ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391     |     کد : 35761

ولي امر مسلمين در ديدار نخست وزير عراق:خروج آمريكا از عراق مظهر اقتدار دولت و ملت اين كشور بود

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق با اشاره به اقتدار روزافزون عراق در دنياي عرب فرمودند: خروج كامل نظاميان آمريكايي از عراق مظهر اقتدار ملت و دولت عراق در دنياي عرب و اسلام بود.

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق با اشاره به اقتدار روزافزون عراق در دنياي عرب فرمودند: خروج كامل نظاميان آمريكايي از عراق مظهر اقتدار ملت و دولت عراق در دنياي عرب و اسلام بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق و هيئت همراه، با اشاره به اقتدار روزافزون عراق در دنياي عرب و منطقه آن را مايه خرسندي فراوان جمهوري اسلامي ايران دانستند و تأكيد كردند: تلاش براي افزايش اقتدار عراق به ويژه از طريق بسترسازي جهاد علمي مستمر و همچنين ايجاد نهضت سازندگي در سراسر عراق، موفقيت ها و استحكام جايگاه ملت و دولت عراق را دوچندان خواهد كرد.
ايشان با تأكيد بر اينكه برخي موضوعات و قضاياي ماههاي اخير، مظهر اقتدار ملت و دولت عراق در دنياي عرب و اسلام بوده است، افزودند: خروج كامل نظاميان آمريكايي از عراق از جمله اين موضوعات و رويداد بسيار مهم و موفقيت بزرگي است كه با استقامت دولت و نشان دادن اراده عمومي و ملي در عراق، به دست آمد.
رهبر انقلاب اسلامي برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد را يكي ديگر از زمينه هاي اقتدار عراق برشمردند و خاطرنشان كردند: برخي طرفها، تلاش گسترده اي را براي بيرون نشان دادن عراق از دنياي عرب انجام دادند اما با برگزاري نشست سران اتحاديه عرب در بغداد، عراق اكنون در رأس اين اتحاديه قرار دارد و نخست وزير عراق رئيس اتحاديه عرب است.
ايشان با اشاره به سابقه و جايگاه كهن عراق در دنياي عرب تأكيد كردند: با توجه به اين سابقه و استعدادهاي طبيعي و انساني عراق، بازگشت اين كشور به جايگاه و اقتدار واقعي خود، دور از انتظار نيست.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه اقتدار روزافزون عراق دشمناني دارد، خاطرنشان كردند: اقتدار هر كشوري نيازمند پيش زمينه ها و ابزاري است كه مهمترين آنها، پيشرفت علمي و سازندگي و خدمت رساني به مردم است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تجربه بسيار خوب ايران در زمينه حركت علمي و نتايج غيرقابل تصور آن، افزودند: بايد در عراق كه مركز استعدادهاي علمي دنياي عرب است، يك نهضت علمي آغاز شود و دانشگاهيان و نخبگان به سمت جهاد علمي سوق داده شوند.
ايشان در خصوص سازندگي نيز خاطرنشان كردند: بايد با سازماندهي جوانان و ايجاد زمينه هاي لازم، يك نهضت سازندگي و خدمت به مردم، در سراسر عراق آغاز شود.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان تأكيد كردند: افق آينده براي مردم عراق، درخشان تر از شرايط كنوني خواهد بود.
آقاي نوري مالكي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي فراوان از ديدار با رهبر انقلاب اسلامي، به مذاكرات خود در تهران اشاره كرد و گفت: به لطف خداوند روابط ايران و عراق در زمينه هاي مختلف گسترش پيدا كرده و هيئت هاي مختلف صنعتي و تجاري از دو كشور دائماً در حال رفت و آمد و رايزني هستند.
نخست وزير عراق اظهار اميدواري كرد: مذاكرات تهران زمينه ساز گسترش بيش از پيش همكاري هاي ايران و عراق شود.
نتيجه نشست بغداد
در گروي درك صحيح طرف
از ظرفيت هاي بين المللي ايران
دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در ديدار با نخست وزير عراق گفت: فرجام نشست بغداد مشروط به درك صحيح طرف مقابل از ظرفيت هاي ملي، منطقه اي و بين المللي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك فرصت براي همكاري است.
سعيد جليلي در اين ديدار ضمن تأكيد بر موفقيت هاي دولت و ملت عراق در ايجاد كشوري با ثبات به ويژه بعد از خروج اشغالگران از اين كشور برگزاري موفق اجلاس سران اتحاديه عرب در بغداد را گامي مثبت در جهت احياي نقش واقعي اين كشور در موضوعات منطقه اي و بين المللي برشمرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به ناكامي غربي ها در راهبرد «گفتگو- فشار» بر خطاي راهبردي اين كشورها در برآورد نادرست از روند تحولات در منطقه و ايران تأكيد كرده و گفت: فرجام نشست بغداد مشروط به درك صحيح از ظرفيت هاي ملي، منطقه اي و بين المللي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك فرصت براي همكاري است و آنها بايد درك صحيحي از اراده منسجم ملت ايران براي تثبيت و ارتقاي اين ظرفيت ها داشته باشند.
نوري مالكي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار ضمن تأكيد بر جايگاه جمهوري اسلامي ايران همكاري 2 كشور ايران و عراق در برقراري صلح، ثبات و امنيت در منطقه را مهم ارزيابي نمود.
تأكيد لاريجاني
بر حل مسالمت آميز
مشكلات داخلي سوريه
نخست وزير عراق و رئيس مجلس كشورمان نيز در ديداري دوجانبه بر گسترش روابط و مناسبات بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق تأكيد كردند.
در اين ديدار نوري المالكي روابط و مناسبات دو كشور را در زمينه هاي مختلف سياسي، پارلماني، اقتصادي و فرهنگي بسيار خوب و رو به رشد توصيف كرد و اظهار داشت: جمهوري عراق و جمهوري اسلامي ايران به عنوان دو كشور مسلمان و با پشتوانه غني فرهنگي و تاريخي داراي روابط برادرانه و دوستانه هستند.
وي با اشاره به اشتراكات فراوان موجود براي توسعه هرچه بيشتر مناسبات و همكاري هاي فيمابين دو كشور، افزود: گسترش هرچه بيشتر روابط و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي بين دو كشور براي عراق حائز كمال اهميت است.
نخست وزير عراق با اشاره به تحولات منطقه اي به ويژه مسائل سوريه نيز يادآور شد: ما خواهان استقرار ثبات و آرامش در سراسر منطقه هستيم و بايد به سوريه فرصت كافي براي حل مشكلات خود داده شود.
در ادامه اين ديدار علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات دو كشور در تمام زمينه ها، متذكر شد: وجود عراقي با ثبات و بالنده در همسايگي ايران به استقرار ثبات و آرامش منطقه كمك مي كند.
وي ضمن تأكيد بر ضرورت افزايش همكاري ها و رايزني ها در مسائل منطقه اي و بين المللي، تصريح كرد: دو كشور مسلمان و همسايه ايران و عراق بايد نقش سازنده خود را در حل بحران ها و مسائل منطقه اي استمرار بخشند.
رئيس مجلس در ادامه با اشاره به موضوع سوريه نيز تأكيد كرد: برخي كشورهاي منطقه كه خود فاقد پشتوانه و پيشينه دموكراتيك هستند درصدد ايجاد دموكراسي در ديگر كشورها از طريق دخالت در امور داخلي آنها هستند.
وي اضافه كرد: مشكلات داخلي سوريه بايد از طريق مسالمت آميز و با انجام اصلاحات تدريجي در روند سياسي، اجتماعي و اقتصادي اين كشور حل و فصل شود.
نقش موثر عراق
در حمايت از بيداري اسلامي
آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي نيز در ديدار با نخست وزير عراق گفت: عراق مي تواند نقش موثري در حمايت از جنبش هاي مردمي منطقه ايفا كند و جاي آن دارد اين مسئله مورد توجه بيش از پيش دولتمردان عراق قرار گيرد.
وي با اشاره به بيداري اسلامي در منطقه گفت: عراق مي تواند نقش موثري در حمايت از جنبش هاي مردمي منطقه ايفا كند و جاي آن دارد اين مسئله مورد توجه بيش از پيش دولتمردان عراق قرار گيرد.
آيت الله هاشمي شاهرودي ابراز اميدواري كرد: مسئولان دو كشور ايران و عراق با توجه به سوابق ديرين فرهنگي و مشتركات ديني و مذهبي في مابين، اقدامات موثري در راستاي شكوفاتر شدن روابط ميان تهران- بغداد انجام دهند.
وي افزود: مسئولان ايران و عراق بايد از نعمت همجواري با يكديگر نهايت بهره را ببرند چرا كه دو كشور داراي اهداف مشتركي هستند و شايسته است روابط موجود به نحو مطلوبي گسترش يابد.
نوري المالكي نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با ابراز خشنوندي از سفر به ايران، مذاكرات خود با مسئولان نظام در حوزه هاي مهم بازرگاني، صنعت و انرژي را مثبت ارزيابي كرد.
وي با اشاره به اين كه عراق ميزبان دور دوم مذاكرات هسته اي 1+5 خواهد بود، بخشي از مذاكرات خود با مسئولان نظام را حول اين محور عنوان كرد.


نوشته شده در   سه شنبه 5 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode