ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 دي 1390     |     کد : 30500

گراميداشت سراسري يوم الله سرنوشت ساز 9 دي

روزهاي پاياني هفته گذشته سراسر كشور شاهد برگزاري برنامه هاي گوناگون و پرشكوهي در پاسداشت حماسه تاريخي 9دي بود.

روزهاي پاياني هفته گذشته سراسر كشور شاهد برگزاري برنامه هاي گوناگون و پرشكوهي در پاسداشت حماسه تاريخي 9دي بود. تقارن دومين سالگرد اين حماسه مردمي با رخدادها و شرايط ويژه منطقه اي و جهاني، اهميت اين حضور و گراميداشت را دوچندان كرد.
موج بيداري اسلامي كه سراسر منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را در برگرفته و پس لرزه هاي آن به اروپا نيز رسيده و در آمريكا در قالب «جنبش تسخير وال استريت» بروز و ظهور يافته، به همراه خروج ذلت بار آمريكا از عراق، شاخص هايي بود كه 9 دي امسال را پرمعناتر از پيش ساخته بود.
حماسه 9 دي در شرايطي به وقوع پيوست كه دشمن سرمست از فتنه انگيزي هاي خود، خيال واژگوني كانون ايستادگي و مقاومت در منطقه را در سرداشت اما حضور دهها ميليوني مردم در آن بزنگاه تاريخي همچون آبي بر آتش، خيال خام اربابان خارجي و مزدوران داخلي فتنه سبز را باطل كرد.
از سوي ديگر؛ در حالي كه جرج سوروس- يكي از فرماندهان بيروني اردوگاه فتنه- پيش بيني كرده بود جمهوري اسلامي ظرف يك سال سقوط خواهد كرد، نه تنها اين خواب پريشان تعبير نشد بلكه متحدان هميشگي كاخ سفيد در منطقه از تخت قدرت به زير كشيده شده اند و جايگاه محور مقاومت در برابر جبهه غربي- صهيونيستي در منطقه تقويت شده است.
گراميداشت پورشور و گرم حماسه 9 دي در دومين سال خلق آن، پيام ديگري نيز به واشنگتن دارد و آن هم اينكه ملت ايران درصحنه است و ابزار تحريم ها نيز خللي در عزم و اراده پولادين آنان ايجاد نخواهد كرد.
راهپيمايي هاي متعدد و البته خودجوش مردمي كه روز گذشته تقريباً در تمامي شهرهاي ايران مشاهده شد، بارزترين نمونه پاسداشت اين حماسه بود.
در حالي كه از قبل هيچ خبر و فراخواني درباره تظاهرات داده نشده بود، نمازگزاران پايتخت جمهوري اسلامي ايران پس از پايان نماز جمعه با سردادن شعار حمايت از ولايت فقيه و ابراز انزجار از فتنه گران داخلي و كارگزاران خارجي آن، اقدام به برپايي تظاهرات كردند.
نمازگزاران در دومين سالگرد حماسه تاريخي 9 دي با گرامي داشت اين يوم الله، شعار «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر انگليس» سردادند. تظاهركنندگان كه برخي از آنان كفن نيز بر تن داشتند، اعلام كردند تا پاي جان از آرمان ها و ارزش هاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي كه همان راه امام و شهدا و تبعيت از ولايت است، دفاع خواهند كرد.
اين تظاهرات خودجوش منحصر به تهران نبود و براساس اخبار دريافتي از خبرنگاران كيهان در شهرهاي بزرگ و كوچك كشور، اين حضور مردمي تقريباً در سراسر كشور مشاهده شده است.
علاوه بر اين؛ برنامه هاي متنوع ديگري نيز در سراسر كشور در سالگرد حماسه 9 دي برگزار شد.
همايش سراسري 9 دي
روز پنج شنبه، سالن همايش هاي صدا و سيما در تهران، شاهد برگزاري همايش سراسري 9 دي بود.
اين همايش با حضور سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي، غلامعلي حدادعادل، عزيزي معاون برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور، ملاحي رئيس سازمان بسيج اساتيد كشور و داوودي معاون اول پيشين رئيس جمهور برگزار شد.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در اين همايش اظهار كرد: آن چه پس از انتخابات سال 88 رخ داد دقيقاً يك مدل سازي راهبردي از حوادثي بود كه قبل از آن توسط آمريكايي ها در بخش هايي از دنيا اتفاق افتاده بود.
وي افزود: اين استراتژي هم در فرآيند عمليات و هم در محتوا دكترين و نظريه هاي خود را در مواجهه راهبردي با انقلاب اسلامي تعيين مي كرد يعني هدف دشمن اين بود كه مواجهه انقلاب را به يك نقطه بي تعادلي بازگشت ناپذير هدايت كند.
سلامي ادامه داد: دشمن توانسته بود از فضاي دوقطبي ناشي از برگزاري انتخابات استفاده كند و نيز با استفاده از نمادها و رنگ ها، تعارض سياسي را اوج دهد و تغيير نظام سياسي كشور را به پايان برساند اما اصلي وجود دارد كه خود آمريكايي ها نيز به آن معتقدند و آن اين است كه تاكتيك ها و راهبردها تنها يك بار مي توانند موفق باشند و مي دانند اگر دشمن آن ها زيرك باشد تكرار مدل با ناكامي مواجه خواهد شد.
وي با تشريح تئوريك حوادث فتنه 88 تصريح كرد: در اين فتنه دشمنان فرض شان اين بود كه مي توانند پيش فرض ها و ارزش هاي ملت ايران را تغيير دهند و هجوم در روز عاشورا و طرح شعارهاي «نه غزه نه لبنان» در اين جهت بود كه اين ارزش ها شكسته شود. زيباترين توصيفي كه مي توان براي نشان دادن ماهيت فتنه به كار برد اين است كه فتنه 88 تابعي از استراتژي هاي غرب براي تهاجم نرم به درون جوامعي مانند ايران بود.
سلامي با بيان اين كه «نبرد ما با آمريكا در ارائه مدل است» خاطرنشان كرد: اگر 9 دي نبود، اطمينان داشته باشيد در هيچ نقطه اي از دنيا اثري از بيداري اسلامي پيدا نمي شد، اما ملت ما نشان داد اگر آمريكا با تمام ظرفيت خود نيز وارد شود اگر ملتي هوشمندانه بايستد، مي تواند با تمام اين نيرو مقابله كند و اين نقطه آغاز نهضتي بود كه در ساير بلاد اسلامي به وقوع پيوست.
وي با بيان اين كه «آمريكا براي جلوگيري از ارائه مدل موفق توسط ايران تلاش فراواني به كار برده است»، گفت: اما آمريكا در عراق تسليم مدلي شد كه ايران ارائه داد و سرانجام ناكام و با هزينه سنگين مجبور به ترك عراق شد. در عراق امروز تربيت شدگان انقلاب حاكم اند و اين هنر انقلاب است كه بدون هزينه كارهاي خود را پيش مي برد. در عراق، آمريكا هزينه كرد اما انقلاب سود آن را برد.
مردم در 9 دي از جمهوريت
و اسلاميت دفاع كردند
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم در اين همايش اظهار كرد: اگر ولايت فقيه با تمام وجود در مقابل فشارها ايستاد و اجازه نداد كه حق راي مردم را وتو كنند، مردم نيز در 9 دي ماه آمدند و به دشمنان ثابت كردند كه مدل جمهوري اسلامي ايران ريشه دارتر از آن است كه فكرش را مي كنند.
وي با بيان اين كه «9دي را بايد با 22 خرداد و مهم تر از آن 22 بهمن ماه مقايسه كرد» افزود: 22بهمن مبدأ يك اتفاق مهم در عصر ما بود نه از آن جهت كه ديكتاتوري را سرنگون كرد بلكه اهميت آن در اين بود كه يك مدل و نظريه جديد را براي مناسبات حاكم در جامعه و مناسبات بين الملل ارائه كرد.
جليلي با اشاره به انتخابات 22 خرداد 88 ادامه داد: 22 خرداد 88 اوج جمهوري نظام را به رخ كشيد و دشمنان ديگر نمي توانستند مشاركت 85 درصدي مردم را در انتخابات انكار كنند. 22 خرداد نشان داد كه نظام از جمهوريتي برخوردار است كه در عين حال بيشترين رقابت در آن وجود دارد.
وي با تأكيد بر اين كه «اوج مدل نظام اسلامي 22خرداد بود» خاطرنشان كرد: 22 خرداد نشان داد كه نظام اسلامي بر يك جمهوري قوي متكي است و اين مدل نشان داد كه در كنار اسلاميت و جمهوريت پيشرفت هاي بزرگي را نيز به وجود آورده است.
وي با اشاره به مقطع چهار سال قبل از انتخابات 88 گفت: در اين مقطع ظرفيت هايي بروز پيدا كرد كه براي دشمن قابل تحمل نبود. در اين دوره جمهوري اسلامي تعاريف جديدي از تروريسم ارائه داد از جمله در بحث تروريسم كه براساس آن، آن ها خود متهم به تروريسم مي شوند و محور ديگر موضوع هسته اي بود. كساني كه خود مجرم هسته اي هستند، جمهوري اسلامي ايران را متهم مي كنند. آن هايي كه نسل هاي جديد سلاح هاي هسته اي را در زرادخانه هاي خود توليد مي كنند و آن گاه مدعي فعاليت صلح آميز هسته اي ايران مي شوند اما ايران در مقابل آن ها تعريف جديدي مبني بر اين كه «سلاح هسته اي براي هيچ كس اما انرژي صلح آميز هسته اي براي همه» ارائه مي داد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به حوادث سال 88 گفت: فتنه از اينجا شكل گرفت كه اين بار تقابل با نظام از مركزيتي كه از 30 سال قبل شكل گرفته بود، نبود بلكه همان هايي كه در همين ساز و كار جمهوري اسلامي وجه يافته بودند صورت گرفت. فتنه نشان داد كه اين ها نه تنها منكر اسلام بلكه منكر جمهوريت نيز هستند و اين افراد به عنوان پادوي آن مركزيت حركت مي كنند.
جليلي با بيان اين كه «مدل جمهوري اسلامي از سه ركن مردم، انديشه اسلامي و ولايت فقيه به عنوان پيوند دهنده اين دو تشكيل مي شود» ادامه داد: هر سه اين ها برگرفته از عاشورا هستند؛ لذا طبيعي است كه در روز عاشورا از اين ها انتقام گرفته شود و باز طبيعي است كه به اين ها در روز عاشورا تودهني زده شود. مردم در 9 دي به صحنه آمدند تا از جمهوريت، اسلاميت و ولايت دفاع كنند.
مردم در 9 دي
حرف دل رهبر را زدند
غلامعلي حدادعادل طي سخناني در همايش سراسري 9 دي كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، تصريح كرد: حماسه 9 دي فضاي سياسي كشور را از آلودگي ها پاك كرد و خروش مردمي بود كه انقلاب خود را در خطر مي ديدند و مدت ها بود كه صبر مي كردند اما در 9 دي مانند آتشفشاني خروشان و خودجوش به صحنه آمدند و حرف دل خود را به زبان آوردند.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با طرح اين سؤال كه «آيا در فتنه 88 علائم و نشانه هايي وجود داشت كه خردمندان بتوانند ماجرا را درك كنند يا خير؟»، اظهار كرد: دعوا در فتنه 88 تنها بر سر انتخابات و كرسي رياست جمهوري نبود. مسئله مسئله انقلاب و اسلام بود و موضوع ولايت فقيه مطرح بود.
رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: گفتن اين حرف كه «من اگر رئيس شوم از لبنان حمايت نمي كنم» جز نشان دادن چراغ سبز به آمريكا نبود. آن قدر شورش را درآوردند كه خود هم بعد خواستند كمي آن را درست كنند.
وي اظهار كرد: چه معنا دارد كسي بيايد قبل از اين كه صندوق ها باز شود بگويد كه اگر ديديد فلاني راي نياورد، بدانيد حتماً تقلب شده است؟ در كجاي دنيا اين گونه عمل مي كنند؟ از آقايي كه كانديدا شده بود وقتي خبرنگار تايمز پرسيد كه سياست خارجي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران به دست رهبري است، شما در اين باره چه مي كنيد، اين شخص پاسخ داد كه «اين نهضت كه آغاز شده است ادامه دارد.»
حدادعادل با اشاره به حوادث سال 88 يادآور شد: يك عده در اين رابطه سكوت كردند، يك عده دوپهلو سخن گفتند و يك عده حمايت كردند اما مردم درست تشخيص دادند و درياي مواج مردم پاك ماند. مردم تصميم خود را گرفته بودند و از نامردمي ها به ستوه آمده بودند و كاسه صبرشان در 9 دي ماه لبريز شد.
وي تصريح كرد: در 9 دي مردم حرف دل رهبري را به زبان آوردند. اگر رهبري گفتند «اين عمار؟» مردم پاسخ دادند ما همه عمار توايم خامنه اي.
آيت الله مصباح: 9 دي
آينده نظام را تضمين كرد
شهرهاي گوناگون كشور نيز شاهد برپايي همايش ها و نشست هايي در تبيين و واكاوي فتنه 88 و آثار و تبعات حماسه 9 دي ماه بود.
در يكي از اين نشست ها كه در قم برگزار شد، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي اظهار داشت: 9 دي از آن دست روزهايي است كه اهميت و جايگاه آن در آينده بيشتر مشخص مي شود. وي در ادامه گفت: بعيد نمي دانم با دلايل كافي ثابت شود اين روز مهم ترين روز ما ايرانيان در آينده است.
وي بيان كرد: كساني كه در حماسه 9 دي حركت عظيم افسانه اي را سامان دادند، خيلي بر اين ملت حق دارند و آينده اسلام و نظام را به اذن الله تامين و توطئه هاي دشمنان را به تمام معنا نقش برآب كردند.
اين عضو مجلس خبرگان يادآوري قضايا و حوادث تاريخي آموزنده را از شيوه هاي قرآن كريم براي هدايت مردم عنوان كرد و گفت: ايامي كه به عنوان ايام الله ياد مي شود شامل درس هاي آموزنده اي است براي شناخت صحيح زندگي و حركت اجتماعي كه فوق العاده موثر است.
حجت الاسلام مصباحي مقدم كه براي بزرگداشت 9 دي راهي سمنان شده بود، در همايشي به همين مناسبت، اين روز را تجلي ايستادگي و تقابل مردم ايران در برابر مخالفان ولايت فقيه خواند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، حماسه 9 دي را خنثي كننده فتنه دشمن دانست و گفت: مردم در اين روز، نشان دادند كه پشتيبان ولايت فقيه هستند و لذا اين حماسه بايد ادامه داشته باشد؛ چرا كه فتنه هاي دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران در حال اوج گيري است و تمام شدني نيست.
حجت الاسلام والمسلمين علم الهدي نيز در مراسم بزرگداشت 9 دي كه در مسجد ارك تهران برگزار شد با تبيين واقعه كربلا و شرايط آن دوران به واكاوي فتنه 88 پرداخت. علم الهدي نقش خواص ساكت را در فتنه 88 مهم ارزيابي كرد و حضور با بصيرت مردم در صحنه را باعث خنثي شدن توطئه ها دانست.
اين عضو مجلس خبرگان در پايان خاطر نشان كرد: همه اتفاقات كربلا و بعد از آن، از آنجا به وجود آمد كه جامعه و مردم با امام هماهنگ نشدند و اين كاري بود كه در حماسه 9 دي صورت گرفت ولي در زمان امام حسين(ع) انجام نشد. اين مسئله نشان مي دهد كه واقعه 9 دي از چه اهميتي برخوردار است.
بيانيه هاي تحليلي
در حالي كه اغلب نهادها و گروه هاي سياسي در مناسبت هاي گوناگون اقدام به انتشار بيانيه هايي عمدتا يكنواخت مي كنند، دومين سالگرد حماسه 9 دي از اين منظر نيز متفاوت بود و اين بار شاهد بيانيه هايي تحليلي بوديم.
قرارگاه عمار در بيانيه اي تحليلي و 8 بندي به اين مهم پرداخت و نوشت: «عناصري كه اگرچه به صراحت به جبهه دشمن نپيوستند ولي با سكوت خائنانه و يا سخنان دو پهلو و ترديدافكنانه خود راه را بر ابرهاي تيره فتنه گشودند و فراخوانها و هل من ناصرهاي ستون خيمه نظام و تنها پناه جمهور مردم را بي جواب گذاشتند؛ اما به يمن بصيرت و همت توده هاي مردم در پيوند با امام مظلوم خويش زمستان سر شد و روسياهي بر قاعدان و ساكتان و ترديدافكنان ماند.»
جمعيت ايثارگران اسلامي هم بيانيه اي 9بندي صادر و بر ضرورت مستمر جريان شناسي و دشمن شناسي در آستانه رخدادهاي مهم پيش رو مانند انتخابات مجلس نهم تاكيد كرد.
دفتر رياست جمهوري، دفتر تحكيم وحدت، انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور، فراكسيون بيداري اسلامي، بسيج دانشجويي دانشگاه هاي مختلف و جبهه پايداري از ديگر نهادها و گروه هايي بودند كه با صدور اطلاعيه هايي جداگانه حماسه 9 دي را تبيين كرده و گرامي داشتند.


نوشته شده در   شنبه 10 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode