ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 شهريور 1391     |     کد : 41856

گزارش كيهان از نشست كارشناسان اجلاس عدم تعهد در تهران ، خبر اول رسانه هاي جهان

جمهوري اسلامي ايران در نخستين روز شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، در نشست كارشناسان رياست اين جنبش را از مصر تحويل گرفت.

جمهوري اسلامي ايران در نخستين روز شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، در نشست كارشناسان رياست اين جنبش را از مصر تحويل گرفت.
كارشناسان ارشد در اين نشست دو روزه كه در قالب دو كميته سياسي به رياست كوبا و كميته اقتصادي به رياست مصر تشكيل مي شود به بررسي سند شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد مي پردازند.
وزيران خارجه جنبش عدم تعهد نيز قرار است روزهاي هفتم و هشتم شهريورماه گردهم بيايند و در خصوص سند تهيه شده اجلاس تهران كه شامل سه فصل و 688 بند است به رايزني بپردازند.
گفتني است در مراسم افتتاحيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد معتز خليل نماينده دائم مصر در سازمان ملل متحد در سخناني رياست نشست شانزدهم را به ايران تحويل داد.
وي در اين سخنراني با اشاره به حادثه زلزله آذربايجان شرقي آن را به ملت و دولت ايران تسليت گفت.
سازمان ملل نيازمند
اصلاحات اساسي
وزير امورخارجه كشورمان در مراسم افتتاحيه نشست كارشناسان نم ضمن خير مقدم به ميهمانان خارجي و كارشناسان و ديپلمات هاي ارشد كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران گفت؛ ما همواره سازمان ملل را بزرگ ترين سازمان جهاني مي دانيم كه از خاكسترهاي جنگ جهاني دوم به وجود آمد؛ از اين رو ما به عنوان اعضاي جنبش ضمن انسجام با يكديگر با آثار منفي نظم حاضر به هر شكلي كه از بي عدالتي، تبعيض، درگيري مسلحانه، سوءاستفاده از قدرت، خشونت، تمامي اشكال استعمار و اشغال خارجي مخالفيم.
صالحي در ادامه گفت: ما به عنوان اعضاي جنبش غيرمتعهدها ضمن برگزاري انسجام داخلي با آثار منفي نظم حاضر از جمله هر شكلي از بي عدالتي و تبعيض، درگيري هاي مسلحانه، سوءاستفاده از قدرت و اعمال خودسرانه در روابط جهاني، خشونت، تمامي اشكال استعمار و اشغال خارجي مخالفيم، سازمان ملل متحد پس از شش دهه از آغاز كار خود نيازمند اصلاحات اساسي براي تطبيق با تحولات نوين جهاني است.
وي تاكيد كرد: اگر بپذيريم كه چند جانبه گرايي محور سازمان ملل است، اين سازمان بايد سازماني بين الدولي تلقي شود كه توسط همه اعضاي آن هدايت و رهبري گردد كه اين موضوع به خوبي در روش كار مجمع كنوني منعكس است.
وي تاكيد كرد: معتقديم مجمع عمومي به عنوان ارگان اصلي و دموكراتيك سازمان ملل بايد وظايف خود در رسيدگي به موضوعات مربوط به صلح و امنيت بين المللي را به انجام برساند، ما در نگراني بسياري اعضا در ارتباط با افزايش قدرت در شوراي امنيت در قبال كاهش توانايي ها و وظايف مجمع عمومي شريك هستيم.
وزير امورخارجه كشورمان خاطرنشان كرد: مجمع عمومي سازمان ملل براساس منشور نقش تثبيت شده اي در حفظ صلح و امنيت جهاني دارد؛ در عين حال اين اعتقاد در ميان بسياري از كشورها وجود دارد كه ايجاد شوراي امنيت دموكراتيك تر بايد به عنوان بخش مهمي از اصلاحات سازمان ملل مورد نظر قرار گيرد.
نمي توان مطالبات مشروع مردم را ناديده گرفت
وي ادامه داد: اكنون بيش از يك سال است كه با علاقه تحولات بسياري از مناطق به ويژه خاورميانه و شمال آفريقا را دنبال كرده ايم و با دقت به پيام حقيقي مردم آن مناطق گوش فرا داده ايم، مردمي كه آرزومند آزادي، كرامت انساني و عدالت هستند، آموزه ما از اين تحولات اين است كه هيچ قدرتي نمي تواند مطالبات مشروع مردم و آنچه كه آرزومند آن هستند را ناديده بگيرد، با درنظر گرفتن چنين تجربه اي اكنون بيش از هر زمان ديگر بر اين باوريم كه گفت وگو و احترام به حقوق بنيادين بشر و برآوردن نيازهاي اساسي مردم تنها راه غلبه بر چالش هاي ناشي از حكومت هاي استبدادي است.
وزير خارجه ادامه داد: در عين حال پيام هاي اين قيام هاي مردمي در تحولات سياسي مرتبط هر ماه با تاثيرات آشكار خود بر روابط منطقه اي و بين المللي در منطقه خاورميانه و فراسوي آن به روشني در حال درك است، از اين رو وارد شدن نيروهاي حقيقي و مستقل سياسي به گفت وگويي فراگير براي نيل به اهداف آشتي ملي و پيشرفت در فضايي امن و مناسب به دور از دخالت خارجي نيازمند روندي سياسي است كه مبتني بر ديدگاه هاي داخلي و ويژه هر كشور باشد.
صالحي تصريح كرد: مداخله خارجي و سوءاستفاده از امواج ناآرامي هايي كه منطقه ما را دربر گرفته است غيرقابل قبول بوده؛ زيرا كه روندهاي ناب مردم سالارانه را در تعيين سرنوشت خود با مانع روبرو مي كند.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه خاطرنشان كرد: تراژدي فلسطين به عنوان منبع اصلي خشم و نااميدي در كانون درگيري خاورميانه قرار دارد. ما به همراه بخش اصلي جامعه بين المللي و از جمله اعضاي جنبش غيرمتعهدها حامي سياستي منصفانه و عادلانه درباره فلسطين بر مبناي حق فلسطيني ها براي تعيين سرنوشت خود و مخالفت با رژيم نامشروع اشغالگر هستيم.
وي توضيح داد: صلح در خاورميانه از طريق پيشبرد سياست هاي تبعيض آميز و حمايتي كوركورانه از تروريسم دولتي اسرائيل، اشغال، شكنجه، نابودي، تهديد و تجاوز تامين نمي شود. روشن است كه صلح پايدار در فلسطين و خاورميانه تنها از طريق عدالت، پايان بخشيدن به تبعيض، ختم اشغال سرزمين هاي فلسطين، سوريه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطيني و ايجاد سازوكار دموكراتيك كه از طريق آن ساكنان فلسطين، فلسطينيان رانده شده از دادگاه خويش كه امكان تصميم گيري براي آينده خود به شيوه دموكراتيك و مسالمت آميز را داشته باشند قابل تحقق است.
صالحي گفت: حال زمان بسيار مناسبي براي برداشتن گام هاي موثر در جهت خاتمه دادن به تمامي اشكال تروريسم از جمله تروريسم دولتي مورد حمايت قدرت هاي غربي است كه به طور فزاينده اي رواج يافته و آخرين آن ترور دانشمندان مظلوم هسته اي كشورمان بوده است، ما در انتظار جهاني عاري از تروريسم هسته اي هستيم.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سخنان خود يادآور شد: عدم تعهد بايد با تحميل قوانين داخلي و اعمال فرامرزي آن و اقدامات اقتصادي و تحميلي مالي شامل تحريم هاي يك جانبه اقتصادي كه توسط كشورهاي مشخصي عليه كشورهاي عدم تعهد اتخاذ شده است، مقابله جدي كند، البته اين جنبش همواره و بدون شرط با يك چنين اقداماتي مخالفت كرده است و اينگونه شيوه ها را كه در تضاد با منشور سازمان ملل و مغاير با حقوق بين المللي و همچنين به عنوان ضربه شديد در تجارت و سرمايه گذاري است، محكوم كرده است.
وي ادامه داد: حقوق بشر منعكس كننده عالي ترين خواسته هاي بشريت است و نبايد به مثابه ابزاري در انحصار كشورهاي مشخصي قرار گيرد كه برخي از آنان داراي بيشترين سوابق هولناك در زمينه نقض حقوق بشر و حقوق انسان دوستانه در تاريخ معاصرند.
از فلسطين تنها محمود عباس دعوت شده است
سخنگوي ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: از فلسطين فقط محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان براي شركت در اجلاس تهران دعوت شده است.
رامين مهمان پرست گفت: در صورتي كه بخواهيم مهمان ويژه اي غير از سران كشورها را به اجلاس دعوت كنيم اين دعوت بايد از طريق جنبش عدم تعهد مستقر در نيويورك و با هماهنگي آن صورت گيرد.
آخرين خبر ها
از پايان روز نخست نشست
به گزارش فارس، محمد مهدي آخوندزاده دبير نشست كارشناسان ارشد شانزدهمين اجلاس سران عدم تعهد در تهران در پايان روز اول اين نشست در جمع خبرنگاران در خصوص نتايج آن گفت: ديروز رسما رياست اجلاس از سوي مصر به ايران منتقل شد كه در اولين اقدام دو كميته اقتصادي و سياسي تشكيل شده و جلسات برگزار شد.
وي با اشاره به همكاري خوب شركت كنندگان در اين نشست گفت: در گذشته جلسات اينچنيني به درازا مي كشيد كه حتي تا 2 روز ادامه مي يافت، اما با همكاري خوبي كه شركت كنندگان داشتند كميته اقتصادي ظهر امروز به كار خود پايان داد و نشست كميته سياسي نيز دقايقي پيش به پايان رسيد.
آخوندزاده با بيان اينكه اختلاف نظراتي در كميته سياسي در مورد مسائلي خاص به وجود آمده بود، يادآور شد: خوشبختانه مشكلاتي كه هيئت هايي در مورد سوريه داشتند با وساطت جمهوري اسلامي برطرف شده و سند سياسي براي ارائه گزارش در روز آينده آماده شد.
دبير نشست كارشناسان ارشد تهران با اشاره به پيشرفت موفقيت آميز جلسه طي امروز اظهار داشت: در بخش اقتصادي طيف وسيعي از موضوعات بررسي شد. چند ماه پيش از اجلاس تهران در شرم الشيخ جلسه اي بود كه از سوي ايران پيشنهاداتي در مورد حل مشكلات اقتصادي جهان نيز و با همكاري كشورهاي نم ارائه شد.
آخوندزاده ادامه داد: در بحث زيست محيطي بحث هايي در كميته اجتماعي صورت گرفت كه از جمله آنها محكوميت اهانت به اديان و مذاهب، تحميل فرهنگ سلطه و نيز گفت وگو بين تمدن ها از جمله پيشنهادات ايران بود.
وي با ذكر اين نكته كه در بخش سياسي در خصوص مخالفت با اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه كشورهاي مستقل و تدوين كنوانسيون جامع امحاء سلاح هاي هسته اي از جمله پيشنهادات ايران بود كه به تصويب رسيد، يادآور شد: مخالفت با اعمال فراقانوني كشورها عليه يكديگر و بحث نظارت بر مصوبات شوراي امنيت نيز از موضوعاتي بود كه در دستور كار قرار گرفت.
آخوندزاده با اشاره به حوادث و تحولات سوريه نيز گفت: در حوادث اخير سوريه شاهد بوديم كه اظهار نظرهايي عليه اين كشور از سوي برخي كشورها صورت گرفته بود و بر اين باوريم كه در مورد سوريه از اجلاس شرم الشيخ مشكلي از ناحيه برخي كشورهاي عربي وجود داشت و مواضعي غير دوستانه و مخالف با اصول بنيادين جنبش داشتند.
وي با اشاره به توافق حداقلي در مورد موضوع سوريه در نشست شرم الشيخ گفت: برخي كشورها تلاش داشتند همان رويه را امروز نيز ادامه دهند كه با اصلاحيه هايي صورت گرفته در پاراگراف مربوط به سوريه به موضوع محكوميت اقدام آمريكا در تحريم سوريه، محكوميت حمله سه سال قبل آمريكا به اين كشور و توجه به وضعيت سوريه و تقدير از تلاش هاي عدنان و اميدواري نسبت به موفقيت ماموريت اخضر ابراهيمي اضافه شد.
آخوندزاده با بيان اينكه در پاراگراف آخر مشكلاتي بود كه با مداخله ايران و همكاري طرف مقابل يعني قطر حل شده و رضايت طرف سوري نيز جلب شد، يادآور شد: نمايندگي كوبا با توجه به سوابق ديرينه اي كه در اين قضيه دارد، فرمولي را ارائه داد كه به حل شدن موضوع كمك كرد.
دبير نشست كارشناسان ارشد تهران يادآور شد: روز اول اجلاس كه با سخنراني صالحي شروع شد به خوبي در بخش هاي كارشناسي پيش رفته و بعد از ظهر امروز نيز گزارش نهايي كارشناسان را خواهيم داشت.
آخوندزاده در خصوص ادامه نشست كارشناسان در روز دوشنبه گفت: شركت كنندگان علاقه مند هستند كه بازديدي از تهران داشته باشند و به همين دليل تلاش كردند تا نشست در روز اول به نتيجه برسد.


نوشته شده در   دوشنبه 6 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode