ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391     |     کد : 48727

اقشار كم درآمد ،كارت معيشت مي گيرند

در جلسات مشترك دولت و مجلس كه از هفته گذشته آغاز شده و به صورت مداوم ادامه دارد تصميم گرفته شد كه در آستانه عيد نوروز به اقشار كم درآمد كارت معيشت داده شود.

در جلسات مشترك دولت و مجلس كه از هفته گذشته آغاز شده و به صورت مداوم ادامه دارد تصميم گرفته شد كه در آستانه عيد نوروز به اقشار كم درآمد كارت معيشت داده شود.
يك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با مهر با اشاره به تصميم جديد دولت و مجلس براي ارتقاي قدرت خريد مردم در ايام پاياني سال گفت: ستاد بسيج اقتصادي كشور با توجه به زيرساخت هاي در اختيار خود از زمان توزيع كالاهاي كالابرگي مسئوليت توزيع كارت معيشت خانوار را بر عهده خواهد گرفت.
وي افزود: قرار بر اين است كه در گام اول، برنج، روغن و قند و شكر در اختيار دو دهك پايين درآمدي قرار گيرد؛ اما هنوز در مورد توزيع مرغ و گوشت جمع بندي نهايي صورت نگرفته است.
به گفته وي، پيش بيني ها مبني بر اين است كه 17ميليون نفر از جمعيت كشور، مشمول دريافت كارت معيشت خانوار قرار گيرند.
توافق اوليه براي
پرداخت 100 تا 200 هزار تومان
از سوي ديگر عضو كميسيون اقتصادي مجلس نيز با تشريح جزئيات سه توافق دولت و مجلس در نشست هاي اخير از پرداخت 100 تا 200 هزار تومان كمك نقدي يا كالايي به دهك هاي يك تا هفت جامعه خبر داد.
ايرج نديمي در گفت و گو با تسنيم، با اشاره به نشست هاي اخير مجلس و دولت گفت: در نشست هاي اخير تني چند از رؤساي كميسيون ها و نمايندگان و چند تن از مسئولان و وزراي اقتصادي دولت حضور دارند كه در بخش زيادي از جلسات رئيس جمهور و در يك جلسه نيز رئيس مجلس حضور داشتند.
وي با بيان اينكه اين جلسات براساس رهنمود مقام معظم رهبري مبني بر كم كردن تقابل ها ميان دولت و مجلس انجام شده است، گفت: اين جلسات براي اين برگزار شد كه يك قوه بر ايده خود اصرار نداشته باشد، بلكه حد وسطي در اين جلسات انديشيده شود.
نديمي ادامه داد: همچنين در جلسات مشترك تصميم گرفته شد كه در زندگي اقشار پايين تحولي رخ دهد و كمكي به آنها در شب عيد انجام شود.
وي گفت: در نشستي كه با مقام معظم رهبري داشتيم نيز ايشان ضمن تأكيد بر كمك به اقشار آسيب پذير گفتند كه بايد در مورد هدفمندي يارانه ها هم حد وسطي پيدا شود.
نديمي در ادامه با تأكيد بر اينكه از تقابل ميان مجلس و دولت چيزي گير مردم نمي آيد، گفت: اختلاف نظر بين مجلس و دولت طبيعي است اما اين اختلاف نظر مي تواند به صميميت هم منجر شود.
وي به جزئيات توافق مجلس و دولت براي كمك به اقشار آسيب پذير اشاره كرد و گفت: در اين جلسات توافق شد كه تنها براي يك بار در آستانه عيد نوروز بين 100 تا 200 هزار تومان از محل صندوق توسعه ملي ميان دهك هاي يك تا هفت كه طبقات پايين جامعه هستند، كمك نقدي يا كالايي صورت بگيرد.
نديمي افزود: همچنين در اين جلسات توافق شد حقوق عقب افتاده برخي دستگاه ها و نهادها كه نزديك به 3 تا 4 هزار ميليارد تومان است، از محل صندوق توسعه ملي پرداخت شود.
عضو كميسيون اقتصادي تأكيد كرد: همچنين مبلغي بين 7 تا 8 هزار ميليارد تومان براي پيمانكاران كوچك و بزرگ پيش بيني شد كه اين مبلغ از محل صندوق توسعه ملي پرداخت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: قرار است جمع اين 3 مبحث با نرخ 1226 تومان از صندوق توسعه ملي برداشت شود.
نديمي ادامه داد: قرار است عدد برداشت از صندوق توسعه ملي در جلسه روز شنبه مجلس و دولت جمع بندي شود. البته تفاهمات كلي صورت گرفته، اما قرار است چند كارگروه مشترك محاسبات خود را در اين جلسه ارائه كنند تا عدد نهايي برداشت از صندوق توسعه ملي مشخص شود.
در همين حال حميدرضا خصوصي عضو كميسيون اقتصادي نيز با بيان اينكه تجميع خرد جمعي به نفع كشور است گفت: بحث اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها، ارائه 100 هزار تومان به برخي از اقشار كم درآمد كشور از جمله آنهايي كه تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي و زير خط فقر هستند، مانده بدهي كارمندان و بازنشستگان از جمله مسائلي بود كه در جلسه مشترك دولت و مجلس مطرح شد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين سوال كه اين 100 هزار تومان همان كارت هاي اعتباري است كه در اخبار مطرح شده، گفت: هنوز در خصوص مبلغ و اينكه به چه طريقي اين كمك به دست اقشار كم درآمد دهك هاي پايين جامعه در شب عيد تعلق گيرد تصميم گيري نهايي نشده است.
وي تصريح كرد: براي ارائه اين كمك به منظور بهبود معيشت مردم در شب عيد پيشنهادهاي مختلفي وجود دارد از جمله اينكه به صورت نقدي يا واريز به حساب يا كارت هاي الكترونيكي اين 100 هزار تومان اختصاص پيدا كند. همچنين هنوز سقف و كف اين كمك نهايي نشده است.
تشكيل صندوق هدفمندي يارانه ها
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز با اعلام جزئيات توافقات اقتصادي سه شنبه شب دولت و مجلس از راه اندازي صندوقي در سازمان هدفمندي يارانه ها براي حمايت از توليدكنندگان و افرادي كه كسب و كار آنها در جريان اجراي اين قانون مورد ضرر واقع مي شود خبر داد.
ارسلان فتحي پور در حاشيه آغاز به كار اولين نمايشگاه عرضه مبلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقات شب گذشته دولت و مجلس گفت: قرار بر اين شد كه صندوقي در سازمان هدفمندي يارانه ها تشكيل شود كه هدف از راه اندازي آن حمايت از توليدكنندگان و افرادي باشد كه از اصلاح قيمتها و نوسانات قيمتي متضرر مي شوند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس افزود: منابع درآمدي اين صندوق از درآمدهاي حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خواهد بود.
وي تصريح كرد: همچنين به منظور حمايت از توليد ملي، قرار بر اين شد كه مشكلات واحدهاي توليدي حل شده، تسهيلات ارزان قيمت در اختيار آنها قرار گيرد و مبالغي از درآمدهاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها معادل 30 درصد در فاز دوم به توليد، كشاورزي و خدمات تخصيص يابد.
به گفته فتحي پور، همچنين تنفس بازپرداخت تسهيلات براي واحدهاي توليدي در نظر گرفته شده و قرار بر اين شد كه قيمت حامل هاي انرژي به صورت ترجيحي باشد.
وي همچنين از برنامه هاي ويژه دولت و مجلس به منظور مهار تورم ياد كرد و گفت: به زودي مشكلات ارزي برطرف خواهد شد و با تصميمات جديد، قرار است ارز بيشتري در اتاق مبادلات ارزي ارائه شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: از جمله توافقات ديگر دولت و مجلس رونق اقتصادي در ماههاي آينده است، ضمن اينكه مقرر شده كاهش مصرف حامل هاي انرژي و بهينه سازي مصرف در واحدهاي توليدي با كمك هاي بلاعوض انجام گيرد.
فتحي پور خاطرنشان كرد: تا هفته آينده جلسات دولت و مجلس منتج به نتيجه خواهد شد و راهكارهاي بيشتري براي كاهش تورم به تصويب خواهد رسيد.
در مورد مبلغ
تصميمي گرفته نشده است
در حالي كه برخي از نمايندگان از تصميم دولت و مجلس براي پرداخت 100 الي 200 هزار توماني به مردم قبل از عيد خبر داده اند حميدرضا فولادگر اعلام كرد: هنوز در مورد مبلغ كمك معيشتي به مردم تصميم قطعي گرفته نشده است.
حميدرضا فولادگر رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر سياست هاي كلي اصل 44 مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، ضمن رد اخبار منتشر شده در مورد مبلغ و اعداد و ارقام كمك معيشتي دولت به برخي اقشار كه از سوي برخي رسانه ها مطرح شده، اظهار داشت: ما در جلسات تاكنون مسائل را به صورت كلي مورد بررسي قرار داده ايم و عدد و رقم خاصي تاكنون در اين رابطه مشخص نشده است.
وي افزود: اگر تصميمي در رابطه با يارانه ها و بودجه اتخاذ كنيم تصميم اعلام مي شود.
فولادگر ادامه داد: در مورد كمك معيشتي به مردم و كسب بودجه دولت هنوز تصميم گيري قطعي صورت نگرفته و ميزان مبلغ يا منبع پرداخت در اين رابطه مشخص نشده و توافقي هم در اين رابطه به وجود نيامده است.
وي اضافه كرد: هنوز معلوم نيست كه كمك مردم به صورت نقدي يا غير نقدي باشد و همچنين در مورد اينكه اين كمك براي تمام دهك ها يا برخي دهك ها باشد نيز تصميمي نگرفته ايم و هيچ كدام از اين موارد قطعي نيست.
فولادگر گفت: قرار شده تصميم گيري در خصوص اين مسائل در جلسه آينده كه روز شنبه برگزار مي شود انجام گيرد.
تا پيش از عيد كمك خوبي
به مردم مي شود
خبر ديگر اينكه سخنگوي دولت از پايان يافتن جلسات مشترك دولت و مجلس در هفته آينده خبر داد و گفت: تا پيش از عيد كمك خوبي به مردم مي شود.
غلامحسين الهام سخنگوي دولت در پايان جلسه ديروز هيئت دولت در پاسخ به سؤالي درباره جلسات مشترك دولت و مجلس گفت: تمام اين تلاش ها و جلسات دو طرف براي كمك به وضعيت معيشت مردم و افزايش قدرت خريد مردم است.
وي افزود: به فضل خدا و با توافقات صورت گرفته بين دولت و مجلس تا پيش از عيد كمك هاي مناسبي براي جبران مسائل اقتصادي به وجود آمده به مردم خواهد شد.
سخنگوي دولت همچنين از پايان جلسات هيئت دولت در هفته آينده خبر داد و گفت: انشاءالله اين جلسات در هفته آينده به جمع بندي خواهد رسيد.
الهام گفت: در جلسات مشترك بين دولت و مجلس بحث ها بيشتر بر سر هدفمندي است، اين بحث ها سنگين است و زمان و انرژي زيادي مي گيرد اما تلاش ما بر اين مسئله استوار است كه هرچه زودتر به يك تفاهم برسيم حتماً به تفاهم خواهيم رسيد.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين سؤال كه در خصوص هدفمندي چه مباحثاتي صورت گرفته گفت: بيشتر بحث بر سر اين است كه مشكلاتي را كه براي مردم به وجود آمده جبران كنيم اما هيچ عدد و رقمي در اين جلسات تصويب نشده است، صحبت هايي كه در بيرون به عنوان عدد و رقم كمك ها بيان مي شود كارشناسي نيست.
الهام گفت: در بحث بودجه نيز كارهاي خوبي در حال انجام شدن است. بودجه و هدفمندي به هم مرتبط است و تلاش اين است كه در بحث بودجه حتماً با مجلس به تفاهم برسيم.
وي درباره انتشار برخي از اخبار درباره اينكه در جلسات بين دولت و مجلس اين تفاهم صورت گرفته است كه به دو دهك پايين جامعه كمك هايي در قالب كارت اعتباري ارائه شود افزود: اين بحث ها هيچكدام بحث هاي قطعي نيست و آنچه در بيرون گفته شده است نظراتي است كه هيچكدام در بحث هاي اين جلسات پايه اي ندارد. تحليل و اظهارنظر افراد از دولت زماني كه به تصميم قطعي رسيد از طرف خود دولت اعلام خواهد شد.
وي افزود: هدف اين است مشكلاتي كه براي مردم ايجاد شده است به نوعي جبران شود و تا پيش از عيد به قسمتي از آن عمل خواهد شد.
سخنگوي دولت در پاسخ به سؤال ديگري درباره انتشار برخي از قيمت ها در فاز دوم هدفمندي يارانه ها از سوي برخي از رسانه ها گفت: هيچكدام از اين قيمت ها درست نيست. بحث ها همچنان ادامه دارد و در بحث بودجه نيز تلاش و اصرار است تا با مجلس به تفاهم برسيم.
الهام در پاسخ به سؤال ديگري درباره اظهارنظر برخي از نمايندگان مجلس درباره ارائه بودجه به مجلس شوراي اسلامي در اواخر بهمن ماه گفت: بحث ها بايد در هفته آينده با مشي اي كه رهبر انقلاب تعيين كردند به نتيجه برسند و نبايد طولاني شود.
جلسه بعدي شنبه برگزار مي شود
خبر ديگر اينكه رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: جلسه بعدي مشترك ميان دولت و مجلس روز شنبه برگزار مي شود.
رضا رحماني رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: جلسه بعدي مشترك ميان دولت و مجلس روز شنبه برگزار مي شود.
وي در عين حال افزود: البته در طول اين مدت كارگروه هاي مختلف جلسات خود را برگزار مي كنند تا روز شنبه نتيجه مباحث شان را در جلسه مشترك عنوان كنند.
به گفته رحماني قرار است كميته اي كه براي كمك به معيشت مردم تشكيل شده، روز شنبه نتايج مباحثش را در جلسه اعلام كند تا تصميم گيري نهايي در اين خصوص اتخاذ شود.


نوشته شده در   پنجشنبه 5 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode