ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 تير 1390     |     کد : 22406

جنگ قدرت براي جانشيني وليعهد عربستان بالا گرفت

با بحراني شدن شرايط جسماني وليعهد عربستان، كشمكش و جنگ قدرت بين فرزندان خاندان آل سعود براي تصاحب مسند شاهزاده سلطان بالا گرفته است.

با بحراني شدن شرايط جسماني وليعهد عربستان، كشمكش و جنگ قدرت بين فرزندان خاندان آل سعود براي تصاحب مسند شاهزاده سلطان بالا گرفته است.
به گزارش فارس، رسانه هاي مختلف جهان، اخبار ضد و نقيضي درباره وضعيت جسماني وليعهد عربستان گزارش داده اند.
بر اساس اين گزارش، پايگاه خبري ايلاف، وابسته به آل سعود، به نقل از يك كارمند كنسولگري عربستان در نيويورك اعلام كرد كه شاهزاده سلطان 85 ساله اخيراً تحت عمل جراحي قرار گرفته، اما به جزئيات اين خبر از جمله تاريخ عمل جراحي يا نتيجه آن اشاره اي نشده است.
خبرگزاري رسمي عربستان (واس) نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه وليعهد فرتوت عربستان كه به سرطان پيشرفته مبتلا است براي انجام برخي معاينات پزشكي به نيويورك رفته است.
اين درحالي است كه شاهزاده سلطان كه برادر پادشاه به شمار مي رود از نوامبر سال 2008 ميلادي براي درمان به آمريكا و سپس به مغرب رفته بود.
در عين حال پايگاه خبري وطن كه از آمريكا گزارش هاي خود را ارسال مي كند، به نقل از منابع آگاه حتي از مرگ وليعهد عربستان در بيمارستان نيويورك هم خبر داده بود.
در اين گزارش آمده است: آنچه در اين ميان مهم مي نمايد، مرگ وليعهد عربستان نيست، بلكه نزاع بر سر تقسيم قدرت است كه به عنوان مسئله اي ديرين در خاندان پادشاهي عربستان همواره سلطنت آل سعود را به چالش كشانده است.
بر اساس منشور خاندان آل سعود كه از سال 1932 بر شبه جزيره عربستان حكومت مي كنند، قدرت نبايد از دايره فرزندان وي خارج شود.
اگرچه هم اكنون كشمكش و نزاع پيچيده اي در بين برادران شاهزاده سلطان براي تصاحب مسند وي از يك طرف و فرزندان او در جريان است، اما ملك عبدالله در اين مورد موضعي اتخاذ نكرده است.
همچنين در ميان برادران قدرتمند وليعهد عربستان، شاهزاده نايف (وزير كشور كنوني عربستان) قرار دارد كه از نفوذ فراواني برخوردار است و از او به عنوان جانشين احتمالي ملك عبدالله و شاهزاده سلطان نام برده مي شود.ولي فرزندان شاهزاده سلطان كه در مناصب نظامي و امنيتي قرار دارند، از قدرت گرفتن عموي خود بيمناك و اخيراً تحركاتي را در پيش گرفته اند.از سوي ديگر، پايگاه اينترنتي، روزنامه «القدس العربي» در مقاله اي با اشاره به خريد تسليحاتي 60 ميليارد دلاري عربستان از آمريكا نوشت: اين هزينه هاي نامحدود براي خريد تسليحات كه بر ضد دشمن واقعي استفاده مي شود و قلب آزادي خواهان را هدف قرار مي دهد.
به نوشته القدس العربي، تضاد موجود در خاندان آل سعود براي تصاحب كرسي هاي قدرت، حكومت عربستان را با بن بست بزرگي مواجه كرده است كه بر اساس آن ايجاد حكومتي امروزي و پاسخگو در اين كشور امري محال به نظر مي رسد.
القدس العربي خاطرنشان كرد: مسأله جانشيني و انتقال قدرت بين سران آل سعود يكي ديگر از مسائل مهم در اين كشور است.






هشدار برژينسكي بيداري اروپا بزودي به آمريكا مي رسد

برژينسكي تصريح كرد آمريكا بزودي شاهد ناآرامي هاي گسترده به دليل شرايط بد اقتصادي خواهد بود.
به گزارش سايت خبري «آلترنت»، «ژبيگنيو برژينسكي»، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا طي اظهاراتي به بررسي بحران اقتصادي حاكم بر دنيا پرداخته و نسبت به آينده غرب و آمريكا ابراز نگراني كرد. وي گفت: نمي خواهد پايان جهان را پيش بيني كند اما معتقد است در يك روند مواجهه با مناقشات اجتماعي، دشمني هاي اجتماعي و اشكال مختلف افراطي گري در جامعه قرار خواهند گرفت.
وي همچنين تصريح كرد جامعه آمريكا يك جامعه ناعادلانه است.
برژينسكي همچنين گفت: ناآرامي هاي مردمي و مدني زماني رخ مي دهد كه طبقه متوسط و ضعيف جامعه به شدت از شرايط سخت اقتصادي و نرخ بيكاري بالا در رنج باشند.
در بخش ديگري از اظهارات برژينسكي آمده: «همزمان با اينكه آمريكا، اروپا و ژاپن در حال دست و پنجه نرم كردن با بحران هاي مالي جدي هستند، پيش بيني من وقوع آشوب هاي بين المللي جدي تر در سراسر جهان از جمله آمريكا است.»
اين اظهارنظر برژينسكي در حالي مطرح مي شود كه مردم آمريكا مدت هاست از شرايط اقتصادي نامساعد به ويژه نرخ بيكاري بالا رنج برده و به سياست هاي دولت اوباما به شدت انتقاد دارند. پيشتر گمانه زني هايي در مورد اينكه در كشور آمريكا نيز همچون تحولات خاورميانه، شمال آفريقا و اروپا اعتراض هاي مردمي رخ دهد، مطرح شده است.
در همين رابطه نشريه آمريكايي « پوليتيكو»، نيز نوشت آمريكا به اوج بحران اقتصادي خود نزديك مي شود. اين نشريه با بررسي مجموع بدهي هاي آمريكا و كسري بودجه اين كشور به عنوان درصدي از توليد ناخالص داخلي نتيجه گرفت كه در حال حاضر اوضاع اين كشور در اين دو مولفه اقتصادي بدتر از اوضاع يونان است.
در اين گزارش همچنين مي خوانيم: بدهي هاي فراوان دولت فدرال آمريكا در آينده اي نه چندان دور ماليات دهندگان را وادار خواهد كرد چندين برابر حال حاضر ماليات دهند. آمريكا در آينده با مشكلاتي به مراتب عميق تر از آنچه اكنون درگير آنهاست مواجه خواهد شد، مشكلاتي كه تاكنون با آن مواجه نشده است. گفتني است پيش از اين طي چند هفته گذشته شخصيت هاي سياسي و اقتصادي مطرح و بين المللي زيادي اظهارات مشابهي را اعلام كرده اند. نقطه مشترك اين اظهارات، فروپاشي نظام اقتصادي حاكم بر غرب است كه به شدت موجب نگراني غرب شده است.



نوشته شده در   پنجشنبه 23 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode