ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 تير 1392     |     کد : 55897

اوج‌گيري اعتراض‌ها عليه مرسي

ميليون‌ها نفر از مردم مصر در سالروز تحليف رياست جمهوري «محمدمرسي» تظاهرات کردند و خواستار برکناري وي از قدرت شدند.

روز طوفاني مصر

اوج‌گيري اعتراض‌ها عليه مرسي
ميليون‌ها نفر از مردم مصر در سالروز تحليف رياست جمهوري «محمدمرسي» تظاهرات کردند و خواستار برکناري وي از قدرت شدند.

ميليون‌ها نفر از مخالفان مصري روز گذشته، مصادف با سالروز تحليف رياست جمهوري «محمدمرسي» و با وعده قبلي در سرتاسر اين کشور به ويژه در شهرهاي بزرگ قاهره، اسکندريه، اسماعيليه و سوهاج تظاهرات کردند و خواستار «استعفاي» مرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند. همزمان ميليون‌ها نفر از طرفداران مرسي نيز در مناطق مختلف کشور و شهرهاي بزرگ به حمايت از مرسي تجمع، تحصن يا راهپيمايي کردند.

بسياري از مردم مصر (چه طرفداران و چه مخالفان مرسي) از يکي دو روز قبل‌تر با رساندن خود به خيابان‌ها و ميادين اصلي شهر به ويژه ميدان التحرير، خود را آماده رويارويي با جبهه مقابل کرده بودند.

شمار بسيار زيادي از نيروهاي پليس ضد شورش و حتي ارتش در مناطق حساس و اطراف ساختمان‌هاي مهم دولتي و تجاري مثل کاخ الاتحاديه، و وزارت کشور با خودروهاي زرهي مستقر شده بودند. هلي‌کوپترهايي نيز برفراز شهر قاهره در حال تردد بودند.

شبکه تلويزيوني الجزيره اعلام کرد بيشتر طرفداران مرسي در ميدان رابعه و مخالفان وي در ميدان التحرير تجمع کرده‌اند.

مخالفان مرسي بنا به دلايل مختلف از جمله ناتواني وي در اجراي وعده‌هاي داده شده در طول يکسال گذشته خواستار برکناري رئيس جمهور و برگزاري انتخابات مجدد هستند. درخواستي که در بحبوبه ناآرامي‌هاي ديروز از سوي «مرسي» رد شد. شبکه تلويزيوني «الميادين» طي گزارشي به نقل از «مرسي» اعلام کرد که وي به هيچ وجه قصد استعفا ندارد چرا که کناره‌گيري‌اش از قدرت باعث تشديد ناامني و درگيري‌ها خواهد شد.

«مرسي» با برگزاري انتخابات زودهنگام نيز مخالفت کرد. مرسي که با گاردين مصاحبه مي‌کرد ضمن رد «وقوع انقلاب مجدد» در مصر گفت مردم حق دارند اعتراض کنند اما قانون اساسي بايد اجرا شود و حاضر نيست بر سر قانون اساسي مذاکره کند. روز گذشته خبرهايي نيز از وقوع درگيري بين طرفداران و مخالفان مرسي منتشر شد. در جريان درگيري‌هاي چند روز گذشته روي هم هفت نفر کشته و 500 تن مجروح شده‌اند.

ناآرامي‌هاي اخير مصر به دنبال اظهارات روز چهارشنبه گذشته «محمد مرسي» که از قضا با هدف آرام کردن مخالفان انجام شد، صورت مي‌گيرد.

مرسي علاوه بر اعتراف به اشتباهاتش و وعده‌هايي که براي اصلاح اوضاع داد اين را هم گفت که در برابر «خرابکاران» و دشمنان انقلاب کوتاه نخواهد آمد. محمد البرادعي، رئيس حزب الدستور و يکي از اصلي‌ترين مخالفان مرسي پيش از آغاز ناآرامي‌هاي ديروز، با حمله به «مرسي» از طرفداران خود و مخالفان خواست با ريختن به خيابان‌ها «انقلاب مصر را به مسير خود» بازگردانند!

وي افزود همه مخالفان احساس مي‌کنند که به بن‌بست رسيده‌اند و کشور در آستانه سقوط است و براي نجات آن بايد انتخابات زودهنگام برگزار شود.

عمرو موسي،‌رئيس حزب کنگره و ديگر مخالف جدي مرسي نيز ساعاتي قبل از آغاز تظاهرات ميليوني ديروز به شبکه خبري «الحياه» گفت مصر در دوران مرسي نه تنها شاهد هيچ پيشرفتي نبود بلکه پس رفت هم کرد.

«عمرو موسي» اين را هم اضافه کرد که مردم ديگر تحمل اين اوضاع را ندارند.

مصر، شنبه شب نيز ناآرام بود و آنطور که «النشره» اعلام کرده، در جريان اين ناآرامي مقر حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي اخوان‌المسلمين در منطقه «الاباصري» به آتش کشيده شد. معترضان همچنين مقر اين حزب در منطقه «المرماحه» را پس از يک درگيري شديد با جبهه مقابل به آتش کشيدند. براثر اين درگيري 140 نفر زخمي شدند.

پايگاه خبري العهد لبنان نيز اعلام کرد که 3 فراکسيون پارلماني مصر شنبه شب در همبستگي با مخالفان محمد مرسي از سمت خود استعفا کردند. «احزاب الوفد»، «المصري الديمقراطي» و «المصريين لاحرار» از جمله اين احزاب بودند.

واکنش‌ها

با به هم ريختن اوضاع مصر، مقامات و رسانه‌هاي بين‌المللي نيز به نوبه خود در مورد آن موضع‌گيري کردند.

«الازهر» مصر خواستار توقف فوري خشونت و قتل و آتش‌سوزي شد و اعلام کرد طرفين براي حل مشکلات به گفت‌وگو رو بياورند.

قطر نيز با ارسال چند هواپيما به فرودگاه قاهره اتباع خود را از اين کشور خارج کرد.

بي‌بي‌سي عربي نيز طي گزارشي گمانه‌زني درباره آينده مصر را «دشوار» توصيف کرد. اين رسانه به جمع‌آوري ميليون‌ها امضا عليه مرسي از سوي گروه موسوم به «تمرد» اشاره کرد و افزود اوضاع در اين کشور پيچيده شده است.

اينديپندنت اما از احتمال «کودتاي نرم» در مصر نوشت. اين روزنامه انگليسي ضعف برشمردن سناريوهاي احتمالي براي آينده مصر در پايان نتيجه گرفت «احتمال دخالت نظامي و ورود ارتش به يک کودتاي نرم» عليه مرسي براي گرفتن امتياز زياد است. برکناري از قدرت و برگزاري انتخابات زودهنگام امتيازاتي هستند که به اعتقاد اين روزنامه ارتش مصر از مرسي خواهد گرفت!

آخرين خبرها

* بسياري از رسانه‌هاي جهان تجمعات و ناآرامي‌هاي روز گذشته مصر را به طور مستقيم پوشش دادند.

* در شهر «المحله» درگيري‌هايي بين موافقان و مخالفان مرسي درگرفت. پليس شماري از آنها را دستگير کرد.

* پايگاه اليوم السابع نوشت مرسي براي رصد کردن تحولات و ناآرامي‌هاي مصر وارد کاخ «القبه» شده است.

* مقر حزب آزادي و عدالت در استان «بني سيوف» به آتش کشيده شد.

* الاهرام: تظاهرکنندگان مصري آمريکا و سفير اين کشور در قاهره را مسئول خونريزي در کشورشان معرفي مي‌کنند.

* يک نظامي عالي رتبه مصري ديروز از برگزاري نشست اضطراري فرماندهان ارتش با حضور وزير دفاع اين کشور خبر داد.

* باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا از معترضان مصري حمايت کرد.

* رهبران معارضان مصر در تظاهرات ديروز حضور يافتند.

* انفجار مهيبي که گفته مي‌شود مربوط به يک ساختمان محل ساخت مواد منفجره بوده است ديروز قاهره را لرزاند.

* اعلام آماده‌باش در تمامي استان‌هاي مصر همزمان با تظاهرات در شهرهاي مختلف اين کشور.

* طرفداران مرسي در حمايت از وي کفن‌پوش به خيابان آمدند.

* حزب ‌الدستور مصر در ميدان التحرير بيمارستان صحرايي ايجاد کرد.

* سي‌ان‌ان آمريکا گزارش داد 200 تفنگدار آمريکايي در جنوب اروپا براي مداخله فوري در مصر به حال آماده‌باش درآمده‌اند.

* يک افسر ارتش مصر به نام «احمد جمال‌الدين» رهبري حرکت اعتراضي افسران ارتش عليه مرسي را برعهده گرفت.

* مسيحيان مصر هم به جمع معترضان مرسي پيوستند.

* سخنگوي رسمي اخوان‌المسلمين حزب منحله رژيم مبارک را عامل خشونت‌هاي مصر دانست.





 





معترضان در دانشگاه ژوهانسبورگ عکس اوباما را آتش زدند





پليس آفريقاي جنوبي مجبور شد براي متفرق کردن معترضان به سفر باراک اوباما به کشورشان، از گاز اشک‌آور و نارنجک بي‌حس‌کننده استفاده کند.

به گزارش خبرگزاري‌ها صدها نفر از مردم آفريقاي جنوبي با جمع شدن در محوطه دانشگاه ژوهانسبورگ محل سخنراني باراک اوباما، تصاوير وي را بر آتش کشيدند و با سر دادن شعارهايي وي را با هيتلر مقايسه کردند.تظاهرکنندگان مخالفت خود را با حمايت واشنگتن از رژيم اسرائيل، کشتار انسان‌هاي بي‌گناه توسط پهپادهاي آمريکايي و ادامه فعاليت زندان گوانتانامو ابراز کردند.بعضي از معترضان حمايت دولت اوباما از رژيم اسرائيل را به نظام آپارتايد در آفريقاي جنوبي تشبيه کردند.علاوه بر اين، فعالان عضو سازمان فلسطين آزاد آفريقاي جنوبي پرچم فلسطين و پلاکاردهايي را در دست داشتند که روي آنها از اوباما خواسته شده بود «حمايت مالي از آپارتايد اسرائيلي» را متوقف کند.

پليس براي متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و نارنجک بي حس‌کننده استفاده کرد.

تظاهرات مشابهي نيز روز جمعه هنگام ورود اوباما به آفريقاي جنوبي مقابل سفارتخانه اين کشور در پرتوريا برگزار شد.

انجمن حقوقدانان مسلمان در ژوهانسبورگ نيز پيش از سفر اوباما به آفريقاي جنوبي اعلام کرده بود که رئيس‌جمهور آمريکا بايد به محض ورود به آفريقاي جنوبي دستگير و به اتهام ارتکاب جنايات جنگي محاکمه شود.يکي از برنامه‌هاي سفر اوباما به آفريقاي جنوبي ديدار با نلسون ماندلا بود که با وخامت حال وي اين برنامه لغو شد و اوباما با خانواده وي ديدار کرد.

 


نوشته شده در   دوشنبه 10 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode