ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392     |     کد : 53863

جهان به انتخابات ايران چشم دوخته است

در حالي که کمتر از يک ماه ديگر، يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا در ايران برگزار خواهد شد، از هم‌اکنون چشم جهانيان به اين انتخابات دوخته شده و همگان منتظر خلق حماسه‌اي ديگر از سوي ملت ايران هستند.

گاردين: انتخابات رياست جمهوري مثل هميشه پرشور خواهد بود
جهان به انتخابات ايران چشم دوخته است 

در حالي که کمتر از يک ماه ديگر، يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا در ايران برگزار خواهد شد، از هم‌اکنون چشم جهانيان به اين انتخابات دوخته شده و همگان منتظر خلق حماسه‌اي ديگر از سوي ملت ايران هستند.
انتخابات و حضور فراگير مردم در صحنه سياسي در دنياي معاصر از اهميت بالايي برخوردار است. انتخابات مهم‌ترين نماد حاکميت مردم در هر کشور محسوب مي‌شود. حضور و مشارکت فعالانه و گسترده مردم در صحنه‌هاي انتخاباتي بيانگر رضايتمندي مردم از حاکميت و شاخص رشد و توسعه نظام سياسي است که مردم آزادانه به انتخاب افرادي اقدام مي‌نمايند.
مشارکت فراگير و هدفمند مردم در هر انتخاباتي که مانور سياسي مردم در صحنه اجتماعي کشور تلقي مي‌گردد هم در عرصه ملي و هم در عرصه بين‌المللي داراي اهميت است.
در عرصه ملي حضور مردم در انتخابات انسجام اجتماعي، وفاق ملي و اقتدار سياسي را براي حاکميت بوجود مي‌آورد و در عرصه بين‌المللي فشارها و تهديدات را کاهش مي‌دهد.
هيچ کشوري نمي‌تواند سياست‌هاي خود را بر يک کشور ديگر که از پشتيباني گسترده مردمي برخوردار است تحميل نمايد و يا اينکه خود را رودرروي ملتي قرار دهد که آمادگي مقابله همه‌جانبه با او را داشته باشد.
به اين ترتيب انتخابات براي هر کشور و يا نظام سياسي يک فرصت است. فرصتي طلايي که در آن يک ملت براي چند سال در يک حضور چشمگير سرنوشت سياسي، فرهنگي و اقتصادي و نيز موقعيت بين‌المللي خود را رقم مي‌زند.
آگاهي از شرايط سياسي و امنيتي پيراموني جمهوري اسلامي ايران نمايانگر اين نکته مهم است که انتخابات 24 خرداد 92 در شرايطي بسيار متفاوت با ديگر انتخابات که در طول 34 سال گذشته انجام گرفته، قرار دارد.
اين انتخابات از ماه‌ها قبل مورد توجه رسانه‌ها و محافل خارجي و بين‌المللي قرار گرفته و امروز نگاه جهانيان به اين اتفاق مهم در ايران دوخته شده است.
در اين باره روزنامه گاردين در گزارشي با عنوان «ايران آماده برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري مي‌‌شود»، نوشت: آثار و اهميت نتايج انتخابات ايران، اين انتخابات را در کانون توجه جهانيان قرار داده است.
«يان بلک» خبرنگار روزنامه «گاردين» با انتشار گزارشي در مورد انتخابات پيش روي کشورمان تحت عنوان «ايران آماده برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شود» با اذعان به اهميت انتخابات رياست‌‌جمهوري کشورمان، نوشت: تمامي توجهات کشورهاي جهان و بخصوص کشورهاي غربي به انتخابات ايران دوخته شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين؛ نويسنده با بيان فضاي روزهاي ثبت‌نام نامزدهاي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري در وزارت کشور مي‌نويسد «تصويري از رهبري ايران و همچنين در کنار وي تصوير بنيانگذار انقلاب، امام خميني(ره) قرار داشت. ماه آينده ميليون‌ها ايراني به پاي صندوق‌هاي راي خواهند رفت تا رئيس‌جمهور آينده خود را برگزينند.»
نويسنده در ادامه گزارش خود با اذعان به «شگفتي‌ساز» بودن تمامي دوره‌هاي قبلي انتخابات رياست جمهوري ايران مي‌افزايد «ايرانيان و ناظران خارجي مي‌دانند که نتايج انتخابات ايران همواره غير‌قابل پيش‌بيني بوده است.»
در گزارش گاردين آمده است: يکي از شهروندان ايراني در اين زمينه مي‌گويد «همگان مي‌دانند که انتخابات در ايران همواره شگفتي‌ساز بوده است.» خبرنگار گاردين همچنين به نقل از يک تحليلگر سياسي در تهران مي‌نويسد «هنوز آرايش نهايي نيروهاي سياسي در انتخابات ايران مشخص نيست.»
نويسنده اين گزارش در ادامه با اشاره به توجهات بين‌المللي نسبت به نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران مي‌افزايد «توجهات جهاني نسبت به نتيجه انتخابات ايران معطوف شده است. برنامه هسته‌اي ايران و تحريم‌هاي وضع شده از سوي کشورهاي غربي همگي از جمله مواردي هستند که باعث مي‌شوند تا قدرتهاي غربي توجه ويژه‌اي به نتيجه انتخابات ايران داشته باشند. بايد اشاره داشت که انتخابات رياست جمهوري در ايران بر مسير آينده آن کشور بسيار تاثيرگذار خواهد بود.»
گاردين در ادامه با اشاره به تاثير انتخابات رياست جمهوري بر ادامه روند مذاکرات هسته‌اي کشورمان مي‌افزايد «برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات رياست‌جمهوري ايران سبب مي‌شود تا نمايندگان هسته‌اي ايران از موضعي قوي در مذاکرات هسته‌اي حضور يابند. حضور ميليوني ملت ايران پاي صندوق‌هاي راي به جهانيان نشان خواهد داد که برنامه هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز بوده و از مشروعيت و محبوبيت عمومي برخوردار است.»
انتخابات ايران، الگويي براي جهان اسلام
رئيس اداره مسلمانان بخش آسيايي روسيه نيز درباره انتخابات رياست جمهوري خرداد ماه گفت: ساختار انتخابات دمکراتيک ايران الگويي مناسب براي کشورهاي ديگر به‌ويژه براي جهان اسلام است.
«نفيق‌الله آشيروف» افزود: در نظام انتخاباتي ايران، تقلب و جعل آرا به عنوان پديده‌اي رايج درسطح بين‌المللي هيچ جايگاهي ندارد.
وي افزود: حکومت اسلامي ايران تلاش مي‌کند انتخابات را بدون هرگونه عيب و نقصي برگزار کند و اين تلاش‌ها تاکنون موفق بوده است و انتخابات در سطوح مختلف در اين کشور در مطابقت با اصول اسلامي برگزار شده است.
روحاني مسلمان روس، برگزاري انتخابات دمکراتيک را دستاورد مهم انقلاب اسلامي ايران دانست و گفت: مردم ايران به اين نتيجه مهم انقلاب افتخار مي‌کنند.
وي با اشاره به تاکيد امام خميني(ره) بر تکيه بر راي ملت ايران به عنوان ملاک و ميزان تصدي مقام‌هاي دولتي اضافه کرد: آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي ايران و ادامه‌دهنده راه ا مام خميني(ره) هم‌چنين نگاهي به انتخابات دارد.
آشيروف افزود: رهبر ايران همواره اصرار دارد در تصميم‌گيري‌ها به ديدگاه‌هاي مردم توجه شود و مسئولان از اقدامات خودسرانه و خلاف قانون بپرهيزند.
روحاني مسلمان روس در گفت‌وگو با ايرنا اضافه کرد: چنين رويکردي انتخابات در ايران را دمکراتيک مي‌کند و به راستي مي‌توان گفت که انتخابات در اين کشور با توجه به حضور حداکثري مردم در آن منعکس‌کننده ديدگاه‌هاي واقعي و جايگاه اجتماعي نيروهاي سياسي در اين کشور مي‌باشد.
آشيروف، ادعاي برخي دولت‌هاي غربي به سرکردگي آمريکا مبني بر سياست‌هاي غيردمکراتيک‌ حکومت اسلامي ايران را به‌خاطر اسلام‌ستيزي جمهوري اسلامي دانست.
روحاني برجسته روس گفت: اطمينان دارم انتخابات رياست جمهوري ايران که در ماه آينده برگزار خواهد شد همانند انتخابات پيشين در فضاي دمکراتيک برگزار مي‌شود و تلاش‌هاي برخي قدرت‌ها براي مخدوش کردن فضاي انتخابات و جامعه ايران ناکام خواهد ماند.
بررسي روند انتخابات در ايران نسبت به ساير کشورها نشان مي‌دهد که جمهوري اسلامي مهد برگزاري آزادترين و قانوني‌ترين انتخابات‌ها در جهان است.
در واقع انتخابات ايران در ارزيابي و مقايسه با انتخابات ديگر کشورهاي جهان، در تمامي قاره‌ها، بيش‌ترين ميزان مشارکت و حمايت مردمي مداوم از نظام سياسي خود را دارا است که با توجه به آمار مشارکت مردم، ميانگين درصد مشارکت در انتخابات ايران از ميانگين کشورهاي غربي بالاتر است.
در همين رابطه «عباسعلي کدخدايي» سخنگوي شوراي نگهبان اخيرا طي سخناني در همايش مسئولان دفاتر و هيئت‌هاي نظارت بر انتخابات با مقايسه اجمالي نظام انتخاباتي در ايران و کشورهاي مدعي ليبرال دموکراسي گفت: مردم با حضور فراگير در انتخابات و ثبت نصاب‌هاي قابل توجه در ميزان مشارکت، اعتماد خود را به نظام نشان مي‌دهند.
وي افزود: به يقين مي‌توانيم بگوئيم نمره اول در ميزان مشارکت انتخاباتي را در جهان داريم و در هيچ کشوري مردم بدين صورت پاي صندوق‌هاي راي حاضر نمي‌شوند.
تحليل
بنابراين اسناد و شواهد نشان مي‌دهد که جبهه استکبار و در رأس آنها آمريکا، انگليس و فرانسه از ماه‌ها پيش سناريو سه ضلعي را براي تاثيرگذاري بر انتخابات آتي رياست‌جمهوري در ايران طراحي کرده‌اند.
يک ضلع اين سناريو، تشديد فشارها و فضاسازي رسانه‌اي از طريق ادعاي «نقض حقوق بشر» در ايران است. «احمد شهيد» گزارشگر ويژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ايران -بخوانيد مهره غرب- چندي پيش با استناد به ادعاهاي برخي اپوزيسيون و جريان ضدانقلاب خارج‌نشين گزارشي سراسر کذب و ادعايي را درباره وضعيت حقوق‌بشر در ايران منتشر کرد. با اين اميد که اين گزارش پيشاپيش دستمايه غربي‌ها براي زير سوال بردن سلامت انتخابات رياست‌جمهوري ايران از طريق ادعاي نبود آزادي و دموکراسي قرار گيرد.
ضلع دوم اين سناريو تشديد تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران با هدف مأيوس کردن مردم براي عدم شرکت در انتخابات است. در اين راستا به رغم اعمال تحريم‌هاي گوناگون و به اصطلاح فلج‌کننده، مردم ايران با حضور باشکوه در راهپيمايي 22بهمن سال 91 که به اذعان رسانه‌هاي خارجي باشکوه‌تر از راهپيمايي سال‌هاي قبل بود عملا تيرخلاص را به راهبرد تحريم غرب شليک کردند و عملا اين راهبرد را با شکست و ناکامي مواجه ساختند.
و اما ضلع سوم اين سناريو ايجاد يک اجماع بين‌المللي عليه ايران در حوزه هسته‌اي بود. غربي‌ها با در پيش گرفتن رويکرد مذاکره و فشار در تلاش بودند که با مديريت اين موضوع، بتوانند در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ايران قطعنامه ديگري عليه کشورمان در شوراي امنيت تصويب کنند اما با درايت و هوشمندي مقامات جمهوري اسلامي ايران ديروز و پس از مذاکرات آلماتي 2 (16 و 17 فروردين) جبهه غرب و آمريکا به جاي ايران در موضع انفعال قرار گرفته است.
آنچه مسلم است اين که راهبرد جمهوري اسلامي ايران براي انتخابات 24 خردادماه برگزاري انتخاباتي با حضور پرشور و گسترده مردم و انتخاب آگاهانه و هوشمندانه براي روي کار آمدن رئيس‌جمهوري و اعضاي شوراها، همتراز دهه چهارم انقلاب در فضايي آرام و باثبات که مايه اقتدار و کارآمدي نظام باشد در مقابل راهبرد دشمن تبديل انتخابات ايران به فرصتي براي چالش و بي‌ثبات‌سازي و کاهش حضور مردم در آن است که البته همانند 34 سال گذشته در اين راه هيچ‌چيز عايدشان نخواهد شد و مردم ايران با حضور گسترده در اين انتخابات دشمن را ناکام خواهند گذاشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode