ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 آذر 1391     |     کد : 46995

رايزني هاي فشرده براي حل بحران مصر

رايزني هاي فشرده در قاهره براي پايان دادن به بحران خونين مصر آغاز شده است.

رايزني هاي فشرده در قاهره براي پايان دادن به بحران خونين مصر آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، گفت و گوهاي ملي به درخواست محمد مرسي رئيس جمهور انجام شده است و گروه بررسي و حل بحران در شوراي وزيران مصر به تماس هاي خود با همه گروه هاي سياسي به منظور فراهم كردن بستر گفت وگوهاي ملي كه شماري از احزاب و گروه ها آن را فرصتي براي خروج از بحران مي دانند همچنان ادامه دارد.
براساس اين گزارش، شخصيت هاي برجسته و بي طرف مصري به كميته حل بحران پيوسته اند تا ميان رئيس جمهور و مخالفان براي پايان دادن به بحران ميانجي گري كنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است: كميته عالي انتخابات برگزاري همه پرسي ميان مصري هاي مقيم خارج را درباره پيش نويس جديد قانون اساسي به تعويق انداخته تا بستر مناسب براي مذاكرات آشتي ملي و برآورده شدن يكي از شروط مخالفان مرسي فراهم شود.
همچنين خبرهاي تائيد نشده حكايت از اين دارد كه دفتر رياست جمهوري و كميته انتخابات با تعويق انتخابات همه پرسي موافقت كرده است. «ايمن نور» رئيس حزب «غد النور» (فرداي انقلاب) نيز روز شنبه گفت: دفتر محمد مرسي و كميته انتخابات اعلام كرده اند برگزاري همه پرسي به تعويق افتاده است، در نتيجه ما نيز براي حل مشكلات مشاركت خواهيم كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از رويتر، محمد مرسي رئيس جمهور مصر روز شنبه با وجود اقدام برخي مخالفان به تحريم گفت وگوها، درباره راه هاي پايان دادن به بحران سياسي مصر، با رهبران احزاب و گروه هاي شاخص در اين كشور بحث و تبادل نظر كرد.
«محمد محسوب» وزير امور پارلماني مصر روز شنبه به شبكه خبري الجزيره گفت: نشست رئيس جمهور با مخالفان هيچ گونه خط قرمزي به جز منافع كشور ندارد و پس از پايان گفت وگوها، در صورت حاصل شدن توافق دولت بيانيه خواهد داد و اقدام به لغو مواد 2 و 6 پيش نويس قانون اساسي خواهد كرد.
«سعد الكتاني» رئيس حزب آزادي و عدالت نيز در خصوص گفت وگوي ملي براي برون رفت از بحران در مصر خاطرنشان كرد: حزب ما، هيچ گونه شرطي را براي انجام گفت وگوهاي ملي در نظر نگرفته است.
از سوي ديگر، ارتش مصر با صدور بيانيه اي ضمن استقبال از گفت وگوهاي ملي مخالفان همه پرسي قانون اساسي با دولت، آنها را از دست زدن به هرگونه خشونت و تحريك افكار عمومي بر حذر داشت.
در بيانيه نيروهاي مسلح مصر خاطرنشان شده است كه ادامه اختلافات به مصلحت هيچ كس نيست و گفت وگو بهترين راه براي برطرف كردن بحران سياسي جاري است.
«محمود مكي» معاون رئيس جمهور مصر نيز از حضور شخصيت هاي بارز سياسي و ملي مصر مانند محمد سليم العوا، محمود الخضيري، ابوالعلا ماضي، عصام سلطان، عمرو خالد، فهمي هويدي، جابر جبرئيل، منتصر الزيات و ابراهيم المعلم در گفت وگوهاي روز شنبه خبر داد. اين رايزني ها در شرايطي آغاز شده كه ناآرامي ها هنوز به پايان نرسيده است.
شاهدان عيني روز شنبه گفتند: مخالفان مصري در قاهره در برابر كاخ رياست جمهوري تجمع كرده اند. در حالي كه يگان هايي از گارد رياست جمهوري مصر با تانك و زرهپوش كاخ رياست جمهوري را احاطه كرده اند تا از تكرار خشونت هاي چند روز اخير جلوگيري كنند.
در همين حال تظاهركنندگان مخالف دولت همچنان در ميدان «التحرير» و با برپايي چادرهايي انتظار پايان بحران سياسي در مصر را مي كشند و به گفته برخي از آنها، كشور مصر هم اكنون بدترين بحران سياسي خود را از زمان سقوط مبارك تجربه مي كند.
برخي ديگر از گزارش ها از اين حكايت مي كند كه گروه ها و احزاب ليبرال و چپگرا كه از سوي غرب حمايت مي شوند براي حل بحران در كشور مقاومت مي كنند و در اين خصوص «جبهه نجات ملي ائتلاف»، اصل گفت و گوها را زير سوال برده است.
به گفته آنها مرسي بايد علاوه بر لغو پيش نويس قانون اساسي و كاهش اختيارات خود، بدون هيچ پيش شرطي تن به گفت و گو براي برون رفت از بحران دهد. در حالي كه بسياري اين موضوع را به زير سوال بردن مشروعيت رئيس جمهور منتخب ارزيابي مي كنند.
روز شنبه نيز هزاران تن از طرفداران مرسي با تجمع در برابر مسجد «رابعه العدويه» بي صبرانه منتظر نتايج گفت وگوهاي آشتي ملي بودند و بر برگزاري همه پرسي پيش نويس قانون اساسي مصر كه شريعت اسلامي را محور قرار داده است، پافشاري كردند.
اسلامگرايان مصري روز جمعه همچنين با تشييع پنج تن از قربانيان درگيري هاي اخير در مقابل كاخ «الاتحاديه» خشم خود را از مخالفان شريعت و اسلامي شدن مصر اعلام كردند.
به گفته كارشناسان و صاحبنظران منطقه و مسائل مصر، محمد مرسي كه با داعيه اسلامگرايي به عنوان رئيس جمهور انتخاب شد با حمايت از مخالفان سوريه، در جبهه آمريكا و غرب قرار گرفت، تا مقاومت مردم سوريه را در هم بشكند، اما امروز خود را در دام احزاب و گروه هاي طرفدار آمريكا و غرب گرفتار مي بيند. اين گروه ها كه از غرب خط مي گيرند از مخالفان استقرار شريعت اسلام در مصر هستند.



نوشته شده در   يکشنبه 19 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode