ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 بهمن 1391     |     کد : 48553

تحليلي واشنگتن پست : دود تحريم هاي ايران به چشم تحريم كنندگان رفت

تحريم عليه جمهوري اسلامي عمري تقريباً به اندازه خود آن دارد! اما طي چند سال و به خصوص ماه هاي اخير آمريكا كوشيده است چنان چماقي از تحريم بر فراز جمهوري اسلامي به نمايش بگذارد كه به قول خودشان رژيم را مجبور به عقب نشيني و تغيير رفتار كند.

تحريم عليه جمهوري اسلامي عمري تقريباً به اندازه خود آن دارد! اما طي چند سال و به خصوص ماه هاي اخير آمريكا كوشيده است چنان چماقي از تحريم بر فراز جمهوري اسلامي به نمايش بگذارد كه به قول خودشان رژيم را مجبور به عقب نشيني و تغيير رفتار كند.
شايد از همين روست كه هر از گاهي عبارت جديدي را در بوق و كرنا مي كنند. يك روز از تحريم هاي فلج كننده مي گويند كه قرار است ايران را به زانودر آورد، يك روز از تحريم هاي هوشمند دم مي زنند كه هدفش حكومت است و نه مردم و يك روز از تحريم هاي فراگير كه قرار است جلوي دور زدن تحريم ها توسط جمهوري اسلامي ايران را بگيرد.
همين تغيير عناوين به خوبي نشانگر ميزان موفقيت پروژه تحريم است. بزرگ ترين و جنجالي ترين پروژه اي كه مانور زيادي روي آن انجام شد، تحريم نفتي ايران بود. تحريمي كه قرار بود اين بار ديگر ايران را به زانو درآورد و وادار به تسليم كند اما آمريكا طي دو نوبت بزرگ ترين واردكنندگان نفت ايران را از اين تحريم معاف كرده و صادرات نفت كماكان ادامه دارد.
تحليلگران و كارشناسان غربي نيز بارها و بارها بر اين موضوع تاكيد كرده اند كه كوچه تحريم براي غرب بن بست است و آنها را به جايي نخواهد رساند. برخي پا را از اين نيز فراتر گذاشته و تحريم را بومرنگي مي دانند كه حالا برگشته و صورت پرتاب كننده اش را هدف گرفته است.
در آخرين اظهار نظر اين روزنامه واشنگتن پست بود كه به اين موضوع اذعان كرد.
«جابي واريك» خبرنگار امور ايران روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله ديروز خود در مورد «تحريم هاي ضد ايراني» اذعان نموده كه تحريم هاي وضع شده عليه ايران سبب وارد آمدن فشار اقتصادي بر خود كشورهاي تحريم كننده شده است.
واريك در ابتداي مقاله خود به بي تاثير بودن تحريم هاي غرب عليه ايران اشاره مي كند و مي گويد :زماني كه اروپائيان بنادر خود را در تابستان سال گذشته ميلادي بسوي تانكرهاي نفتكش ايراني بستند، جمهوري اسلامي ايران روابط تجاري و نفتي خود با شرق را گسترش داد. كشورهايي چون چين، هند و كره جنوبي عليرغم انتقاد كشورهاي غربي تحريم كننده ايران بازار مطمئن خود با ايران را حفظ نمودند.»
وي اشاره مي كند كه اوباما در تقلاست تا «ائتلاف كشورهاي همراهي كننده با تحريم هاي عليه ايران را در كنار خود نگه دارد.»
نويسنده در ادامه مقاله اذعان دارد كه كشورهاي همسايه ايران و كشورهاي آسيايي كماكان به مبادلات نفتي خود با جمهوري اسلامي ايران ادامه مي دهند و اشاره مي كنند «كشورهاي حامي آمريكا در اعمال تحريم ها در مورد اين مسئله متزلزل هستند. كره جنوبي تا اواخر سال گذشته ميلادي مبادلات تجاري و نفتي خود با ايران را افزايش داد. تركيه كشور همسايه ايران نيز شريك تجاري جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود و بصورت مبادله نفت در برابر طلا به خريد نفت از ايران ادامه مي دهد.»
اين در حاليست كه از سوي ديگر روزنامه مشهور هندي«تايمز آو اينديا»با تاكيدبرمشتركات تاريخي و فرهنگي ايران و هند و نپيوستن هند به تحريمهاي ضد ايراني، تصريح كرد دهلي نو نسبت به واشنگتن بي اعتمادي تاريخي عميقي دارد.
تايمز آو اينديا كه به اصلي ترين روزنامه هند مشهور است،روز شنبه نوشت فشار ها به هند براي كاهش معاملات با تهران وزارت امور خارجه اين كشور را برآن داشته است تا طرحي را آماده سازد كه براساس آن به شركت هاي هندي درمورد «شيوه هاي خلاقانه» تجارت با ايران براي دور زدن تحريم هاي سازمان ملل و آمريكا توصيه هايي شده است.
اين روزنامه در تحليلي ادامه دادتاكنون اين «شفاف ترين» نشانه اي بوده كه در آن دولت هند با وجود تحريم هاي بين المللي فراگير عليه ايران،از علاقه خود براي ارتباط تجاري با ايران در زمينه هاي مختلف از جمله در حوزه انرژي خبر داده است.
يكي از اين راهها را وارد شدن شركت هاي هندي دركنسرسيوم هايي با شركت هايي از روسيه، چين و كويت عنوان كرده است تا از اين طريق كار آمريكا و كشورهاي اتحاديه اروپا درمتهم كردن كشور يا شركت خاصي به ارتباط با نقض تحريم ها عليه ايران دشوارتر شود.
اين روزنامه،تمايل حياتي و ضروري هند به حفظ روابط تجاري با ايران را ناشي ازنياز صنايع اين كشوربه نفت خام و گاز ايران دانست و خروج شركت هاي بين المللي را ازحوزه هاي نفت و گاز ايران را از سال 2007 موقعيتي براي ورود شركت هاي هندي به اين حوزه ها خواند.
تايمز آو اينديا نوشت:چين نيز پس از سخت تر شدن تحريم ها عليه ايران در سال 2007، آگاهانه تصميم گرفت كه حضور خود را در حوزه هاي نفت و گاز اين كشور افزايش دهد.
اين روزنامه هندي در بخش ديگري از تحليل خود اضافه كردبي اعتمادي به برنامه هاي ايالات متحده و اتحاديه اروپا بيش از پيش خود را در كنگره هندوستان نشان مي دهد .
اين روزنامه درادامه مي افزايدكه روابط عميق تهران بادهلي نو باتوجه به روابط تاريخي،فرهنگي و اقتصادي بين دو كشور بسيار روشن به نظر مي رسد. اين روزنامه مي افزايد هند و ايران مشتركات فرهنگي، اقتصادي و تاريخي بسيار دارند.
اين روزنامه نوشت كه چاه عميق بي اعتمادي هند به آمريكا،دهلي نو را به سازماندهي گروهي تحقيقاتي مستقل درهر دو حزب سياسي اين كشور به نام تحقيقات كنگره (CRS) براي بررسي آخرين گزارش هاي آمريكا عليه ايران واداشته است.
تظاهرات عليه تحريم هاي ضدايراني در ايتاليا
همچنين آخرين خبرها حاكي است يك جنبش ضد امپرياليستي ايتاليايي خواستار برپايي تظاهرات عليه تحريم هاي بين المللي ايران شد.
«استفانو بوني لائوري» رهبر جنبش ضدامپرياليستي و نشريه اينترنتي «دولت و قدرت» در مصاحبه اي با ايرنا در رم گفت: روز دوم فوريه (14 بهمن ماه) تظاهراتي عليه تحريم بين المللي جمهوري اسلامي ايران در مركز شهر رم برگزار مي كنيم.
وي افزود: جنبش ما يك سال است كه در سراسر ايتاليا عليه امپرياليسم ناتو و تجاوزكشورهاي غربي به ايران و سوريه تظاهرات برگزار مي كند.
وي گفت: تحريم هاي سنگين اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران بيشترين ضربه را به اقتصاد همان كشورهاي اروپايي كه از سال ها است با ايران رابطه اقتصادي دارند، وارد كرده است.
وي افزود: اين كشورها تنها بخاطر اطاعت كردن از دستورات واشنگتن و تل آويو اقدام به تحريم ايران كرده اند كه دود اين تحريم ها بيشتر به چشم خودشان مي رود و بيشترين زيان را متحمل مي شوند.
وي گفت: ما بدين منظور روز دوم فوريه تظاهراتي در پايتخت ايتاليا به نفع جمهوري اسلامي ايران برگزار مي كنيم و سپس روز نهم فوريه (21 بهمن) نيز در سالن شهرداري شهر «برشا» كنفرانسي تحت عنوان «ايران و خاور جديد نزديك» برگزار خواهيم كرد كه در آن «اوعدي رمضان» از كميته ايتاليا- سوريه، «علي رضا جلالي» از انجمن امام مهدي (ع)، «علي منصور» مولف كتاب «در قلب حزب الله» و «ارنستو فرانته» از روزنامه «ريناشيتا» شركت مي كنند.
وي گفت: اعمال تحريم بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران نيز نشان بارز آن است و به عقيده ما اعمال تحريم عليه ايران تنها به اين دليل كه قصد توسعه برنامه هسته اي مشروع و غير نظامي دارد، شرم آور است.



نوشته شده در   دوشنبه 2 بهمن 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode