ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 ارديبهشت 1391     |     کد : 35923

رقابت دور دوم انتخابات كليد خورد130 نامزد براي 65 كرسي

دومين مرحله انتخابات مجلس نهم در حالي روز جمعه 15 ارديبهشت ماه در 33 حوزه انتخابيه برگزار خواهد شد كه 130 نامزد راه يافته به اين مرحله تبليغات انتخاباتي خود را رسما از روز پنجشنبه 7 ارديبهشت براي تصاحب 65 كرسي باقي مانده مجلس آغاز كردند.

دومين مرحله انتخابات مجلس نهم در حالي روز جمعه 15 ارديبهشت ماه در 33 حوزه انتخابيه برگزار خواهد شد كه 130 نامزد راه يافته به اين مرحله تبليغات انتخاباتي خود را رسما از روز پنجشنبه 7 ارديبهشت براي تصاحب 65 كرسي باقي مانده مجلس آغاز كردند.
به گفته سيدصولت مرتضوي، رئيس ستاد انتخابات كشور، اين انتخابات در 18 استان، 33 حوزه انتخابيه و بيش از 14 هزار و 300 شعبه اخذ راي برگزار مي شود، در اين ميان حوزه انتخابيه تهران، ري و شميرانات با 25 كرسي خالي در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بيشترين رقابت را در ميان ديگر حوزه ها تجربه خواهد كرد.
گفتني است در مرحله اول انتخابات مجلس نهم، نتيجه 2 حوزه انتخابيه از سوي شوراي نگهبان باطل شد كه انتخابات حوزه هاي ابطال شده به صورت مياندوره اي و همزمان با انتخابات رياست جمهوري در سال 92 برگزار خواهد شد.
تبليغات انتخاباتي مانند مرحله اول طي 7 روز و از بامداد پنج شنبه 7 ارديبهشت آغاز و تا ساعت 8 صبح پنج شنبه 14 ارديبهشت مجاز خواهد بود.
ممنوعيت هاي تبليغات در مرحله دوم هم شامل مواردي مانند راه اندازي كارناوال هاي تبليغاتي، ديوارنويسي، چاپ عكس با قطع بزرگ تر از ميزان اعلام شده و استفاده از بلندگو در فضاهاي باز مي شود. تبليغ كانديداها در رسانه هايي كه از اعتبارات عمومي و دولتي استفاده مي كنند شامل صداوسيما نيز ممنوع است.
براساس اعلام ستاد انتخابات وزارت كشور هيچ گونه محدوديتي براي راي دادن كساني كه به هر دليلي در مرحله اول انتخابات موفق به راي دادن نشده اند، وجود ندارد. ضمن اين كه هر شخص در حوزه انتخابيه اي كه در دور اول حضور يافته تنها در همان حوزه مجاز به شركت در انتخابات خواهد بود.
همچنين افرادي كه در حدفاصل مرحله اول تا دوم به سن قانوني راي دادن يعني 18 سال تمام رسيده باشند، در مرحله دوم انتخابات در هر حوزه انتخابيه اي مجاز به رأي دادن خواهند بود.
گزارش هاي دريافتي از سطح شهر تهران و ديگر حوزه هاي انتخابيه سراسر كشور نشان مي دهد كه نامزدهاي انتخاباتي با شروع تبليغات انتخابات و برگزاري ميتينگ ها و جلسات عمومي تمام تلاش خود را براي تصاحب كرسي هاي باقيمانده مجلس معطوف كرده اند.
شور و نشاط انتخاباتي در فاصله كمتر از 6 روز مانده به دور دوم انتخابات حكايت از آن دارد كه در اين دور نيز مردم با بصيرت ايران اسلامي با حضور گسترده و با شكوه خود در انتخابات حماسه ديگري از حضور معنادار خود به نمايش خواهند گذاشت.
حضوري كه همانند دور اول پاسخي محكم به تهديدها و فشارهاي بيگانگان براي دلسرد كردن و كم رنگ جلوه دادن حضور مردم در پاي صندوق هاي راي خواهد بود.
در همين رابطه، مروري اجمالي بر فرمايشات رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي پيرامون مرحله دوم انتخابات ادوار گذشته مجلس نشان مي دهد كه از نظر معظم له اهميت حضور در دور دوم انتخابات نه تنها كم تر از مرحله اول نيست بلكه در مواردي اهميت آن بيشتر هم بوده است.
رهبر معظم انقلاب در مراسم راي گيري دومين مرحله از پنجمين دوره انتخابات مجلس در سي ويكم فروردين سال 1375 در مورد ضرورت اهميت شركت در مرحله دوم انتخابات تاكيد كردند: اهميت مرحله دوم انتخابات، كمتر از مرحله اول نيست.
ايشان خاطرنشان كردند: اهميت مرحله دوم انتخابات، كمتر از مرحله اول نيست؛ بلكه شايد به جهاتي بتوان گفت كه اهميت اين مرحله، از مرحله اول بيشتر هم هست. توصيه بنده اين است كه اولا مردم به سوي صندوق هاي راي بشتابند و هرچه زودتر راي شان را در اول وقت به صندوق بيندازند. يعني «خيرالخير عاجله». بهترين كارهاي خير، كاري است كه سريع و در وقت خود انجام گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي پيش از اين نيز با شركت در دومين مرحله از انتخابات چهارمين دوره مجلس در تاريخ هجدهم ارديبهشت 1371 اظهار اميدواري كردند كه حضور يكپارچه مردم در شعب اخذ راي در حوزه هاي انتخابيه اي كه به مرحله دوم كشيده شده است، استكبار جهاني و دشمنان انقلاب اسلامي را مايوس و نااميد سازد.
رهبر معظم انقلاب، مرحله دوم انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز با حضور در پاي صندوق راي فرمودند:
شركت در مرحله دوم انتخابات به اتمام رساندن كار است و از لحاظ اهميت هيچ تفاوتي با مرحله اول ندارد به همين دليل همان انگيزه، احساس و روحيه تكليف پذيري و مسئوليت پذيري مرحله قبل، ما را در اين مرحله نيز پاي صندوق راي فرا مي خواند.
بنابراين حضور در پاي صندوق هاي رأي در مرحله دوم همچون مرحله اول مي تواند نشان از اقتدار و پشتوانه مردمي نظام مردم سالار ديني باشد.
در شرايطي كه فشارهاي بين المللي غرب براي غلبه بر ايستادگي جمهوري اسلامي ايران روز به روز بيشتر شده و با حربه ارعاب و تحريم در تلاشند تا نظام اسلامي را به تغيير رفتار بويژه در حوزه مسائل هسته اي و منطقه اي نمايند، حضور با شكوه ملت در پاي صندوق هاي رأي در اين مرحله از انتخابات نيز همانند مرحله اول بسيار حائز اهميت است.
يكي از مؤلفه هاي اقتدار و تأثيرگذار جمهوري اسلامي ايران بر فضاي مذاكرات استانبول 2 كه 26 ارديبهشت در تركيه برگزار شد، حضور 64 درصدي و با شكوه مردم در انتخابات 12 اسفند 90 بود، قطعاً حضور گسترده در مرحله دوم اين انتخابات نيز تأثير خود را بر مذاكرات 3 خرداد ايران و 1+5 در بغداد خواهد شد.
به هر حال يكي از مؤلفه هاي شكل گيري مجلس مقتدر، آن است كه نمايندگان آن با رأي بالايي وارد مجلس شوند. به همين خاطر است كه طبق قانون انتخابات مجلس، نامزدهايي مي توانند در مرحله اول وارد مجلس شوند كه ضمن كسب بيشترين آراء، حداقل بيش از يك چهارم كل آراء را نيز كسب كرده باشند. در غير اين صورت حتي با كسب رتبه اول باز هم نخواهند توانست وارد مجلس شوند و در مرحله دوم بار ديگر بايد به رقابت بپردازند. اين مسئله اهميت داشتن پشتوانه قوي رأي را براي نمايندگان مجلس آشكار مي سازد. بنابراين ضروري است تا ملت هميشه در صحنه ايران براي انتخاب نماينده اي با پشتوانه رأي بالا به صحنه آيند و بار ديگر بر شور انتخابات بيفزايند.


نوشته شده در   شنبه 9 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode