ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 دي 1395     |     کد : 109797

فایننشال تایمز: موازنه جدید قدرت در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است

آتش‌بس فراگیر میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در سراسر خاک این کشور برقرار شد.

آتش‌بس فراگیر میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در سراسر خاک این کشور برقرار شد.
این آتش‌بس در سراسر خاک سوریه غیر از مناطق تحت تسلط داعش و جبهه النصره برقرار شده است.
فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از پیروزی‌ها و موفقیت‌های ارتش و نیروهای مسلح در مناطق مختلف، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح آتش‌بس فراگیر درهمه مناطق کشور را از دیروز جمعه ۳۰ دسامبر اجرا کرد.
در بیانیه فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است که دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته مشمول این آتش‌بس نمی‌شوند. فرماندهی کل ارتش سوریه، افزود: این آتش‌بس با هدف فراهم شدن شرایط مناسب برای پیشبرد روند سیاسی بحران سوریه برقرار می‌شود.تلاش‌های جدید برای برقراری آتش‌بس فراگیر در چارچوب همگرایی ایران، روسیه و ترکیه صورت می‌گیرد. وزیران خارجه سه کشور اول دی ماه در مسکو در پایان مذاکرات یک روزه خود بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.در این مذاکرات فشرده بیانیه‌ای تصویب شد که در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جامعه جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی‌برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل، کمک رسانی فراگیر به سوری‌ها و لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست‌ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری- سوری در قزاقستان است.
در این حال «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه،از توافق برای برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال و ابراز امیدواری کرد این توافق به حفظ جان غیرنظامیان و پیشبرد سازنده مذاکرات صلح آتی منجر شود. وی ضمن استقبال از این توافق ابراز امیدواری کرد که این توافق جان غیرنظامیان را نجات دهد و کمک‌رسانی به مردم را تسهیل کند و به انجام گفتگوهای سازنده صلح در «آستانه» پایتخت قزاقستان و محل برگزاری مذاکرات صلح آتی منجر شود. دبیرکل اتحادیه عرب و وزارت خارجه مصر هم از توافق آتش‌بس در سوریه استقبال کردند. سخنگوی احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت: توقف خشونت‌ها در سوریه همچنان به عنوان یک رکن اساسی در موضع کشورهای عربی درخصوص بحران سوریه مطرح است و امید داریم که اعلام آتش‌بس با اراده حقیقی برای رسیدن به راه حل سیاسی این بحران همراه باشد. وی با بیان این که عملیات آتش‌بس در سوریه مشروط به پایبندی کشورهایی است که تضمین کننده این رویداد هستند نسبت به سوء استفاده از این مساله هشدار داد. وی از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا نسبت به اجرای توافق آتش‌بس و پایبندی طرفین به این توافق نظارت کنند، چرا که تحولات مهم در این عرصه به سود همه مردم سوریه خواهد بود که از ویرانه‌ها و خرابی ناشی از جنگ رنج می‌برند.
درهمین حال وزارت خارجه مصر هم با صدور بیانیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد و ضمن استقبال از آتش‌بس از همه طرف‌های درگیر خواست که به توافق پایبند باشند چرا که این اقدام گام نخست برای پایان دادن به درد جانکاه مردم سوریه است که درنتیجه خشونت و کشتار صورت گرفته و می‌تواند مقدمات لازم را برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی دربر داشته باشد.
دولت کویت نیز ضمن اعلام حمایت از توافق برای برقراری آتش‌بس در سوریه فراهم شدن شرایط برای حل و فصل هرچه سریعتر این بحران را خواستار شد.
خالد الجارالله معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد: کویت از توافقنامه آتش‌بس در سوریه در صورت پایبندی تمامی‌طرف‌های درگیر استقبال می‌کند و خواهان حل و فصل این بحران و دستیابی به راهکاری بر اساس توافقنامه «ژنو ۱» است. جنبش مقاومت اسلامی‌حماس هم در واکنش به آتش‌بس در سوریه با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی از این توافق آتش‌بس استقبال کرد.
حماس اعلام کرد: ضمن استقبال از این آتش‌بس به ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران سوریه دعوت می‌کنیم، تا از طریق آن از ریخته شدن بیشتر خون‌ها جلوگیری و وحدت سوریه و ملت آن حفظ شود و اراده، حقوق و حاکمیت این ملت بر سرزمین خود محترم شمرده شده و این دوره خونین سیاه به پایان برسد.
این درحالی است که واشنگتن با استقبال محتاطانه از آتش‌بس در سوریه، ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌های درگیر به این توافق احترام بگذارند. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اطلاعات به دست آمده درباره آتش‌بس در سوریه تحولی مثبت را نشان می‌دهد.
ما از هر گونه تلاشی که در جهت توقف خشونت‌ها و نجات جان افراد و فراهم کردن شرایط برای از سرگیری مذاکرات سیاسی مثمر ثمر باشد، استقبال می‌کنیم. وی افزود: آمریکا در این مذاکرات که موجب اعلام آتش‌بس شده شرکت نداشته است.
تونر ادامه داد که بحران سوریه راه حل نظامی‌ندارد. از طرفی روسای جمهور روسیه و سوریه در تماسی تلفنی آتش‌بس در سوریه و انتقال به روند سیاسی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در خبری مرتبط، تنها با گذشت چند ساعت از آغاز اجرای آتش‌بس در سوریه، خبرهای رسیده از این کشور حکایت از نقض محدود آتش‌بس در چندین جبهه از مناطق مختلف این کشور توسط معارضان دارد.
آمادگی روسیه برای خروج نیرو
وزیر دفاع روسیه با اعلام حصول توافق آتش‌بس در سوریه، اعلام کرد روسیه آماده است تا بخشی از نیروهایش را از این کشور خارج کند. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که با ترکیه و هیات معارضان سوری برای برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه، به توافق رسیده‌اند وبه زودی درگیری‌ها متوقف خواهد شد. شویگو ضمن بیان اینکه با مقامات ترکیه در تماس نزدیک است تا از اجرای درست آتش‌بس اطمینان حاصل کند، گفت روسیه آماده است بخشی از نیروهایش را از سوریه خارج کند. وی همچنین با اعلام اینکه آتش‌بس اجرایی شده است، تصریح کرد شمار معارضانی که این توافق را امضا کرده‌اند، از ۶۰هزار نفر تجاوز می‌کند. در چنین شرایطی رئیس‌جمهوری قزاقستان با صدور فرمانی از مقامات وزارت خارجه این کشور خواست تدارکات لازم برای برگزاری نشست صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان را صورت دهند. نورسلطان نظربایف دستور داد تدارکات لازم برای گفتگوهای سوریه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان را در آینده‌ای نزدیک صورت دهند.
دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست‌جمهوری قزاقستان این خبر را پس از دیدار نظربایف با مقامات عالیرتبه وزارت خارجه این کشور منتشر کرد. دو هفته پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی به همراه رئیس‌جمهور قزاقستان مسئله برگزاری دیداری میان طرفین سوری در آستانه را بررسی کردند.
در رویدادی دیگر ارتش ترکیه اعلام کرد که جنگنده‌های روسیه مواضع داعش در شهر الباب سوریه را بمباران کرده‌اند؛ جایی که نظامیان ترکیه هم اکنون در حال عملیات علیه داعش برای پاکسازی شهر هستند. آنگونه که به نظر می‌رسد پس از توافق آتش‌بس میان مخالفان سوری و دولت این کشور که زیر نظر روسیه و ترکیه به انجام رسید، همکاری‌های دو کشور در سوریه افزایش یافته و ارتش روسیه در حمایت از عملیات نیروهای نظامی‌ترکیه علیه داعش دست به کار شده‌ است.


نوشته شده در   شنبه 11 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode