ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 خرداد 1388     |     کد : 3118

ميلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س)

حضرت فاطمه زهرا(س)، آخرين فرزند پيامبر اكرم(ص) از همسرش حضرت خديجه(س) بود...

حضرت فاطمه زهرا(س)، آخرين فرزند پيامبر اكرم(ص) از همسرش حضرت خديجه(س) بود. خديجه(س) در خانه رسول خدا(ص) داراي دو پسر به نام هاي قاسم و عبدالله، كه قاسم پيش از بعثت و عبدالله پس از بعثت پيامبر(ص) به دنيا آمده بودند، و چهار دختر به نام هاي زينب، رقيه، ام كلثوم و فاطمه زهرا (عليهن السلام) شد، كه همه آنان پيش از بعثت و تنها فاطمه زهرا(س) و به روايتي ام كلثوم و فاطمه زهرا(س) پس از بعثت پيامبر(ص) ديده به جهان گشودند.

به هر روي، حضرت فاطمه زهرا(س) در بيستم جمادي الآخر، سال پنجم بعثت، هشت سال پيش از هجرت پيامبر(ص)، در مكه معظمه از دامن بانوي پاكي چون خديجه كبري(س) ديده به جهان گشود و با انوار وجودي اش جهان را روشن و منور گردانيد.

درباره تاريخ تولد آن حضرت، گرچه همگان اتفاق دارند كه در ماه جمادي الآخر واقع گرديده است، وليكن در سال تولد او ميان شيعيان و اهل سنت اختلاف است.

اهل سنت معتقدند كه آن حضرت در جمادي الآخر، پنج سال پيش از بعثت، يعني در 35 سالگي رسول خدا(ص) به دنيا آمد وليكن مورخان و سيره نگاران شيعه با تبعيت از گفتار امامان معصوم(ع) معتقدند كه آن حضرت پس از بعثت پيامبر(ص) ديده به جهان گشود. زيرا پيامبر(ص) مدتي پس از بعثت به فرمان پروردگار متعال به معراج رفت و با عروج خويش به بسياري از اسرار عالم خلقت و عوالم غيب آگاهي يافت و در آن مدت از خوراكي هاي بهشت تناول كرد و پس از بازگشت به زمين و برگشتن به خانه، با همسرش همبستر و نطفه پاك و بهشتي دخترش فاطمه زهرا(س) در چنين فضايي منعقد گرديد.

اما خود شيعيان با اين كه تولد آن حضرت را پس از بعثت مي دانند، در سال آن، اتفاق چنداني ندارند. اكثر آن ها سال پنجم بعثت و هشت سال پيش از هجرت و عده اي سال دوم بعثت و يازده سال پيش از هجرت پيامبر(ص) را تاريخ تولد حضرت فاطمه زهرا(س) مي دانند.

از امام صادق(ع) روايت شد: براي حضرت فاطمه(س) در نزد خداوند متعال، نُه اسم است و آن ها عبارتند از: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهراء. 

از امام رضا(ع) روايت شد كه پيامبر اسلام(ص) فرمود: دخترم از اين جهت فاطمه ناميده شده است، كه خداوند سبحان او و دوستانش را از آتش جهنم رهايي بخشيده است.

در پايان، مناسبت است فرازهايي از متن روايت پيامبر(ص) درباره دخترش فاطمه زهرا(س) را كه عبدالله بن عباس روايت كرده است، نقل كنيم و ترجمه اش را به عهده خوانندگان عزيز و ارجمند واگذاريم:

قال رسول الله (ص) : و أمّا ابنتي فاطمة، فانّها سيّدة نساءِ العالمين من الاوّلين و الآخرين، و هي بضعة منّي، و هي نور عيني، و هي ثمرة فؤادي، و هي روحي الّتي بين جنبي، و هي الحوراءِ الانسية، متي قامت في محرابها بين يدي ربّها زهر نورها لملائكة السّماءِ كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض، و يقول الله عزّ و جلّ لملائكته: يا ملائكتي! انظروا الي أمتي فاطمة سيدة امائي قائمة بين يدي، ترتعد فرائصها من خيفتي، و قد اقبلت يقلبها علي عبادتي، اشهد كم انّي قد آمنت شيعتها من النّار... 


نوشته شده در   يکشنبه 24 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode