ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 بهمن 1386     |     کد : 246

عكاسي كه اولين و آخرين عكس امام(ره) را در بهشت‌زهرا گرفت

 

 

علي كاوه عكاس دوران انقلاب مي‌گويد اولين و آخرين عكس امام(ره) را در بهشت‌ زهرا (س) گرفته است. يكي از معروفترين عكس‌هايي او از امام(ره) روي اسكناس هزار توماني چاپ شده است. او از عكاسي خود از امام(ره) خاطرات شنيدني زيادي دارد.

 

 علي كاوه عكاس دوران انقلاب، عكس‌هاي بسياري از دوران انقلاب و امام خميني (ره) گرفته است كه يكي از معروفترين عكس‌هاي او عكسي است كه روي اسكناس هزار توماني چاپ شده و هميشه همراه همه است.
كاوه، متولد 1325 است كه از هفت سالگي با دنياي عكس آشنا شده و از سال 1340 همكاري خود را با مطبوعات آغاز كرد.وي در سال 1347 در موسسه اطلاعات مشغول به‌كار شد و تا سال 1354 براي مجله دنياي ورزش عكاسي كرد، در همين سال به استخدام تلويزيون درآمد و تا سال 1374 كه بازنشسته شد در گروه‌هاي توليد، سياسي و جنگ فعاليت داشت.
كاوه هم اكنون در 62 سالگي همچنان به عكاسي در حوزه ورزش مشغول است و سال گذشته براي اولين بار آثارش را در نگارخانه ماه‌مهر به نمايش گذاشت.
اين عكاس پيشكسوت در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره عكسي كه روي اسكناس هزار توماني چاپ شده است چنين گفت: اين عكس به سال 1362 مربوط مي‌شود و يادم مي‌آيد كه در آن سال به همراه 14 عكاس ديگر از تلويزيون و روزنامه‌هاي مختلف به منزل امام رفتيم و طبق وقتي كه براي عكاسي گرفته بوديم، از ايشان عكاسي كرديم.
وي ادامه داد: امام در حياط منزلشان روي صندلي نشستند و عكاسان شروع به عكاسي كردند.امام دوبار سرشان را از چپ به راست و از راست به چپ به آرامي حركت دادند و من با دوربين نگاتيوي كه داشتم حدود 36 فريم عكس گرفتم و اين عكس روي هزار توماني يكي از آنها است كه در يك فريم با لنز تله 135 f.2.8 گرفتم.
كاوه افزود: فريم‌هاي ديگر را از امام و عكاساني كه از ايشان عكاسي مي‌كردند گرفتم.
علي كاوه درباره برجسته شدن عكسي كه از امام گرفته است معتقد است كه اين شانس من بوده كه اين عكس مورد توجه قرار گرفته است ولي به اعتقاد همكارانش اين شانس او نبوده بلكه نگاه خاص يك عكاس حرفه‌اي به امام (ره) بوده است.
اين عكاس خبري در ادامه به ذكر خاطراتي از امام خميني(ره) پرداخت و گفت: خدمت امام خميني (ره) رفته بودم كه از ايشان عكس بگيرم، امام تنها يك عرقچين مشكي بر سر داشتند و عمامه نداشتند، به حاج احمدآقا گفتم كه بايد عكسي با لباس رسمي از ايشان بگيرم و اين لباس براي خبر رسمي تلويزيون اصلاً مناسب نيست، حاج‌ احمدآقا به امام گفتند كه بروم عمامه و لباس رسمي شما را بياورم كه امام فرمودند نه لازم نيست.سرانجام عكس‌ها را با همان لباس از امام خميني (ره) گرفتم و در آرشيو تلويزيون ماند تا زماني كه شعري از امام با مطلع «من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم» در قالب پوستر منتشر شد و عكسي كه آن روز با عرقچين مشكي و لباس غيررسمي از امام گرفته بودم در كنار اين پوستر چاپ شده بود كه فضايي معنوي را ايجاد كرده بود.‌
علي كاوه درباره اولين عكسي كه از امام خميني (ره) گرفته است توضيح داد: اولين عكس و آخرين عكسم را از امام خميني (ره) در بهشت‌زهرا گرفتم. اولين عكس را در 12 بهمن 1357 و آخرين عكس را در خرداد ماه سال 1368 و در مراسم تشييع پيكر ايشان در بهشت‌زهرا گرفتم.
اين عكاس 61 ساله در ادامه درباره آرشيو عكس‌هايي كه از دوران انقلاب تا به امروز گرفته است گفت: يكي از شانس‌ها من اين است كه تمام نگاتيوهاي عكسهايي كه من از دوره انقلاب گرفته‌ام در آرشيو تلويزيون موجود است.
وي افزود: البته اگر بخواهم نمايشگاهي از عكس‌هايم در دوران انقلاب برپا كنم و يا در مسابقه‌اي شركت كنم، اين عكس‌ها و يا نگاتيو آن براي چاپ را در اختيار من قرار نخواهند داد كه البته خيلي هم ناراحت نيستم.
علي كاوه درباره عكس‌هايي كه از زمان درگذشت رهبر كبير انقلاب اسلامي گرفته است نيز توضيح داد: روزي كه امام فوت كردند 10 حلقه عكس از تشييع جنازه ايشان گرفتم و يكي از عكس‌هاي من از اين مراسم عكسي بود كه هنگام شكسته شدن تابوت حامل حضرت امام (ره) از ايشان گرفتم . اين عكس را كه با لنز وايد 35 گرفته بودم يكي از عكس‌هاي تاريخي و نادري بود كه متأسفانه هم اكنون در آرشيو تلويزيون نيست.
وي افزود:‌اين عكس را در همان زمان بالغ بر 40 هزار دلار مي‌خريدند چون عكس بسيار تاثيرگذاري بود و پيكر حضرت امام(ره) در ميان انبوه دستان مردم شبيه به صحنه‌اي از فيلم‌هاي مربوط به حضرت عيسي (ع) شده بود كه به صليب كشيده است.
كاوه در ادامه با ابراز تأسف از ناپديد شدن اين عكس گفت: خيلي دوست دارم كه اين عكس و يا فيلم آن پيدا شود و به آرشيو تلويزيون بازگردد.


نوشته شده در   يکشنبه 14 بهمن 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode