ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1391     |     کد : 46014

سراسر اروپا در اعتصاب ميليون ها نفر در قاره سبز به پا خاستند

تظاهرات و اعتصاب عليه سياست هاي رياضت اقتصادي اين بار سرتاسر اروپا را فرا گرفت.

تظاهرات و اعتصاب عليه سياست هاي رياضت اقتصادي اين بار سرتاسر اروپا را فرا گرفت.
برپايي اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي بحران زده اروپايي شايد خبر تازه اي نباشد اما، اعتصاب و تظاهرات هماهنگ و همزمان در 23 كشور اروپايي تحت يك عنوان و شعار مشترك، اتفاقي است بي سابقه كه روز گذشته قاره سبز شاهد آن بود. چهل اتحاديه كارگري در 23 كشور اروپايي در اين اعتصاب بي سابقه مشاركت دارند و ميليون ها اروپايي نيز در اين تظاهرات شركت كرده اند.
روزنامه انگليسي گاردين در اين باره نوشت: «اتحاديه هاي كارگري با نامگذاري روز چهارشنبه با عنوان «روز عمل» از مردم تمام كشورهاي اروپايي خواستند با حاضر نشدن در سر كارهاي خود و آمدن به خيابان هاي شهر اعتراض خود به اجراي سياست هاي رياضتي كه باعث بيكاري بيشتر مردم مي شود را نشان دهند. اجراي چنين سياست هايي كه به رهبري آلمان، اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول صورت مي گيرد، فشارها بر مردم اروپا به ويژه اقشار متوسط به پائين جامعه را به شدت افزايش داده است.
طبق گزارش روزنامه انگليسي «گاردين» مردم اسپانيا، پرتغال و يونان زودتر از ساير كشورها دست به كار شده و تا توان داشتند عليه تروئيكاي اروپا و دولتمردان خود شعار دادند.
از اسپانيا خبر مي رسد، پليس ضد شورش اقدام به سركوب شديد معترضان كرده است. گاردين در اين باره نوشت، پليس ضد شورش دست كم 62 نفر را بازداشت و 34 نفر را هم زخمي كرده است. سركوب معترضان در اين كشور بحران زده كه نرخ بيكاري آن به رقم بي سابقه 27 درصد نزديك شده ادامه دارد. در جريان اين ناآرامي ها حدود 18 نيروي پليس نيز زخمي شدند. بخش زيادي از معترضان اسپانيايي را كساني تشكيل مي دهند كه به دليل بيكاري يا مواجه شدن با كاهش 40 درصدي حقوق قادر به پرداخت اقساط خانه هايشان نيستند. طبق گزارش هاي رسمي منتشر شده، خانه هاي روزانه دست كم 500 خانواده اسپانيايي از سوي بانك ها مصادره مي شود! تاكنون به دنبال اين اعتصاب دست كم 131 پرواز در اين كشور لغو شده است. گفته مي شود 80 درصد كارگران اسپانيايي در اين اعتصاب شركت كردند.
يونان، سردمدار بدهكاران اروپا نيز ديروز شاهد برپايي اعتصاب و تظاهرات گسترده ضد دولتي در اعتراض به وضعيت وخيم اقتصادي بود.
اين كشور كه به دليل اوضاع نابسامان اقتصادي چندين بار تهديد به اخراج از منطقه پولي يورو و حتي اتحاديه اروپا شده، روز چهارشنبه شاهد حضور گسترده نيروهاي امنيتي در خيابان ها و ميادين اصلي و برخي ساختمان هاي دولتي بود.
در ايتاليا نيز تظاهرات دانشجويي به صحنه زد و خورد شديد بين معترضان و نيروهاي امنيتي تبديل شد.
گاردين درگيري هاي روز گذشته ايتاليا را «بسيار خشونت بار» توصيف كرد و افزود: از همان لحظه آغاز اعتصاب و راهپيمايي، درگيري ها بين معترضان و پليس ضد شورش شروع شد.
براساس اين گزارش اتحاديه كارگري «سي جي آي ال» براي روز چهارشنبه حداقل 100 تظاهرات در نقاط مختلف ايتاليا برنامه ريزي و اجرا كرد. اتحاديه هاي كارگري آلمان نيز با اعلام همبستگي با فراخوان اعتصاب بزرگ در اروپا از نخستين ساعات روز چهارشنبه اعتصاب و تجمعات خود را آغاز كردند.
به نوشته گاردين، تظاهركنندگان آلماني دسته دسته به خيابان هاي اصلي در شهرهاي مختلف اين كشور سرازير شده عليه سياست هاي رياضتي تروئيكاي اروپا فرياد زدند. بسياري از پروازها در آلمان لغو شده و سيستم حمل و نقل عمومي در اين كشور نيز مختل شده است. هنوز اطلاعاتي در خصوص تأثير اعتصاب بر ساير بخش هاي آلمان منتشر نشده است.
مردم بلژيك نيز همزمان با ساير كشورهاي اروپايي دست از كار كشيده و اقدام به برپايي تجمعاتي در شهرهاي مختلف اين كشور كردند. اين گزارش مي افزايد ايستگاه هاي قطار در بروكسل و ساير شهرهاي بلژيك ديروز شاهد تجمع گسترده مسافران سرگردان بود. گروهي از معترضان نيز اقدام به مسدود كردن جاده ها و خطوط ريلي اين كشور كردند تا آن چند قطاري هم كه در اعتصاب مشاركت نداشتند، در عمل قادر به ادامه فعاليت نباشند.
در فرانسه نيز بنا به دعوت اتحاديه هاي كارگري دستكم 130تظاهرات ضد رياضتي برگزار شد. اتحاديه كارگري فرانسه پس از آغاز تظاهرات و اعتصاب خود طي بيانيه اي اعلام كردند با اين اقدام خواستند همبستگي خود را با قربانيان سياست هاي رياضتي بر عليه تروئيكاي اروپايي نشان دهند.
مشاركت كاركنان فرودگاه هاي انگليس در اين اعتصاب سراسري نيز باعث سرگرداني هزاران مسافر در اين كشور شد.
در نخستين ساعات آغاز اعتصاب در انگليس، اختلال در پروازهاي فرودگاه هاي اين كشور بيش از ساير بخش ها به چشم خورد. به نوشته خبرگزاري فرانسه شركت هاي بريتيش ايرويز و ايزي جت به خاطر اين اعتصاب پروازهاي خود به بسياري از كشورهاي اروپايي را لغو كردند.
پرتغالي ها نيز در 40 شهر اعتصاب و تظاهرات هماهنگ خود را آغاز كردند تا بدين ترتيب در نخستين ساعات آغاز روز چهارشنبه لغو 200 پرواز و 80 درصد قطارهاي اين كشور ده ها هزار مسافر داخلي و خارجي را سرگردان كند. به نوشته فايننشال تايمز دادگاه ها، بنادر، مدارس، دانشگاه ها و خدمات دولتي ديروز در سرتاسر پرتغال به طور كامل تعطيل بود.
اعتصابيون اروپايي طي بيانيه هاي مختلف تأكيد كرده اند، در صورت ادامه بي توجهي رهبران اروپا و دولتمردانشان به درخواست مردم، اعتراض ها بازهم تكرار خواهد شد. پيش بيني مي شود اين اعتصاب بي سابقه ميلياردها يورو بر اقتصاد شكننده منطقه يورو خسارت وارد كند.
به گزارش روزنامه انگليسي «تلگراف»، اجراي سياست هاي رياضتي در كشورهاي اروپايي كه با هدف مقابله با بحران مالي و كسري بودجه صورت مي گيرد بيش از هر چيزي حقوق و دستمزد كارگران و كارمندان اروپايي را هدف گرفته است. از طرفي اين سياست ها به بيكاري در اين كشورها نيز دامن زده طوري كه طبق آمارهاي رسمي اتحاديه اروپا نرخ بيكاري در اين قاره به 5/10درصد و در منطقه يورو به 3/11درصد رسيده است.
اتحاديه اروپا پيش بيني كرده اين نرخ حتي بازهم افزايش يافته و به 9/10درصد در اروپا برسد. اين يعني خيل عظيم 26ميليون نفري بيكاران در اروپا پيش بيني شده نرخ بيكاري در منطقه يورو نيز به زودي به 8/11 درصد صعود كند. در اين بين اوضاع يونان بيش از ساير كشورها وخيم است.
نرخ بيكاري در يونان در حال حاضر نزديك به 24 درصد است. اين نرخ در ميان جوانان يوناني به رقم باور نكردني 54درصد رسيده است! نرخ بيكاري جوانان در اسپانيا نيز 55درصد شده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode