ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 مهر 1391     |     کد : 44319

پيشنهاد هفت گانه ايران به دوازدهمين اجلاس سران اكو

رئيس جمهور كشورمان در دوازدهمين اجلاس سران اكو، هفت پيشنهاد براي ارتقا و تاثيرگذاري اجلاس اكو در سطح بين المللي مطرح كرد.

رئيس جمهور در باكو ارائه كرد
پيشنهاد هفت گانه ايران به دوازدهمين اجلاس سران اكو


رئيس جمهور كشورمان در دوازدهمين اجلاس سران اكو، هفت پيشنهاد براي ارتقا و تاثيرگذاري اجلاس اكو در سطح بين المللي مطرح كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد روز سه شنبه به وقت محلي در باكو، در دوازدهمين اجلاس سران همكاري هاي اقتصادي اكو با بيان اينكه در دو دهه اخير ناكارآمدي، ضعف و تبعيض آلودگي بودن نظم مادي و سرمايه داري حاكم بر جهان كاملا آشكار شده است. گفت: همه مي دانيد كه ملت ها از وضعيت موجود ناراضي و به نظامات سياسي و اقتصادي و فرهنگي حاكم بر مراكز اصلي قدرت و ثروت جهان بي اعتمادند، با آن همراهي نمي كنند و اميدي به اصلاح آن ندارند.
رئيس جمهور تصريح كرد: امروز همه ملتها طالب تغييرند و به لطف خدا اين تغيير اتفاق خواهد افتاد. چرا كه بر اساس سنت هاي الهي، بي عدالتي پايدار نخواهد بود. اين درس دائمي تاريخ به همه است.
وي خاطرنشان كرد: نظام سرمايه داري و حافظان انديشه استعمار و برده داري خواسته يا ناخواسته در پايان راه قرار دارند و جهان در آستانه ورود به دوران جديد و استقرار نظم نويني قرار دارد و بنابر وعده خداوند نظم آينده مبتني بر عدالت و پاكي و احترام و محبت خواهد بود. رئيس جمهور خطاب به سران كشورهاي عضو اكو گفت: دولت ها و ملت هاي ما به واسطه فرهنگ غني و انساني خود، همواره با ظلم و بي عدالتي مخالف و طالب صلح و عدالت و دوستي براي همه بوده اند. در دوره برده داري و استعمار و دوقطبي و تك قطبي و در ايجاد نظم تبعيض آلود امروز كمترين نقش را داشته اند و در عين حال به دليل سياستهاي غيرانساني قدرت هاي مسلط آسيب هاي فراواني متحمل شده اند.
رئيس جمهور تاكيد كرد: همه بايد دست به دست هم دهيم و در يك حركت جمعي نسبت به اصلاح وضع موجود جهان و همچنين حفظ استقلال و پيشرفت و رفاه كشورهايمان اقدام نمائيم.
وي با بيان اينكه راهكار اصلي، مشاركت همگاني در مديريت جهاني است اظهار داشت: اين همان شعار و نتيجه اجلاس موفق غيرمتعهدها در تهران است.
رئيس جمهور گفت: ما با هم انديشي و دوستي و تدبير جمعي مي توانيم ملت هاي خود را از تدابير سوء نظامات و حاكمان بين المللي محافظت و در مسير پيشرفت و تعالي خود و جامعه بشري حركت نمائيم.
رئيس جمهور در ادامه اظهارات خود 7 پيشنهاد براي ارتقا و تاثيرگذاري اجلاس اكو در سطح بين المللي مطرح كرد و گفت: مي توانيم رايزني ها و همكاري هاي سياسي را در چارچوب سازمانهاي منطقه اي و جنبش عدم تعهد و ديگر عرصه ها گسترش دهيم، يك نهاد مشورت سياسي به نام «مجمع سياسي اكو» براي هماهنگي اعضاء در عرصه بين المللي و تقويت دوستي و كمك به رفع اختلافات و دفاع از حقوق اعضاء در مراكز جهاني و تلاش مشترك براي اصلاح ساختارهاي بين المللي از جمله سازمان ملل ايجاد نمائيم همچنين با توجه به مواريث ارزشمند و مشترك، همكاريهاي فرهنگي و هفته هاي فرهنگي را سازماندهي و گسترده تر دنبال نمائيم. وي همچنين پيشنهاد كرد تا همكاري هاي علمي و فن آوري را نهادينه و تقويت و «سازمان همكاري هاي علمي و تحقيقاتي اكو» تاسيس شود و نيز همكاري هاي اقتصادي و صنعتي و كشاورزي و انرژي، گسترش تجارت و به كارگيري شيوه تهاتر و مبادله با پول هاي ملي و ايجاد مقررات هماهنگ گمركي را در دستور كار قرار داده و اقتصاد ملت خود را از اثرات سوء خلق دارائي هاي كاغذي و كسري بودجه كشورهاي كلان سرمايه داري مصون نمائيم.
احمدي نژاد اضافه كرد: مي توانيم حلقه شبكه حمل ونقل ريلي، دريايي، جاده اي و هوايي را تكميل و از همه ظرفيت درياهاي خزر و عمان و خليج فارس و مديترانه و اژه و سياه بطور هماهنگ بهره برداري نمائيم و همچنين براي تبيين و گسترش انديشه مستقل و انساني و عدالت محور در اقتصاد «مجمع اقتصادي اكو» پايه گذاري شود تا همه ساله با حضور مديران ارشد و دولتمردان و صاحبنظران منطقه اي و بين المللي و نمايندگان بخش هاي خصوصي و دولتي، فرصت رايزني و ارائه راهكار و تحليل هاي مناسب فراهم گردد.
روابط ايران و آذربايجان برادرانه است
رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار رئيس جمهور آذربايجان در حاشيه اجلاس اكو با تاكيد بر اينكه هيچ عاملي نمي تواند ملت هاي ايران و آذربايجان را از يكديگر جدا كند، تصريح كرد: روابط ايران و آذربايجان برادرانه و بسيار عميق و گسترده است و توطئه و هياهوي دشمنان نمي تواند خدشه اي در آن وارد كند.
«الهام علي اف» رئيس جمهور آذربايجان نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه ايران و آذربايجان داراي ريشه هاي فرهنگي و ديني مشتركي هستند، گفت: سفر رئيس جمهور اسلامي ايران به باكو پيامي براي همه كساني است كه در صدد بر هم زدن روابط برادرانه ايران و آذربايجان هستند.
بررسي تحولات سوريه در ديدار احمدي نژاد با اردوغان
رئيس جمهور كشورمان در ديدار رجب طيب اردوغان تنها راه حل مسائل سوريه را پافشاري كشورهاي تأثيرگذار در منطقه از جمله ايران و تركيه بر برگزاري انتخابات آزاد دانست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد ، در حاشيه اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان اكو، در ديدار رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با بيان اينكه در سوريه جنگ و درگيري به نتيجه اي نخواهد رسيد و براي هيچ كدام از طرفين سودي ندارد، گفت: تنها راه حل مسائل سوريه اين است كه كشورهاي تأثيرگذار در منطقه از جمله ايران و تركيه بر برگزاري انتخابات آزاد در اين كشور پافشاري كنند.
رئيس جمهور تصريح كرد: اگر در سوريه تفاهم ايجاد نشود، درگيري هاي طايفه اي تا مدت ها در اين كشور باقي خواهد ماند؛ البته بايد تلاش شود تا پيش از تفاهم و برگزاري انتخابات، ميان طرف هاي درگير آتش بس صورت گيرد.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بايد در راستاي صلح، آتش بس و برگزاري انتخابات در سوريه تلاش شود، اظهار داشت: بايد همه به حقوق مردم سوريه متعهد شوند، البته شايد اين راه سختي باشد اما راهكاري جز اين وجود ندارد.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه انتخاب حاكمان و نوع حكومت، حق ملت هاست و هيچ كس نمي تواند و نبايد اين حق را ناديده گرفته و آن را تضعيف كند، گفت: بايد همگان كمك كنند تا مردم سوريه بتوانند از اين حق خود استفاده نمايند.
رجب طيب اردوغان نيز در اين ديدار با تاكيد بر افزايش روابط و همكاري هاي ايران و تركيه گفت: دو كشور ظرفيت هاي فراواني براي گسترش هر چه بيشتر روابط با يكديگر دارند و تركيه به دنبال تحكيم و تقويت اين روابط است.
وي همچنين در خصوص مسائل سوريه اظهار داشت: در مسائل سوريه بايد با تشكيل گروه هايي به دنبال رسيدن به راه حل مناسب باشيم.
ديدار احمدي نژاد
با رئيس جمهور پاكستان
محمود احمدي نژاد در حاشيه اجلاس سران اكو در ديدار آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان با تاكيد بر اينكه دموكراسي هرگز از لوله تفنگ ناتو و با جنگ و درگيري ايجاد نمي شود، گفت: امروز شرايط در منطقه شرايط حساسي است و ضرورت دارد همه كشورها نسبت به آن مراقبت داشته باشند.
آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان نيز در اين ديدار اظهار داشت: امروز اتفاقات خوبي در منطقه ما نمي افتد و اگر براي حل مشكلات موجود اقدام مناسبي انجام ندهيم، تاريخ ما را نخواهد بخشيد.
روساي جمهور ايران و پاكستان همچنين در خصوص راهكارهاي گسترش مناسبات و همكاري هاي دوجانبه و بين المللي با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند. همچنين وزير امور خارجه كشورمان نيز در حاشيه اجلاس اكو با حنا رباني وزير امورخارجه پاكستان ديدار و گفت وگو كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode