ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 دي 1390     |     کد : 30951

آغاز غني سازي اورانيوم در تأسيسات فردو

گزارش ها از آغاز تزريق گاز هگزا فلورايد اورانيوم به ماشين هاي سانتريفيوژ در تاسيسات فردو حكايت مي كند. كيهان روز گذشته گزارش هايي دريافت كرد كه نشان مي داد ايران در اوج تهديدهاي دشمن خارجي غني سازي اورانيوم در تاسيسات فردو را آغاز كرده است.

گزارش ها از آغاز تزريق گاز هگزا فلورايد اورانيوم به ماشين هاي سانتريفيوژ در تاسيسات فردو حكايت مي كند.
كيهان روز گذشته گزارش هايي دريافت كرد كه نشان مي داد ايران در اوج تهديدهاي دشمن خارجي غني سازي اورانيوم در تاسيسات فردو را آغاز كرده است.
آغاز عمليات غني سازي در فردو به اين معناست كه ايران عملا از اين پس داراي دو تاسيسات غني سازي است؛ يكي در نطنر با حدود 8000 ماشين فعال نسل اول (p-1) كه اورانيوم را تا سطح 5-5/3 درصد غني مي كند و ديگري تاسيسات فردو با ظرفيت 3000 ماشين سانتريفيوژ بهبود يافته و اصلاح شده نسل اول كه در آن غني سازي تا حدود 20 درصد انجام مي شود.
علاوه بر گزارش منابع داخلي، ديروز خبرگزاري هاي غربي هم از قول ديپلمات هايي در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر آغاز عمليات تزريق گاز در فردو را تاييد كردند. از جمله فردريك دال، خبرنگار خبرگزاري رويترز در وين كه ارتباطاتي نزديك با مقام هاي آژانس و ديپلمات هاي غربي دارد در گزارشي تصريح كرد ايران از اواخر ماه دسامبر عمليات غني سازي در فردو را آغاز كرده است. در همين حال خبرهاي ديگر حكايت از آن دارد كه تاسيسات هسته اي فردو به زودي طي مراسمي باشكوه افتتاح خواهد شد.
فريدون عباسي دواني رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ديروز در هرمزگان دراين باره گفته است كه اين مراسم در زماني نزديك در آينده انجام خواهد شد.
ايران براي تامين سوخت راكتور تهران كه راديو ايزوتوپ هاي لازم براي حدود 800هزار بيمار سرطاني را تامين مي كند به غني سازي تا سطح 20 درصد نياز دارد.
از اوايل سال 2009 ايران در پي آن بود كه سوخت مورد نياز اين راكتور را از بازار آزاد خريداري كرده و يا آن را از طريق مبادله اورانيوم 5/3 درصد با سوخت 20 درصد به دست آورد اما به دلايلي كه باج خواهي غربي ها در راس آن قرار دارد مذاكرات تامين سوخت راكتور تهران به هيچ نتيجه اي نرسيد و ايران ناچار شد خود راساً اقدام به غني سازي اورانيوم تا سطح 20 درصد كند.
غني سازي 20 درصد تا امروز در بخش آزمايشگاهي نطنز و در قالب دو زنجيره 164تايي از ماشين هاي نوع اول انجام مي شده است اما ايران اواسط سال 2010 (1389) اعلام كرد قصد دارد حجم اين غني سازي را 3 برابر كرده و آن را به فردو منتقل نمايد.
با آغاز غني سازي 20 درصد در فردو، عمليات غني سازي 20 درصد در نطنز متوقف خواهد شد.
فردو تاسيساتي است كه در دل كوه قرار دارد و به همين دليل با برخورداري از نوعي پدافند غيرعامل طبيعي در مقابل هر نوع حمله نظامي مصون است.
انتقال غني سازي 20 درصد به فردو به اين معناست كه گزينه تهديد نظامي عليه برنامه هسته اي ايران براي هميشه از روي ميز برداشته مي شود و غربي ها ناچار خواهند بود آرام آرام مصونيت اين برنامه در مقابل هر نوع دست اندازي خارجي را بپذيرند.
زنجيره هاي سانتريفيوژ نصب شده در فردو 174تايي است و گزارش ماه نوامبر 2011 آمانو نشان مي دهد ايران مهر و موم كپسول هاي گاز هگزا فلورايد اورانيوم منتقل شده به اين تاسيسات را هم شكسته است.
آغاز غني سازي اورانيوم در فردو پاسخي موثر به مجموعه فشارهاي اخير غرب است كه هدف همه آنها كند يا متوقف كردن برنامه هاي راهبردي ايران بوده است. اعلام اين خبر نشان مي دهد ايران دوران جديدي از قدرت نمايي را آغاز كرده است. 


نوشته شده در   يکشنبه 18 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode