ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 تير 1392     |     کد : 56160

جنگ خونين خياباني دوباره شهرهاي مصر را فرا گرفت

فراخوان رهبران جناح‌هاي مخالف و موافق «محمد مرسي» براي برپايي اعتراض‌هاي خياباني بعد از کودتاي نظامي، مصر را به صحنه جنگ‌هاي خياباني تبديل کرده است.


دو روز پس از کودتاي نظامي عليه محمد مرسي
جنگ خونين خياباني دوباره شهرهاي مصر را فرا گرفت


فراخوان رهبران جناح‌هاي مخالف و موافق «محمد مرسي» براي برپايي اعتراض‌هاي خياباني بعد از کودتاي نظامي، مصر را به صحنه جنگ‌هاي خياباني تبديل کرده است.
پس از کودتاي نظامي ارتش مصر در چهارشنبه شب گذشته که به برکناري و بازداشت «محمد مرسي»، رئيس‌جمهور قانوني اين کشور و رهبران اصلي اخوان‌المسلمين منجر شد، رهبران دو جريان سياسي از طرفداران خود خواستند روز جمعه به خيابان‌ها بيايند. اخواني‌ها که به شدت از کودتاي نظامي خشمگين هستند روز جمعه با دعوت از طرفداران خود به برپايي نماز جمعه و برپايي تظاهرات عليه ارتش در خيابان‌هاي قاهره و شهرهاي مختلف اين کشور راهپيمايي کردند.
حضور همزمان طرفداران جناح مقابل و از همه مهم‌تر دخالت مسلحانه ارتش باعث شد جمعه شب خيابان‌هاي شهرهاي مختلف به صحنه جنگ‌هاي مسلحانه تبديل شود. اوج ناآرامي‌ها به درگيري‌هاي مقابل گارد رياست‌جمهوري در قاهره مربوط مي‌شود.
آخرين گزارش‌ها حاکي است، در درگيري‌هاي روز جمعه دستکم 36 نفر کشته و نزديک به 1000 نفر مجروح شده‌اند. بيشتر قربانيان طرفداران مرسي هستند. به نوشته منابع خبري مصر در اين درگيري‌هاي خونين شماري از نيروهاي پليس نيز کشته شده‌اند! بدين ترتيب شمار قربانيان از زمان آغاز ناآرامي‌هاي مصر در هفته گذشته به حدود 90 کشته و صدها مجروح رسيد.
همزمان با اوج گرفتن خشونت‌ها، «محمد بديع»، رهبر جماعت اخوان‌المسلمين مصر تاکيد کرد «محمد مرسي» را همچنان رئيس‌جمهور قانوني کشور مي‌دانند و مردم مصر تا زمان بازگشت وي به کاخ رياست‌جمهوري دست از اعتراض‌ها برنخواهند داشت. به گزارش شبکه خبري «الميادين»، «بديع» که در ميدان «النهضه» سخنراني مي‌کرد گفت: ملت مصر در انقلاب بيست و پنجم ژانويه سال 2011 به همراه اخوان‌المسلمين مشارکت داشتند ولي اخوان‌المسلمين قبل از اين انقلاب در طول ده‌ها سال گذشته در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بودند و اعدام شدند. اخواني‌ها به همراه نيروهاي مجاهد مصر با صهيونيست‌ها، انگليس، مستبدان و حکام ظالم مقابله کردند.
ملت بزرگ مصر انقلاب خود را حفظ و حق خود را مطالبه خواهد کرد. حقوق ملت مصر تباه نخواهد شد. من فرار نکردم و هيچ کس نيز مرا بازداشت نکرده است. اخبار دروغي را درباره من منتشر کردند. ما فرار نمي‌کنيم بلکه انقلابي و آزاده هستيم و به راه انقلاب خود ادامه خواهيم داد.
وي تاکيد کرد ارتش مصر هيچ آينده‌اي در مصر نخواهد داشت و اخوان‌المسلمين به راه خود ادامه خواهد داد. به گفته «بديع» تمام دستورات شوراي نظامي مصر باطل است. وي در پايان به شدت از رهبر قبطي‌ها و شيخ الازهر مصر انتقاد کرد.
«حمزه زوبع»، سخنگوي حزب آزادي و عدالت نيز طي گفت‌وگويي با شبکه خبري الجزيره ضمن تاکيد به مبارزه با ارتش تصريح کرد تا مرسي به قدرت بازنگردد با هيچ حزب و گروه مخالفي مذاکره نخواهند کرد. اين موضع‌گيري پس از درخواست ارتش و مخالفان مرسي براي مذاکره با طرفداران مرسي، اتخاذ مي‌شود.
از سوي ديگر روزنامه‌ مصري «الاهرام» نوشت، مخالفان به محمد مرسي پيشنهاد کردند خاک مصر را ترک کند اما وي با اين درخواست مخالفت کرد. بازجويي از مرسي فردا (دوشنبه) آغاز مي‌شود.
وي به «اهانت به دستگاه قضايي مصر و تلاش براي ايجاد ناامني و اختلاف بين مردم» متهم شده است! يمن، ترکيه و قطر از جمله کشورهايي است که به مرسي پيشنهاد شده بود!
اما مخالفان محمد مرسي نيز طي يکي دو روز گذشته بسيار فعال بودند. مسدود کردن اموال رهبران اخوان‌المسلمين، حضور سنگين نظاميان ارتش و پليس در مناطق مختلف کشور، دستگيري «خيرت الشاطر»، معاون اول رهبر جماعت اخوان‌المسلمين و انتقال وي به زندان و سرکوب شديد طرفداران مرسي از جمله اقداماتي است که ارتش و نيروهاي امنيتي به همراه مقامات روي کار آمده از اين کودتا طي دو روز گذشته اتخاذ کرده‌اند.
«الشاطر» متهم به «قتل» شده است!
ارتش نيز همچون طرفداران مرسي تاکيد کرده با کساني که به دنبال ايجاد ناآرامي باشند به شدت برخورد مي‌کند.
عمرو موسي، وزير خارجه سابق مصر و يکي از اصلي‌ترين رهبران مخالف اين کشور روز جمعه از اقدام ارتش مصر به عنوان يک «انقلاب مردمي» ياد کرد. اما طرفداران محمد مرسي در کشورهاي مختلف نيز روزهاي جمعه و شنبه عليه «کودتاي ارتش» تجمعاتي برگزار کردند.
مصري‌هاي مقيم آمريکا مقابل مقر سازمان ملل و مصري‌هاي مقيم ترکيه، افغانستان، آلمان و حتي مغرب در حمايت از «محمد مرسي» تظاهرات کردند. نکته جالب توجه اينکه در ميان مخالفان تعداد زيادي از شهروندان همان کشور نيز حضور داشتند.
تظاهرکنندگان ارتش مصر را به انجام «کودتاي نظامي عليه يک دولت دمکراتيک» متهم کردند.
نخست‌وزير ترکيه نيز روز جمعه، دخالت ارتش براي عزل محمد مرسي، رئيس‌جمهور از قدرت کنار گذاشته شده مصر را محکوم کرد و آن را مصداقي از رياکاري غرب دانست.
رجب طيب اردوغان، با اشاره به تاريخچه‌اي از کودتاهاي صورت گرفته در کشورش هشدار داد که قيام‌هاي نظامي هزينه‌هاي سنگيني دارند و نبايد آنها را تحمل کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اردوغان گفت: «مهم نيست کودتا در کجا صورت مي‌گيرد چون در هر جا که باشد بد است. کودتا دشمنان واضح مردم‌سالاري هستند».
وي که در دوران حکومت يک ساله محمد مرسي روابط دوستانه‌اي با مصر داشت افزود: «کساني که به تفنگ‌ و به قدرت رسانه‌ها تکيه مي‌زنند نمي‌توانند سازندگان مردم‌سالاري باشند. دمکراسي را تنها از درون صندوق‌هاي راي مي‌توان ساخت.»
نخست‌وزير ترکيه از اينکه غرب از لفظ کودتا براي دخالت ارتش مصر در تحولات اخير اين کشور استفاده نکرده هم انتقاد کرد.
وي گفت: «غرب در آزمون صداقت مردود شد. رنجيده‌خاطر نشويد، اما دموکراسي استانداردهاي دوگانه نمي‌پذيرد.»
عبدالله گل رئيس‌جمهور ترکيه نيز از دخالت ارتش مصر و برکناري «مرسي» ابراز تاسف کرد.
يادآور مي‌شود، ارتش مصر با حمايت‌هاي جنبش «تمرد» به رهبري عمرو موسي و محمد البرادعي و ميليون‌ها نفر از مردم مصر چهارشنبه گذشته طي يک کودتا محمد مرسي را برکنار و «عدلي منصور» رئيس دادگاه قانون اساسي مصر را جانشين وي کرد. اوضاع در اين کشور از آن روز تاکنون به شدت متشنج است و کارشناسان نسبت به آينده اين کشور بسيار نگرانند. به اعتقاد ناظران سياسي با توجه به موضع سخت طرفين در مقابل ديگري، اين کشور احتمالا به اين زودي‌ها روي آرامش را نخواهد ديد.
پايگاه خبري «اليوم» ديروز اعلام کرد 51 نفر از ديپلمات‌هاي آمريکايي روز شنبه به دليل اوضاع ناآرام مصر، قاهره را ترک کردند. پيش از اين نيز برخي کشورها اقدام به خارج کردن شهروندان و برخي ديپلمات‌هاي خود کرده بودند.
آخرين خبرها
* فرمانده کل نيروهاي مسلح مصر در جريان ناآرامي‌هاي خونين روز جمعه با پادشاه عربستان تلفني گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله از «السيسي» خواست مانع از تسري «فتنه و شرارت» شود!
* پايگاه صهيونيستي «دبکا»، نزديک به منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي با انتشار گزارشي اعلام کرد عربستان و امارات زمينه کودتاي نظامي عليه «مرسي» را فراهم و آن را هدايت کردند. به نوشته اين پايگاه خبري، نظاميان مصر هرگز بدون کمک‌هاي اطلاعاتي و مالي اين دو کشور قادر به انجام اين کودتاي حساب شده نبودند.




نوشته شده در   يکشنبه 16 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode