ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 خرداد 1391     |     کد : 38326

پايان مذاكرات مسكو نتيجه به بعد موكول شد

مذاكرات دو روزه و فشرده مسكو در حالي پايان يافت كه طرفين به نتيجه مشخصي نرسيدند و قرار شد ادامه مذاكرات در سطح كارشناسي دنبال شود و حاصل گفت وگوي كارشناسان به جليلي و اشتون ارائه گردد.

مذاكرات دو روزه و فشرده مسكو در حالي پايان يافت كه طرفين به نتيجه مشخصي نرسيدند و قرار شد ادامه مذاكرات در سطح كارشناسي دنبال شود و حاصل گفت وگوي كارشناسان به جليلي و اشتون ارائه گردد.
دكتر سعيد جليلي ،دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان سه شنبه شب بعد از دو روز مذاكره در مسكو در جمع خبرنگاران به تشريح مذاكرات ايران با گروه 1+5 پرداخت و با اشاره به ارايه پيشنهادات جامع جمهوري اسلامي ايران به طرف غربي گفت: در حال حاضر آن ها در معرض آزمون مهمي براي جلب اعتماد ملت ايران قرار گرفته اند و امروز در معرض انتخاب هستند كه بخواهند از مسير بن بست گذشته خارج شوند و در مسير همكاري با جمهوري اسلامي ايران گام بردارند.
وي گفت: همان طور كه رسانه هاي جهان در جريان هستند ما پس از گفت وگوهاي بغداد اعلام كرديم كه وقتي مي تواند گفت وگوي ايران با 1+5 موفق باشد كه در فاصله گفت وگوها طي برگزاري جلسات كارشناسي، زمينه براي نزديكي ديدگاه هاي دو طرف فراهم شود. به همين خاطر در فاصله 25 روز از نشست بغداد تا مسكو، 5 نامه نوشتيم و اين مساله را متذكر شديم، بر اهميت جلسات كارشناسي تاكيد كرديم. اين موضوع را پس از گفت وگوهاي استانبول نيز مطرح كرده بوديم و در جلسات مسكو مهم ترين توافقي كه حاصل شد اين بود كه جلسات كارشناسي برگزار شود و در واقع همان ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در مورد برگزاري جلسات كارشناسي عملياتي شود و ما از اين امر استقبال مي كنيم و اين توافق را حائز اهميت مي دانيم.
وي با بيان اين كه ما اين توافق حاصل شده را حائز اهميت مي دانيم، به تشريح ويژگي هاي اين دور از گفت وگوها پرداخت و گفت: مذاكرات اين دور جدي تر، واقعي تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوري اسلامي ايران بحث هاي جامعي در تبيين ديدگاه هايش در محورهاي پنج گانه تهيه كرده بود و در نشست اول گفت وگو به ارايه اين ديدگاه ها معطوف شد. ديدگاه هاي ما صريح و واضح بيان شد و تاكيد كرديم كه غني سازي حق مسلم ملت ايران است و هم چنين مستند و با استناد حقوقي ثابت كرديم كه بسياري از رفتارهاي خلافي كه عليه ملت ايران اعمال مي شود غيرقانوني است و به وضوح توضيح داديم كه چرا قطعنامه هاي شوراي امنيت را غيرقانوني مي دانيم و اين موضوع را با ادله مستدل بيان كرديم.
جليلي در ادامه به نشست دوم مذاكرات مسكو اشاره و خاطرنشان كرد: ما در نشست دوم ارزيابي دقيق و جامعي از پيشنهادات ارايه شده در بغداد ارايه كرديم و اهميت اين اقدام اين بود كه جمهوري اسلامي نظرات خود را به صورت مشخص و دسته بندي شده ارايه كرد و اين مورد استقبال طرف مقابل نيز قرار گرفت و اين را موجب درك صحيح و بيش تر از نظرات جمهوري اسلامي ايران بيان كردند و آن ها نيز در اين گفت وگوها با توجه به اين كه ايران به صورت جامع مباحث و ديدگاه هاي خود را بيان كرده بود، بر اين موضوع تاكيد كردند كه بايد اين مباحث را مورد بررسي قرار دهند تا بتوانند نظرات خود را بيان كنند.
وي گفت: ارايه جامع ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران در واقع فرصتي را در اختيار آن ها براي انتخاب مسير صحيح قرار داد و آن ها در معرض آزمون مهمي براي جلب اعتماد ملت ايران قرار گرفتند. آن ها امروز در معرض انتخاب هستند كه بخواهند از مسير بن بست گذشته خارج شوند و در مسير همكاري با جمهوري اسلامي ايران گام بردارند. ما اميدواريم كه اين فرصت موجب شود تا آن ها بتوانند با استفاده از بحث ها و جلسات كارشناسي، مسير درست را انتخاب كرده و از مسير بن بست گذشته خارج شوند.
نشست كارشناسي
13 تير در استانبول
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز درجمع خبرنگاران اعلام كرد كه نشستي در سطح كارشناسي 13 تير (سوم ژوئيه) در استانبول برگزار مي شود.
كاترين اشتون پس از پايان مذاكرات مسكو در نشست خبري ضمن تشريح مذاكرات به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.وي مدعي شد: فاصله عظيمي بين مواضع دو طرف وجود دارد.
اشتون اظهار داشت: قرار شد در سطح فني سوم جولاي (13 تير) گفت وگو در سطح كارشناسي در استانبول داشته باشيم كه درباره پشنهادات 1+5 صحبت شود.همچنين تماس هايي بين باقري و اشميد برگزار و من شخصا با جليلي براي برگزاري گفت وگو در آينده در سطح سياسي در تماس خواهم بود.
اشتون كه قرار بود در نشست ديروز پاسخي منطقي به مباحث فني و حقوقي هيئت ايراني كه در روز اول مذاكرات مطرح شده بود بدهد، مدعي شد : ما انتظار داريم ايران تصميم بگيرد كه واقعا قضيه از طريق راه هاي ديپلماتيك حل شود و گام هايي براي اعتمادسازي بردارد و به نگراني هاي جهاني پاسخ دهد.
دور سوم گفت وگو هاي ايران و 1+5 كه از پيش از ظهر سه شنبه (ديروز) در محل هتل حلقه طلايي مسكو آغاز شده بود در 2 مرحله برگزار شد. در اين دور از مذاكرات قرار بود گروه 1+5 به مباحث فني ، حقوقي و مستدل هيئت ايراني در گفتوگوهاي روز قبل ( دوشنبه ) پاسخ دهند كه به دليل اماده نبودن پاسخ آنها مذاكرات با وقفه كوتاهي به دور چهارم كشيده شد .
رييس هيئت مذاكره كننده كشورمان در حاشيه دور چهارم مذاكرات مسكو، با كاترين اشتون، نماينده كشورهاي 1+5 ملاقات كرد. پس از ملاقات جليلي و اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در اين مذاكرات با نمايندگان شش كشور رايزني كرد. هم چنين سعيد جليلي پيش از ملاقات با كاترين اشتون با سرگي ريابكوف، نماينده كشور ميزبان در 1+5 ديدار و گفت وگو كرد. علي باقري، معاون مذاكره كننده ارشد ايران و هلگا اشميد معاون نماينده 1+5 نيز پس از ملاقات دو جانبه جليلي و اشتون با يكديگر ديدار كردند.
پيش از پايان مذاكرات ديروز ديپلمات ها در مسكو اعلام كردند كه گروه 1+5 در آخرين جمع بندي هاي خود خواهان انجام مذاكرات كارشناسي با ايران پس از مذاكرات مسكو شده است.
همچنين رسانه ها گزارش دادند كه در مذاكرات ديروز در مسكو، ايران و 1+5 در خصوص پيشنهادات غير هسته اي تهران درباره تحولات امنيتي منطقه نيز به اشتراك نظر رسيدند.پيش از اين جليلي موضوع عراق، بحرين و سوريه را از موارد غيرهسته اي بسته پيشنهادي ايران عنوان كرده بود.
چين: ان پي تي به ايران
اجازه برخورداري مي دهد
دولت چين بار ديگر بر حقوق هسته اي ايران بر اساس ان پي تي تاكيد كرد.
به گزارش پرس تي وي، هونگ لي سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: ايران بر اساس معاهده منع اشاعه هسته اي (ان پي تي) حق برخورداري از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز را دارد.
سخنگوي وزارت خارجه چين بار ديگر مخالفت كشورش را با تحريم هاي يكجانبه و خارج از چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل، از سوي آمريكا اعلام كرد و گفت: تعهدات در نظر گرفته شده در ان پي تي اجازه برخورداري از فناوري هسته اي صلح آميز را به ايران مي دهد.
سياست يك بام و دو هواي انگليس
وزير خارجه انگليس تأكيد كرد كه كشورش كاملا به يافتن يك راه حل صلح آميز براي برنامه هسته اي ايران پايبند است و درعين حال فشارها عليه ايران را نيز تشديد خواهد كرد .
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس با اشاره به مذاكرات ايران و 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) در مسكو تصريح كرد كه انگليس صد در صد به يافتن يك راه حل صلح آميز با دولت ايران براي برنامه هسته اي اين كشور متعهد است.
وي در عين حال مدعي شد كه گرچه به راه حل سياسي با ايران متعهد است اما در ابتدا بايد اين مسئله مشخص شود كه ايران تنها برنامه صلح آميز هسته اي دارد.
وزير خارجه انگليس كه ديروز براي نمايندگان مجلس عوام انگليس سخن مي گفت ، افزود: گفت وگوهايي كه در مسكو در جريان است، جدي و بي پرده است. دو طرف اولويت هايي صريحي معين كردند. به طور قطع، قصد ما اين است كه تحريم ها به طور كامل اجرايي شود، تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا از اول ژوئيه اجرايي مي شود و اگر پيشرفتي در مذاكرات حاصل نشود، به طور قطع تحريم هاي بيشتر را شدت مي بخشيم.





نوشته شده در   چهارشنبه 31 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode