ارتش همسایه بزرگ جنوبی «اسرائیل» یعنی مصر هستند که در یک چشم به هم زدن رئيس‌‌جمهوری را که خود وی را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرده بود، دستگیر و روانه زندان کرد.

کابینه جدید

خبر دیگر اینکه اعضای کابینه دولت انتقالی مصر طی مراسمی در حضور رئیس‌جمهور دولت موقت پس از ادای سوگند رسما کار خود را آغاز کردند.

«حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر دولت موقت مصر سه‌شنبه شب به همراه 35 وزیر و معاونش که گفته می‌شود اغلب آنها «تکنوکرات»‌هستند، طی مراسمی کوتاه سوگند یاد کردند.

نکته مهم و قابل توجه در این بین، انتخاب ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع و فرمانده ارتش به عنوان معاون نخست‌وزیر است. «السیسی» در واقع هم وزیر دفاع است، هم فرمانده ارتش و هم معاون نخست‌وزیر و این در حالی است که پیش از این و پس از کودتا علیه «محمد مرسی» گفته بود نقشی در دولت آینده نخواهد داشت.

به گزارش یورو نیوز، در کابینه دولت انتقالی مصر پنج وزیر زن دیده می‌شود و هفت وزیر نیز از اعضای کابینه دولت محمد مرسی هستند.

عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر نیز در اقدامی کمال جنزوری، نخست‌وزیر دوره حسنی مبارک را مشاور خود کرد!

همزمان با معرفی کابینه، خبر می‌رسد، پرونده «محمد مرسی» و رهبران برجسته اخوان که در بازداشت به سر می‌برند از سوی دادستانی کل به وزارت دادگستری مصر ارسال شده تا محاکمه آنها آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، تحقیق درباره پرونده حمله به زندان «وادی النطرون» و فرار زندانیان این زندان از جمله محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و 19 تن از رهبران اخوان‌المسلمین مصر در طول انقلاب 25 ژانویه، توسط قاضی که از سوی وزیر دادگستری مشخص می‌شود بررسی خواهد شد.

از سوی دیگر، اخوان‌المسلمین مصر که از بدو کودتای نظامی ارتش در خیابان‌ها و میادین شهرهای مختلف مصر حضور داشته و در تلاش است «مرسی» را به قدرت بازگرداند، بار دیگر فراخوان برگزاری یک تظاهرات میلیونی برای روز چهارشنبه را داد. اما طرفداران مرسی از همان سه‌شنبه شب اعتراض‌های خود علیه «کودتاچیان» را شدت بخشیده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، طرفداران اخوان‌المسلمین نیمه شب سه‌شنبه با مخالفان خود در راهپیمایی به سوی مقر امنیت ملی در «قاهره» درگیر شدند که طی آن چند نفر زخمی شدند.

درگیری‌های مشابهی نیز در «الجیزه» و «دقهیلیه» روی داد که بنا به گفته خبرنگار المیادین ده‌ها زخمی در پی داشته است. در حالی که آخرین گزارش‌های منتشر شده حاکی است، طرفداران مرسی روز گذشته با سرازیر شدن در خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای این کشور از جمله در اطراف میدان «رابعه العدویه» که به محل اصلی تحصن آنها تبدیل شده، تظاهرات کردند. محکومیت کودتای نظامی ارتش که به کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم منجر شده، عمده انگیزه معترضان در روز چهارشنبه بود.

در همین حال، «امیر بسام»، از اعضای برجسته اخوان‌المسلمین نیز در واکنش به تشکیل دولت انتقالی مصر گفت: «اعتراض‌ها ادامه خواهد داشت. در خیابان‌ها تحصن خواهیم کرد، دست به اعتصاب خواهیم زد و کشور را فلج خواهیم کرد تا زمانی که مرسی به قدرت برسد.» در جریان ناآرامی‌های روز دوشنبه مصر هفت تن کشته و 300 نفر زخمی و بیش از 400 نفر از معترضان هم بازداشت شدند.

واکنش تند به اظهارات روز یکشنبه اردوغان، اما جزو نخستین موضع‌گیری‌های دولت انتقالی مصر پس از ادای سوگند بود که در رسانه‌های داخلی مصر بازتاب گسترده‌ای داشت.

سخنگوی وزارت خارجه مصر ضمن اعلام «انزجار شدید» از موضع‌گیری اخیر ترکیه علیه مصر، آن را «مداخله آشکار در امور داخلی» این کشور خواند.

اردوغان گفته بود، کشورش همچنان مرسی را رئیس‌جمهور مصر می‌داند و هر دولتی که با کودتا در هر جایی به قدرت برسد را به رسمیت نمی‌شناسد.

«نبیل العربی»، دبیرکل اتحادیه عرب اما برخلاف اردوغان اعلام کرد، آنچه در مصر اتفاق افتاد نه یک کودتا بلکه «انقلاب مردم» بود.

موشک‌های گراد در راه قاهره

در بحبوحه تحولات سیاسی و امنیتی مصر خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری «الاهرام» از کشف 19 موشک گراد در جاده سوئز که در حال انتقال به قاهره بود خبر داد. بر اساس این گزارش این موشک‌ها داخل یک خودرو در حال انتقال بود. در کنار این موشک‌ها مقادیری سلاح و مهمات نیز جاسازی شده بود.

تحولات صحرای سینا و ناآرامی‌ها در این منطقه حساس نیز همچنان ادامه دارد.

آخرین خبرها حاکی است سه‌شنبه شب نیز گروه‌های مسلح با استفاده از موشک و سلاح‌های خودکار به یک پادگان ارتش مصر حمله کرده و شماری از نظامیان را مجروح کردند. ارتش مصر در تلاش است با جلب رضایت «تل‌آویو» به این منطقه لشکرکشی کند. طبق پیمان کمپ دیوید، مصر اجازه اعزام واحدهای نظامی به صحرای سینا را ندارد.

آخرین اخبار

پایگاه خبری الاهرام اعلام کرد عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر عصر روز گذشته با «کاترین اشتون» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر ریاست جمهوری در قاهره دیدار و درباره آخرین تحولات جاری در این کشور و حوادث صحرای سینا گفت و گو کرد. همزمان با برگزاری این دیدار خبرهایی از وقوع درگیری‌های شدید بین نیروهای امنیتی و طرفداران مرسی در نقاط مختلف قاهره به ویژه اطراف کاخ نخست‌وزیری منتشر شد. خودروهای زرهی ضد شورش امنیت مرکزی مصر نیز همزمان با اوج گیری این ناآرامی ها، در اطراف خیابان «لاظوغلی» در اطراف سفارت آمریکا مستقر شده اند.

تسنیم به نقل از پایگاه خبری الاهرام خبر داد نیروهای امنیتی و پلیس مصر به منظور جلوگیری از وقوع درگیری های خونین میان هواداران و مخالفان مرسی در قاهره از حرکت هواداران مرسی به سمت میدان التحریر جلوگیری کردند و تمام ورودی های این میدان را بستند.


نوشته شده در   پنجشنبه 27 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode