ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 تير 1390     |     کد : 21939

روستاي كندوان؛ يكي از 3 روستاي صخره‌اي در جهان

روستاي تاريخي كندوان در آذربايجان شرقي با صخره‌هاي كلّه‌قندي و غارهاي دستكن كه هر كدام از صخره‌ها خانه يكي از روستائيان است از جاذبه‌هاي گردشگري ايران براي فصل تابستان محسوب مي‌شود.

روستاي تاريخي كندوان در آذربايجان شرقي با صخره‌هاي كلّه‌قندي و غارهاي دستكن كه هر كدام از صخره‌ها خانه يكي از روستائيان است از جاذبه‌هاي گردشگري ايران براي فصل تابستان محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، همزمان با گرم‌شدن هوا يكي از نقاط جذاب كشور كه به دليل هواي خنكي كه در فصل تابستان دارد گردشگران بسياري را جذب مي‌كند، روستاي تاريخي كندوان است.

كندوان يكي از روستاهاي استان آذربايجان شرقي است كه در دهستان سهند، بخش مركزي شهرستان اسكو قرار دارد. اين روستا به دليل صخره‌هاي كلّه‌قندي كه دارد، مورد توجه گردشگران است. روستاي صخره‌اي كه تنها دو نمونه ديگر از آن در كل جهان وجود دارد.

دليل نام‌گذاري كندوان به خاطر خانه‌هاي كندويي ‌شكلي است كه در دل اين صخره‌هاي كلّه‌قندي قرار گرفته‌اند.

كندوان يكي از سه روستاي صخره‌اي جهان است كه اين موجب جذابيت بي‌نظير آن شده است.

معماري روستاي كندوان و جاري بودن زندگي مردم در قالب بافت قديمي آن يك استثنا در دنيا به حساب مي‌آيد. چرا كه ديگر كسي در دو روستاي صخره‌اي تركيه و آمريكا "كاپادوكيه " و "داكوتا " زندگي نمي‌كند.

كندوان روستايي است بنا شده در صخره و تنها سازه اين دهكده را سنگ‌ها تشكيل مي‌دهند. خانه‌ها هرمي شكل هستند و براي دام‌ها نيز حفره‌هايي در سنگ‌ها بنا شده است.

كندوان منطقه‌اي ييلاقي از رشته كوه‌هاي سهند است كه مراتع سرسبزش عشاير زيادي را به آن جا مي‌كشاند. چشمه آب معدني كندوان نيز يكي از جاذبه‌ها و شگفتي‌هاي اين روستاي 6 هزار ساله محسوب مي‌شود. آب اين چشمه با كمترين درصد سنگيني براي درمان بيماري‌هاي كليوي بسيار مفيد است.

پروفسور "ديويد رول " باستان‌شناس مشهور انگليسي در سفر به ايران و كشف نخستين مسير پستي دنيا، قدمت كندوان در اين مسير را يكي از استنادات خود براي نظريه فرود آدم (يكجانشيني بشر غار نشين و زندگي اجتماعي انسان‌ها) قرار داده است.

كوه سهند يكي از 5 كوه آتشفشاني مهم ايران در استان آذربايجان شرقي و در جنوب تبريز است كه گدازه‌هاي آن، صخره‌هاي كله‌قندي را بوجود آورده و اين صخره‌ها و غارهاي دستكن در اين روستا، خانه‌هاي مسكوني مردم منطقه را تشكيل داده است.

در دل اين صخره‌هاي بلند كه ارتفاع بعضي از آنها به 40 متر مي‌رسد صدها آغل، انبار و اتاقك حفر شده كه بسيار ديدني است. همچنين آب معدني گوارايي از دل يكي از تپه‌هاي اين روستا مي‌جوشد كه از شهرت فراواني براي امراض كليوي برخوردار است.

ويژگي سكونت در دل اين صخره‌ها اين است كه در تابستان خنك و در زمستان تا حدودي گرم هستند.

كندوان زمستان سرد و طولاني دارد به طوري‌كه فصل توريستي آن تنها از بهار شروع شده و تا اوايل پاييز ادامه مي‌يابد.

گردشگران در اين روستا هم مي‌توانند از خانه‌هاي روستائيان براي اقامت استفاده كنند و هم از هتلي كه در دل اين صخره‌ها وجود دارد استفاده كنند.

مهم‌ترين سوغات كندوان نيز عسل طبيعي است.


نوشته شده در   چهارشنبه 15 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode