ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 دي 1393     |     کد : 83239

پیامبر، اوس و خزرج را که 120 سال در جنگ بودند به برادری کشاند

مشاور دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: اشتراکات زیادی بین مذاهب اسلامی وجود دارد. حیف است این همه اشتراکات به خاطر چند درصد اختلاف باعث تفرقه امت اسلام شود. پیامبر(ص) میان انصار ومهاجر، برادری ایجاد کرد.

مشاور دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: اشتراکات زیادی بین مذاهب اسلامی وجود دارد. حیف است این همه اشتراکات به خاطر چند درصد اختلاف باعث تفرقه امت اسلام شود. پیامبر(ص) میان انصار ومهاجر، برادری ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی تسخیری مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که آیا وحدت یک شعار اصیل است یا یک شعار استراتژیک، گفت: اسلام دین ارزشهای انسانی است و یکی از ارزشهایی که از بدو بعثت پیامبر(ص) بر روی آن تأکید شد بحث وحدت انسانهاست و الگوی آن وحدت امت اسلامی است، به تعبیر قرآن « وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ» وقتی که جامعه اسلامی، جامعه الگو باشد جهان بشریت هم از آن الگو می گیرد و همه بشریت به راه راست هدایت می شوند.

وی افزود: یکی از اصولی ترین مبانی این جامعه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» است، همه باید یک دست باشند. همه باید متمسک به قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص)، معصومین(ع)، اهل بیت(ع) باشند تا براساس عصمت آنها بتوانیم جامعه واحد و منسجمی را تشکیل دهیم، بدون داشتن مبانی و مبادی واحد و بدون عملکرد و موضع گیری واحد نمی توانیم الگوی جوامع بشری باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: پیامبر(ص) می فرمایند: بشریت همانند دندانه های یک شانه است، بشریت همانند بدن یک انسان است که هرگاه جایی از بدن او به درد آید بقیه بدن به درد خواهد آمد. یعنی یک واحد منسجم مرتبط به همدیگر هستند. این اصل، اصل اصیل اسلامی است و عقل هم آن‌را تأیید می کند نه فقط احادیث و قرآن. هر عاقلی می داند هر جا که وحدت و انسجام در میان یک ملت در میان کشورهای متعدد در میان یک جامعه بیشتر باشد قدرت آن بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه های مختلفی در جهان مانند اتحادیه اروپایی، اتحادیه افریقا، حتی خود آمریکا به عنوان ایالات متحده که بیش از ۵۱ کشور را تحت نام آمریکا متحدکرده و آن‌را به رهبری واحدی درآوردند، وجود دارد، تصریح کرد: قدرت در این است که هرچه بیشتر متحد پیدا کنیم. امروزه در عمل ثابت شده است کشورهای کوچک، ضعیف و از هم گسیخته تحت قدرت اتحادیه های بزرگ جهانی هستند و هرچه که بتوانیم امت اسلامی را به هم نزدیک کنیم؛ چه از نظر دولتها و چه از نظر ملتها، چه در زمینه سیاسی و چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه امنیتی و نظامی مطمئن باشید که روز به روز می توانیم راه پیشرفت را برای جهان اسلامی ترسیم کنیم.

حجت الاسلام تسخیری در پاسخ به این سؤال که رسیدن به وحدت به چه مقدماتی نیاز دارد، اظهارداشت: بدون شک ما چالشهایی را فرارو داریم که باید این چالشها برطرف شود تا وحدت به وجود بیاید اولین مشکل ما جهل است یا به تعبیر علما بی‌سوادی دینی است. ما هنوز مذاهب را نمی شناسیم، هنوز اصول و مبادی همدیگر را نمی شناسیم متأسفانه افراد در مذهب واحد هنوز مبانی همدیگر رو نمیشناسند چه برسد به مبانی مذهب دیگر را.

وی تأکید کرد: انسان وقتی جاهل باشد دشمنی جاهلانه ای را با بهترین دوستانش پیدا می کند. امروزه متأسفانه همین جهل باعث می شود که دشمنی میان فرزندان یک امت بیش از دشمنی با دیگران وجود داشته باشد. یعنی در ذهن بعضی ها مخالفت و دشمنی با فرزندان مذاهب دیگر اولی تر و اولویتش بیشتر از مخالفت با ادیان دیگر است. کسانی که هم کیش ما نباشند، متأسفانه بعضی مخالفت با مذاهب دیگر را برتر و اولی تر از مخالفت با صهیونیسم می دانند. این نشانه جهل است ما باید حقایق موجود در میان مذاهب مختلف را تبیین کنیم. در میان مذاهب مشترکات بالاست؛ چه در زمینه عبادی، چه در زمینه اخلاق.

تسخیری بیان کرد: در زمینه اخلاق، اشتراکات ما صد در صد است. در زمینه عبادات طبق تحقیقات علما و دانشمندان بیش از نود درصد عبادات ما با هم مشترک است. در مباحث کلامی، بیش از نود و پنج درصد مشترکات وجود دارد. حیف است وقتی این همه مشترکات باشد انسان به خاطر چند درصد اختلاف، نود درصد را نادیده بگیرد. عقل هم این را نمی پذیرد. وقتی انسان هزار تومان را در تاریکی گم کند عقل اجازه نمی دهد چندین ده هزار تومنی را آتش بزند تا آن هزار تومانی را پیدا کند. ما اگر بخواهیم وحدت به وجود بیاید باید این جهالت را برطرف کنیم.

وی افزود: دوم اینکه باید با بصیرت و دشمن شناس باشیم. شک نکنیم دشمن همیشه در پی آن است که وحدت امت اسلامی را از بین ببرد. چون می داند عزت اسلام با اتفاق وحدت امت اسلامی صورت می گیرد. وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد اولین کاری که انجام داد میان انصار و مهاجر، برادری ایجاد کرد. برادری میان انصار و مهاجر، برادری میان خود انصار که بیش از ۱۲۰ سال میان قبایل اوس و خزرج با هم در جنگ بودند اینها را به برادری کشاند.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: قطعاً اختلافاتی داریم اما براساس مبادی اسلامی اینها از بین رفتنی است. دشمن ما با شعار تفرقه بینداز و حکومت کن دارد، این اختلافات را ایجاد می کند. این شعار اگرچه قدیمی است اما تاکتیک امروز دشمن نیز هست. گاهی اوقات دشمن تفرقه های قومی را در پیش می گیرد؛ گاهی اوقات اختلافات مذهبی، گاهی اوقات اختلافات دینی، گاهی اوقات اختلافات جغرافیایی و ... .

این کارشناس دینی تصریح کرد: تمام این بهانه ها به خاطر این است که وحدت به وجود نیاید. لذا امت اسلامی باید این دو موضوع را مد نظر داشته باشد. به نظر من مهمترین عناصری که باید بر روی آن تأکید کرد، برطرف کردن بیسوادی دینی و دیگری، دشمن شناسی و اینکه با دشمنانی که حکیمانه یا عاقلانه با ما برخورد می کنند نه دوستان و دشمنان نادان. اینها معمولا از بین رفتنی هستند. آنهایی که حساب شده کار می کنند آنهایی که دولت مداری می کنند. آنهایی که نقشه و استراتژی دارند. آنهایی که برای سال ۲۰۵۰ نسبت به جهان اسلام نقشه دارند. باید اینها را خوب شناخت تا بتوانیم برای آینده جهان اسلام روزهای روشنی را ترسیم کنیم.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode