ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 فروردين 1403     |     کد : 203406

کدام کشورها چهارشنبه را عید فطر اعلام کردند؟

بر اساس اعلام مرکز بین‌المللی نجوم، در ۸ کشور عربی و اسلامی روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین عید فطر است.

 بر اساس اعلام مرکز بین‌المللی نجوم، در ۸ کشور عربی و اسلامی روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین عید فطر است.

به گزارش ایکنا، مرکز بین‌المللی نجوم که وظیفه رصد هلال ماه‌های عربی و نظارت بر ماهواره‌های جهان عرب را بر عهده دارد، زمان عید فطر امسال را در کشورهای عربی مشخص کرد.

این مرکز اعلام کرد که مسئولان استهلال ماه شوال در روز دوشنبه ۸ آوریل (۲۰ فروردین) عملیات استهلال را انجام می‌دهند و از آنجا که نخستین روز ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی روز دوشنبه، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) بوده است، رؤیت هلال ماه شوال در غروب دوشنبه، ۸ آوریل شبه محال است و بنابراین روز سه‌شنبه، آخرین روز ماه مبارک رمضان است.

بر این اساس، مرکز بین‌المللی نجوم اعلام کرد که عید فطر امسال بر پایه محاسبات نجومی، در ۸ کشور عربی یعنی مصر، عربستان سعودی، امارات، قطر، سوریه، کویت، بحرین و الجزایر روز چهارشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ (۲۲ فروردین ۱۴۰۳) خواهد بود.

در دیگر کشورها مانند مراکش، عمان، پاکستان، لیبی، ایران و هند که روز اول ماه رمضان در آنها ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) بوده است، نیز هلال ماه شوال در روز سه‌شنبه، ۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۳) رؤیت خواهد شد.

این مرکز توضیح داد که بر اساس مطالعات نجومی، رؤیت هلال ماه شوال در قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی با چشم غیرمسلح ممکن است و روز عید فطر در این کشورها پنجشنبه، ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) خواهد بود.

اما هلال شوال در کشورهای شرق جهان و جنوب آفریقا با استفاده از تلسکوپ رؤیت می‌شود. در کشورهای آسیای میانه و مرکز قاره آفریقا نیز هلال ماه شوال به سختی با چشم غیرمسلح رؤیت می‌شود، اما در کشورهای غرب آسیا رؤیت هلال تقریباً به آسانی با چشم غیرمسلح ممکن خواهد بود. بنابراین در این کشورها روز سه‌شنبه آخرین روز ماه رمضان است.

مرکز بین‌المللی نجوم در شهر ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده واقع است و یکی از مهمترین مراجع برای مطالعات علم نجوم در سطح جهان محسوب می‌شود.
چهارشنبه؛ موعد عید سعید فطر در ایران

پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد: چهارشنبه روز عید سعید فطر است و در غروب سه‌شنبه هلال ماه در آمریکا شمالی، جنوبی و مرکزی، تمام قاره آفریقا، تمام قاره اروپا به استثناء منتهی الیه شمال و آسیا، هلال ماه با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ بنابراین چهارشنبه ۲۳فروردین‌ماه مصادف با اول شوال خواهد بود.

سیدمحسن قاضی میرسعید، پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب درباره زمان رؤیت ماه شوال و اعلام عید فطر گفت: در روز شامگاه دوشنبه (۲۸ رمضان) در ساعت ۲۱:۵۲ مقارنه انجام می‌شود، در آن روز هلال ماه در هیچ جای دنیا قابل رؤیت نیست و در غروب سه‌شنبه هلال ماه در آمریکا شمالی، جنوبی و مرکزی، تمام قاره آفریقا، تمام قاره اروپا به استثناء منتهی الیه شمال و آسیا، هلال ماه با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است.

قاضی میرسعید همچنین گفت: این ماه در استرالیا و زلاندنو تحت هیچ شرایطی در غروب سه‌شنبه قابل رؤیت نیست، ضمناً در همین روز سه‌شنبه در غرب کره زمین یک خورشیدگرفتگی کامل را خواهیم داشت. بنابراین چهارشنبه(۲۳ فروردین‌ماه)‌ اول ماه شوال و عید فطر است.

 

روز چهارشنبه در 8 کشور عربی عید فطر است
عید فطر در مصر

مؤسسه نجوم مصر اعلام کرد که روز عید فطر امسال در این کشور چهارشنبه، ۱۰ آوریل ۲۰۲۴(۲۲ فروردین) خواهد بود.

این مؤسسه در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر کرد، آورده است: هلال ماه شوال در ساعت ۸ و ۲۲ دقیقه روز دوشنبه، ۲۹ رمضان (۸ آوریل/۲۰ فروردین) به وقت قاهره متولد می‌شود.

این مؤسسه می‌افزاید: هلال جدید به هیچ وجه پس از غروب خورشید روز دوشنبه در قاهره و اغلب پایتخت‌های کشورهای عربی متولد نخواهد شد زیرا هلال ماه قدیمی ۱۰ دقیقه قبل از غروب خورشید در قاهره و سایر استان‌های مصر غروب می‌کند.

بر اساس این بیانیه، بدین ترتیب روز سه‌شنبه در مصر روز پایانی ماه مبارک رمضان است و چهارشنبه اولین روز ایام عید فطر خواهد بود.

گفتنی است این مؤسسه پیش‌تر اعلام کرده بود که دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) اولین روز ماه مبارک رمضان در مصر است، بنابراین ماه رمضان در این کشور ۳۰ روزه است.

دارالافتاء مصر نیز پس از اعلام مؤسسه نجوم، اعلام کرد که هلال ماه رمضان پس از غروب خورشید روز یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۳ رؤیت شده و دوشنبه ۱۱ مارس اول ماه رمضان است.

روز چهارشنبه در 8 کشور عربی عید فطر است
تعطیلات عید فطر در کشورهای اسلامی

بر اساس اعلام سایت ریاست جمهوری مصر، ایام تعطیلات عید فطر در این کشور از روز چهارشنبه، ۱۰ آوریل آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد. روز شنبه نیز روز تعطیل هفته است بنابراین کارمندان مصر روز یکشنبه یا دوشنبه به کار خود حاضر باز می‌گردند.

عربستان سعودی
وزارت توسعه اجتماعی عربستان سعودی اعلام کرد که روز دوشنبه ۸ آوریل/ ۲۹ رمضان آخرین روز کاری در این ماه مبارک است و تعطیلات عید فطر از سه شنبه آغاز و تا ۴ روز ادامه دارد.

قطر
دیوان امیری قطر تعطیلات عید فطر را از روز یکشنبه ۷ آوریل/ ۲۸ رمضان تا دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد. بنابراین کارمندان روز سه شنبه ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ بر سرکار خود حاضر خواهند شد.

امارات
در امارات هم تعطیلات عید فطر برای دو بخش دولتی و خصوصی از روز دوشنبه ۸ آوریل/ ۲۹ رمضان آغاز می‌شود و کارمندان روز دوشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۴ به کار خود باز می‌گردند.

کویت
دیوان خدمات شهروندی کویت اعلام کرد که تعطیلات عید فطر از سه شنبه ۹ آوریل آغاز می‌شود و تا پایان روز شنبه ۱۳ آوریل ادامه خواهد داشت.

عمان
بر اساس قانون داخلی کشور عمان، تعطیلات عید فطر در این کشور از روز سه‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۹ رمضان آغاز و تا پایان شنبه ۱۳ آوریل/ ۳ شوال ادامه دارد. از این رو، کارمندان دولتی عمان روز یکشنبه ۱۴ آوریل به کار خود باز می‌گردند.

بحرین
تقویم تعطیلات رسمی بانکی در کشور بحرین حاکی از این است که تعطیلات عید فطر از روز چهارشنبه ۱۰ آوریل آغاز و تا پایان روز جمعه ۱۲ آوریل ادامه خواهد داشت.

عراق
هیئت وزیران عراق اعلام کرد که تعطیلات عید فطر از روز سه‌شنبه ۹ آوریل آغاز می‌شود و روز شنبه ۱۳ آوریل پایان می‌پذیرد.

روز چهارشنبه در 8 کشور عربی عید فطر است

اردن
بنا بر اعلام بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن، تعطیلات عید فطر در این کشور از سه‌شنبه ۹ آوریل تا غروب جمعه ۱۲ آوریل خواهد بود.

مراکش
در مراکش اعلام شده که اگر روز چهارشنبه ۱۰ آوریل نخستین روز ماه شوال ۱۴۴۵ و عید فطر باشد، ادارات از جمعه ۱۲ آوریل تعطیل می‌شوند و تعطیلات تا پایان روز یکشنبه ۱۴ آوریل ادامه دارد.

تونس
در تونس نیز تعطیلات سه روزه عید فطر از ۹ آوریل آغاز و در پایان روز ۱۱ آوریل تمام خواهد شد.

الجزایر
هیئت وزیران الجزایر اعلام کرده که اگر روز چهارشنبه ۱۰ آوریل اول شوال باشد، تعطیلات عید فطر در این کشور تا پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت.

ترکیه با بیشترین ایام تعطیلی عید فطر
عید فطر در ترکیه بر اساس محاسبات نجومی انجام می‌شود. لذا تعطیلات ادارات دولتی و مؤسسات رسمی از روز جمعه ۶ آوریل ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و پایان روز یکشنبه ۱۴ آوریل به اتمام خواهد رسید. بنابراین ادارات دولتی ترکیه کار خود را روز دوشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۴ و پس از ۹ روز تعطیلی از سر خواهند گرفت.


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 21 فروردين 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode