ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1389     |     کد : 15486

رئيس جمهور تركيه چهارشنبه به تبريز سفر مي‌كند

عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه و هيئت همراه بيست و هفتم بهمن يك روز مهمان مردم تبريز مي‌شوند.

 
عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه و هيئت همراه بيست و هفتم بهمن يك روز مهمان مردم تبريز مي‌شوند.

رئيس اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل استانداري آذربايجان شرقي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تشريح برنامه‌هاي سفر يك روزه رئيس جمهور تركيه به تبريز گفت: عبدالله گل، رئيس جمهور كشور تركيه قبل از ظهر 27 بهمن به ‎همراه تيم 100 نفري از تجار و بازرگانان اين كشور وارد فرودگاه بين‌المللي تبريز مي‌شود.
وي اظهار داشت: استقبال رسمي از رئيس‌جمهور تركيه در پاويون فرودگاه بين‌المللي تبريز توسط احمدعليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي و مقامات ارشد استان انجام مي‌شود.
بابك محمدزاده با بيان اينكه مذاكرات رسمي استاندار آذربايجان شرقي با رئيس جمهور تركيه در اين روز انجام مي‌شود، افزود: ديدار‌ها و مذاكرات جداگانه‌اي بين هيئت‌هاي تجاري و سياسي تركيه و استان آذربايجان شرقي نيز انجام مي‌شود.
وي يادآور شد: در اين هيئت حدود 300 نفر، متشكل از 100 تاجر وارد آ‌ذربايجان شرقي مي‌شوند و 25 خبرنگار نيز از كشور تركيه‌اي را در ديدار از استان آذربايجان شرقي همراهي مي‌كنند.
محمدزاده ادامه داد: رئيس جمهور تركيه به همراه هيئت همراه در ادامه سفر خود از آثار تاريخي و ديدني تبريز بازديد و شامگاه روز چهارشنبه 27 بهمن تبريز را به مقصد تركيه ترك مي‌كند.
رئيس اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل استانداري آذربايجان شرقي در ادامه تصريح كرد: سفر رئيس‌جمهور تركيه به تبريز نشان از ظرفيت‌ها‌ي بالقوه استان است كه در ماه‌هاي گذشته توسط استاندار و مقام‌هاي ارشد استان براي جذب سرمايه‌گذاري صورت گرفته است.
محمدزاده ادامه داد: انتخاب استان آذربايجان شرقي و شهر تبريز براي سفر به اين شهر نشان از ظرفيت‌هاي بالاي اقتصادي و گردشگري اين استان و شهر حكايت مي‌كند.
وي خاطر‌نشان كرد: بسترهاي مناسبي براي همكاري‌هاي اقتصادي دو طرف وجود دارد و بسياري از سرمايه‌گذاران ترك در فعاليت‌هاي اقتصادي آذربايجان شرقي مشاركت دارند.
رئيس اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل استانداري آذربايجان شرقي ادامه داد: ارتباطات بين‌المللي استان در سال‌هاي اخير روندي رو به رشد داشته است به طوري كه كمتر استاني در كشور به اين حجم از مراودات رسيده است.
محمدزاده گفت: توسعه روابط با تركيه در امتداد سياست‌هاي چند سال اخير دولت، يكي از مباني اصلي و اساسي آذربايجان‌شرقي بوده كه تعدد رفت و آمدها بين مقامات مسئول دو طرف نشان دهنده عمق علائق براي توسعه همكاري‌هاست.
وي ادامه داد: وجود پيوندهاي عميق فرهنگي بين دو ملت ايران و تركيه نيز عامل مهمي در توسعه مناسبات و افزايش حجم سرمايه‌گذاري خارجي در استان به شمار مي‌رود.
براساس اين گزارش، آذربايجان شرقي به لحاظ ظرفيت‌هاي كم نظير صنعتي و اقتصادي، از ديرباز كانون توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي بوده است.‌وجود واحدهاي مختلف صنعتي كه شمار آنها به بيش از 8 هزار واحد بزرگ و كوچك مي رسد، در كنار وجود صنايع تاثيرگذار و بين‌المللي نظير تراكتورسازي و مس سونگون، اين منطقه را به قطب صنعتي كشور تبديل كرده است.
مقامات ايران و تركيه هدف گذاري 30 ميليارد دلاري را براي سال‌هاي آتي در مبادلات تجاري تعيين كرده‌اند كه آذربايجان شرقي در تحقق اين امر مي‌تواند نقش كليدي و محوري ايفا كند.
هم اكنون در شهرك سرمايه‌گذاري خارجي تبريز بيش از 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري صورت گرفته است كه حجم عمده آن را سرمايه‌گذاران ترك با مشاركت طرف‌هاي ايراني به انجام رسانده‌اند.
در حال حاضر آذربايجان شرقي با بيش از 70 كشور جهان روابط تجاري و اقتصادي دارد و اين مناسبات در دوره جديد مديريت استان كه تاكيد ويژه‌اي به اقتصاد بين‌المللي دارد مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هم اكنون تعداد طرح هاي موجود در استان براي پذيرش سرمايه‌گذاري خارجي به حدود 100 طرح مي‌رسد و در سال گذشته نيز استان آذربايجان شرقي با جذب قريب به 800 ميليون دلار سرمايه جزو سه استان برتر در زمينه جذب سرمايه‌گذاري خارجي بوده است.
در اين ميان ايجاد پيوند خواهرخواندگي بين تبريز و استانبول روابط آذربايجان شرقي و تركيه را وارد مرحله جديدي كرده است. افزايش پروازهاي هفتگي از تبريز به تركيه و آغاز عمليات احداث آزادراه تبريز بازرگان تاثير مهمي در گسترش روابط تجاري و اقتصادي دارد.
‌ايران و تركيه به عنوان دو كشور همسايه روابط نزديكي با يكديگر دارند كه همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور به تازگي در هماهنگي‌هاي سياسي نيز خود را نشان داده و تركيه نقش ويژه‌اي در امضاي بيانيه تهران و نيز برگزاري مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول داشته است.
سفر رئيس جمهور تركيه در پاسخ به سفر سال 2008 رئيس جمهور كشورمان به تركيه انجام مي‌شود.‌
‌پيش از اين سه‌شنبه زمان سفر رئيس‌جمهور تركيه به تبريز اعلام شده بود.


نوشته شده در   سه شنبه 26 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode