ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 ارديبهشت 1388     |     کد : 2708

حضرت زهرا (سلام الله علیها)محور خاندان نبوت است

سراسر زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)جهاد و مبارزه با منافقين و مغرضان عصر خويش بود و آن بانوی بزرگ حق داشت در 18 سالگی از آن همه كينه ها و بغض هاي فراروي خود از خداوند طلب مرگ کند .....

 سراسر زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)جهاد و مبارزه با منافقين و مغرضان عصر خويش بود و آن بانوی بزرگ حق داشت در 18 سالگی از آن همه كينه ها و بغض هاي فراروي خود از خداوند طلب مرگ کند  .

خبرگزاري شبستان، آفتاب وجود فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)که محیط بندگی و بردگی را به نور جمالش روشن ساخت 20 جمادی الثانی سال پنجم بعثت به درخشیدن گرفت .(1)

وقتی فاطمه (سلام الله علیها) متولد شد نوری خانه های مکه را روشن ساخت بر لبش پیاپی شکر خداوند می راند قرآن به پاکی و پاکیزگی این کودک از هرگونه پلیدی شهادت داده و طیب و طاهر توسط 4 حوریه بهشتی در قنداقه پیچیده شد و به مادرش دادند و رفتند.(2)

روزی آخرین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد اطاق خدیجه کبری(سلام الله علیها)شد دید با کسی مشغول به صحبت است فرمود: ای خدیجه با چه کسی صحبت می کنی ؟ گفت: با این کودکی که در شکم دارم، او مونس تنهایی من است . آنگاه فرمود: جبرئیل به من خبرداده که این دختریست پاکیزه و فرخنده که از نسل او امامان به وجود آیند، که پس از قطع وحی ، آنها خلفای حق بر روی زمین باشند .(3)

اسماء آن حضرت

9 نام آسمانی از سوی خداوند متعال بر بزرگ بانوی دو عالم نهاده شد ، فاطمه ، صدیقه ، مبارکه ، طاهره ، زکیه ، راضیه ، مرضیه ، محدثه و زهرا   .

لقبش ، سیدة النساء العالمین خیرالنسا بوده و بتول به اومی گفتند . (4)

این نامها هریک از جهت وجه تسمیه به جهت خصوصیتی که در فاطمه (سلام الله علیها)بوده به آن حضرت اعطاشده است  .

فاطمه(سلام الله علیها) دارای آثار نبوت و باطن ولایت بود ، او اساس و اصل اصیل شجره ولایت بود که از او یازده شاخه به وجود آمد .

نبی کسی است که دارای کتاب باشد و برای حضرت زهرا (سلام الله علیها)کتاب صحیفه فاطمه بوده و هرچیزی بر پیامبر نازل شد برای فاطمه نیز نازل شد زیرا او محدثه بوده و علم اولین و آخرین را برای شوهرش نقل کرد .

 در این که این بانوی 18 ساله دارای مقام عفت و عصمت و جامع مقام نبوت و امامت بود هیچ تردیدی نیست  .در سوره آل عمران آمده است : یک سال در مدینه قحطی رخ داد ، پیامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گرسنه بود فاطمه (سلام الله علیها)دو قرص نان تازه و قطعه گوشت پخته برای پدر فرستاد که بوی عطر آن متصاعد بود ، چون رسول خدا دید که فاطمه می آیدنزد او رفت و فرمود : دختر عزیزم این غذا را از کجا آورده ای اشاره کرد به طبقی که مملو از نان و گوشت بود فهمید این طبق از غذای بهشتی است ، فرمود : از کجا آوردی ، عرض کرد: از جانب پروردگار نازل شد . سربلند کرد و فرمود: سپاس خداوندی را که دخترم فاطمه را شبیه سیده زنان بنی اسرائیل قرار داده وبرای او مائده نازل فرمود.

آنگاه خود ، علی (علیه السلام)و حسین (علیه السلام)بر سر مائده فاطمه (سلام الله علیها)نشسته و خوردند وسیر شدند و به همسایگان و فقرا و مسکینان نیز بخشودند.((5

زندگانی فردی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حضرت فاطمه طاهره (سلام الله علیها)دختری عفیف و نجیب و مأ خوذ به حیا و دارای عصمت و عفت و طهارت بوده ، او وارث صفات فاضله کتمان سر ، ارادت قلبی ، جود وبخشش ، عشق و علاقه ، تربیت و تهذیب ، پاک و بزرگ منشی و عزت نفس مادرش خدیجه بود و از پدر نیز ملکات آسمانی تقوی و پارسائی ، زیرکی و کیاست ، مناعت نفس و قناعت ، صبر و بردباری برمشکلات، تحملات و شکیبائی بر ناگواری ها ، جود و ایثار پدر بود و از شوهر ، شجاعت و شهامت و فصاحت و بلاغت آموخته در مهبط وحی و نزول قرآن و محیط ولایت و امامت وارث دو مقام گردید و چون جوهر ذاتش قابل این تربیت مهذب بوده به زودی توانست مظاهر صفات کمال وجمال و جلال نبوت و امامت گردد.

حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) 9 سال از عمرشریفش را در خانه پدر گذراند که6 سال از آن در آغوش مادر و کنار تربیت خدیجه کبری(سلام الله علیها)همواره به تربیت اسلامی تربیت شد و جز کار خیر و نیکوئی نمی دید و نمی کرد .

5سال از اعلان نبوت گذشته بود که به جهان هستی چشم گشود و شش ساله بود که از داغ مادر ،باری بر دوش گرفت . آن هم مادری چون خدیجه کبری (سلام الله علیها).

در سال سوم هجرت با حضرت علی)علیه السلام) پیمان زناشوئی هستند و 9 سال در کنار شوهرش در تعلیمات اسلام و خدمات اجتماعی در جنگ های خارجی و داخلی و تعلیمات اخلاقی و تربیت دینی پیش می رفت و حاصل این زندگی کوتاه ، بزرگترین آثار طولانی ترین فامیل بشری است یعنی سادات که همه بدین جده بزرگوار مفتخرند .

حضرت زهرا (سلام الله علیها)دختری است که در مکتب اسلام تربیت شده و قدرت روحی و قوت منطقی و عاطفه زناشوئی و فرو زندگی و بندگی در عبادت در پیشگاه خالق باری جل و علا یافته و مظاهر تربیت اسلامی را نشان داده است  .

فاطمه (سلام الله علیها)در خانه پدرتربیت شد و علوم و معارفی آموخت ودر خانه شوهر آنچه را در خانه پدر فرا گرفته بود منصه اجرا گذاشت و فضایل و مناقب نفسانی و خصال و خصایص ذاتی او در خانه شوهر بروز کرد و مانند یک بانوی مجرب سالخورده که تمامی دوره های زندگی را گذرانده باشد و به چشم یک بانوی بزرگ خانه به اهل خانه توجه کند ، به همه شئون زندگی درونی و بیرونی خانه رسیدگی می کرد و همه از او راضی بودند .(6)

ترویج فاطمه (سلام الله علیها)به امیرالمومنین علی (علیه السلام(

اول ذی الحجه الحرام سال دوم هجرت زیباترین نوع ترویج در عالم اتفاق افتاد و سرور زنان عالم با حضور ملائکه خدا و با 500 درهم مهریه به عقد امیر المومنین حضرت علی (علیه السلام)در آمد.

ابن عباس روایت می کند شب زفاف فاطمه (سلام الله علیها)هزاران فرشته و حورالعین در این جشن شرکت کردند ، پیغمبر از پیش ، جبرئیل از راست و میکائیل از چپ و هفتاد هزار فرشته از عقب تسبیح و تقدیس و تحلیل پروردگار می کردند تا طلوع فجر طالع شد .

وقتی ده سال زدگی سراسر مهر و عطوفت و گذشت و همکاری و زناشوئی فاطمه (سلام الله علیها) را می نگریم می بینیم در این مدت فراغت و استراحت در کار نبوده ، قبل از پیدا کردن اولاد، شریک شوهر در خدمات اجتماعی ، جنگها و تهیه غذای بینوایان بود، در دوره اولاد داری و تربیت فرزند ، به کار عبادت و تلاوت قرآن کریم و خدمات اجتماعی او افزوده می شد .(7)

وفات دردانه رسول(صلی الله علیه و آله و سلم)

زندگی کوتاه حضرت زهرا(سلام الله علیها)با وحی رسول خدا امیرالمومنین علی (علیه السلام) تقربیاً 9 سال به طول انجامید ، زندگی زن و مردی که در مکتب نبوت تربیت شده بودند و حاصل این زندگی کوتاه اما سراسر خیر و برکت و مهر و مهربانی چهار آفتاب فروزان امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام)، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)،حضرت زینب صغری (سلام الله علیها)''ام الکلثوم'' و آخرین فرد این خانواده فدایی محسن بن علی (علیه السلام)بود که بر اثر ضربه درب منزل حضرت زهرا (سلام الله علیها)به شهادت رسید .

حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)توانست فقط 75 روز از رحلت جانسوز و جانگداز پدر بزرگوارش را تحمل نماید و سرانجام پس از گذشت 18 سال از عمر شریف و پر برکتش 13 جمادی الاول در مدینه منوره دنیای اسلام را به سوگ نشاند(8)  .

از احادیث و اخبار مستفاد می شود که اهل بیت منحصر به فاطمه (سلام الله علیها)و پدر و شوهر و دو فرزندش می باشد ، و اولاد حسین (علیه السلام)که مخصوص به ولایت هستند یکی از پس دیگری تا قائم آل محمد (عج) به نام و کنیه و خصوصیات و لایت .

 در این بین صدیقه طاهره را محور زندگی عصمت قرار داده و گردش چرخ نبوت و ولایت در شخصیت این ملکه اسلام است .

 زندگانی زناشوئی 9 ساله بتول عذرا سرمشق علاقمندان به سعادت در زندگی است در عالم زناشوئی هیچ خاندانی سعادت را مانند این خاندان کوچک که منشأ بزرگترین فامیلها و نسلها شدند ترجمه نکردند برای رفاه و آسایش زندگی از گفتار و کردار این زن و شوهر سرمشق گرفت و پیرو ارشاد و هدایت آنها شد .

ای دخت نبی زوج علی گوهر یکتا

ای بدر وجی شمس هری ام ابیها

توجان جهانی و جهانی بتو بسته

تو را زنهانی و نهان در تو هویدا

 

منابع :

1-ناسخ /ص21

2-ناسخ التواریخ /ص23

3-شرح اصول کافی /ص85

4-دوائر المعلوم /ص 20

5-تفسیر روح البیان /ص 443/ج1

6-زندگانی چهارده معصوم (ع)/حسین عماد زاده

7-بحارالانوار /ج10

8-عیون المعجزات /مجمع النورین /ص154

 

منبع : خبرگزاری شبستان

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 27 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode