ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391     |     کد : 48673

بان كي مون: به تروريست ها اسلحه ندهند بحران سوريه حل مي شود

دبير كل سازمان ملل و فرستاده ويژه اين سازمان به سوريه، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در نيويورك از كشورهاي خارجي حامي تروريست هاي فعال در سوريه به شدت انتقاد كردند.


دبير كل سازمان ملل و فرستاده ويژه اين سازمان به سوريه، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در نيويورك از كشورهاي خارجي حامي تروريست هاي فعال در سوريه به شدت انتقاد كردند.
«بان كي مون» و «اخضر ابراهيمي» پس از ديدار و گفت وگو، طي يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك در نيويورك از كشورهاي حامي گروه هاي تروريستي مسلح در سوريه به شدت انتقاد كردند، آنها از طرف هاي خارجي خواستند نه به دولت سوريه و نه گروه هاي مسلح مخالف كمك تسليحاتي نكنند.
ابراهيمي كه علاوه بر سازمان ملل، نماينده ويژه اتحاديه عرب در امور سوريه نيز هست، 29 ژانويه (سه شنبه آينده) با اعضاي شوراي امنيت جلسه خواهد داشت تا اعضا اين شورا را در جريان آخرين تحولات سوريه و روند ماموريت خود قرار دهد.
هلاكت 200 تروريست
نيروهاي ارتش سوريه در آخرين عمليات خود عليه افراد مسلح، 200 تروريست را كشتند. مخالفان دولت نيز با انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در منطقه «سلميه» استان «حماه » سوريه حداقل 03 غيرنظامي را كشتند و حدود 05 تن ديگر را نيز زخمي كردند. در ميان زخمي ها شماري زن و كودك مشاهده شدند.
همچنين در موج جديد آوارگي در سوريه، 8221 نفر از شهروندان اين كشور خانه هاي خود را ترك كردند و به اردن رفتند.
ناكامي جديد مخالفان
مخالفان دولت دمشق در دومين تلاش خود براي تشكيل آنچه كه دولت در تبعيد ناميده اند، با شكست مواجه شدند. اين مخالفان كه نام «ائتلاف ملي مخالفان سوريه» بر خود گذاشته اند، پس از شكست در نشست اسلامبول طي بيانيه اي اعلام كردند كه پس از رايزني ها، تصميم گرفته شد در حال حاضر تشكيل دولت در تبعيد به زمان ديگري موكول شود و به جاي آن كميته اي متشكل از 03 نفر تشكيل شود كه ماموريت آن گفت وگو و رايزني با نيروهاي مخالف و ارتش آزاد و كشورهاي دوست براي فهم ديدگاه ها و نظرات واقعي آنها درباره تشكيل دولت در تبعيد و مهم تر از آن درك ميزان واقعي وفاداري آنها به تعهدات و التزامات خود در حمايت مادي و سياسي از اين دولت است.
جماعت اخوان المسلمين سوريه كه تنها نيروي معارض حاكم بر ائتلاف ملي معارضان سوريه است، در اين خصوص اعلام كرد كه ترجيح مي دهد، در چنين شرايطي از تشكيل دولت تبعيد چشم پوشي كند. اما منابع آگاه در ميان معارضان سوري تاكيد كردند كه اخواني ها در صورتي اقدام به تشكيل دولت در تبعيد خواهند داد كه نيروهاي منطقه اي به ويژه تركيه و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس حمايت قاطع خود از اين دولت را اعلام كنند.
به نظر مي رسد اظهارات و موضعگيري هاي فعلي «بان كي مون» مثل مقامات واشنگتن، با گذشته فرق كرده است. قبلا دبير كل سازمان ملل مدعي بود كه به هر دو طرف درگيري در سوريه يعني دولت و مخالفان مسلح نبايد اسلحه داده شود.
اين موضع بان كي مون در تابستان گذشته با مخالفت رهبر معظم انقلاب مواجه شد.
رهبر انقلاب در آن تاريخ برخلاف نظر بان كي مون تاكيد كرده بودند كه دولت سوريه به خاطر مبادلات خارجي و تعهداتي كه نسبت به ملت خود دارد بايد مسلح و قدرتمند باشد.
مورد ديگري را كه مي توان در مورد تغيير موضع بان كي مون اشاره كرد، ارجاع وي به توافقنامه ژنو بود. او در ديدارش با اخضر ابراهيمي گفت بحران سوريه بايد براساس توافقنامه ژنو حل شود. اين توافقنامه، دولت سوريه را به عنوان پاي ثابت مذاكرات در نظر مي گيرد. آمريكا قبلا با اين توافقنامه مخالفت كرده بود.
اما به نظر مي رسد دست برتر دولت و ارتش سوريه نسبت به تروريست هاي مسلح و حمايت گسترده مردمي از «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه، موضع آمريكا را كمي تعديل كرده است؛ مشخص ترين نشانه نرمش آمريكا، اظهارات «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در مراسم تحليف وي بود. اوباما در اين مراسم (دوشنبه) گفت: يك دهه جنگ پايان يافته و گفت وگو تنها راه به سوي صلح است. اوباما همچنين گفت: دوران جنگ گذشته است و ما بايد دشمنان خود را به دوستان خود تبديل كنيم. ظاهرا اين اظهارات مخالفان و تروريست هاي سوري را دچار ياس و نااميدي كرده است.
به اعتقاد كارشناسان، همه اين اظهارات، نشانه ناكامي و عقب نشيني غرب در قبال «بشار اسد» است.
ساير رويدادها
¤وزير خارجه روسيه در واكنش به درخواست تركيه و قطر از مسكو جهت تحت فشار قرار دادن رئيس جمهوري سوريه براي كناره گيري، گفت: اسد هرگز از سمت خود كناره گيري نمي كند.
¤مجلس روسيه بر گفت وگوي مخالفان و دولت دمشق بدون مداخله خارجي تاكيد كرد.
¤دولت تركيه شماري از شهروندان اين كشور را به بهانه جاسوسي براي سوريه دستگير كرد.
¤مركز تحقيقاتي «بروكينگز» آمريكا از دولت واشنگتن خواست براي تسهيل انتقال قدرت در سوريه، در اين كشور مداخله نظامي كند.
¤جميل چيچك رئيس مجلس تركيه گفت غرب بحران سوريه را از زاويه لوله هاي نفت و منافعش مي نگرد.
¤دبير كل اتحاديه عرب استقرار نيروهاي ناظر بين المللي در سوريه را خواستار شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 4 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode