مدرس حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه اصل بنای اسلام بر صلح پایه گذاشته شده است، گفت: براساس دیدگاه قرآن، صلح از درون انسان شروع میشود.
حجتالاسلام والمسلمین حسن دهقاننژاد، مدرس حوزه علمیه قزوین، در گفتوگو با ایکنا از قزوین، با بیان اینکه اصل بنای اسلام بر صلح پایه گذاشته شده است، گفت: یکی از موضوعات اساسی و مهمی که به بشریت آرامش میدهد صلح است، صلح به این معنا که همه انسانها رفتار مسالمتآمیز براساس عدالت و قسط به دور از خشونت و جنگ داشته باشند.
وی در پاسخ به این سؤال که صلح در اسلام چه جایگاهی دارد، اظهار کرد: برخیها تحریفات وجود دارد که میگوید اصل اول اسلام بر جنگطلبی است در صورتی که این موضوعات به هیچ عنوان صحت ندارد و در آیات قرآن و روایات اهل بیت و سیره ائمه معصوم(ع) بهویژه پیامبر گرامی اسلام بنای اولیه اسلام بر صلح بوده مگر اینکه کسانی و یا گروههایی بخواهند به ما حمله کنند و حریم اسلام را رعایت نکنند که در این صورت شرایط جنگ بهوجود میآید.
این کارشناس دینی تصریح کرد: اسلام دید بسیار زیبایی نسبت به صلح دارد، چراکه در درجه اول صلح درونی را مطرح میکند یعنی سازش نیروهای مختلف در وجود انسان؛ به این معنا که انسان اگر قواهای مختلفی که در وجودش قرار دارد را به تعادل صلح و سازش نرساند یک موجود افراطی میشود و گرفتار مشکل درونی خواهد شد.
وی ادامه داد: دیدگاه قرآن نسبت به صلح این است که صلح از درون خود انسان شروع میشود. موضوع دوم نیز صلح در خانواده است که قرآن درباره موضوع خانواده اینطور مطرح میکند که والدین باید نسبت به همسر و فرزند خود مهربان باشند و سازش داشته باشند، چراکه در خانواده اصل بر صمیمیت است. در خصوص صلح در خانواده نیز در آیات و روایات متعدد وجود دارد که به صلح، ثبات، همزیستی، صمیمت و مدارا توصیه شده است.
این کارشناس دینی با اشاره به جایگاه صلح در اجتماع بیان کرد: آیات متعددی در این خصوص بیان شده است همچون اینکه مؤمنان برادر هم هستند و صلح را بین برادران دینی خود برقرار کنید، بنابراین اسلام اصل را در اجتماع بر برادری میگذارد. در اسلام به صلح با کشورها، فرق و ادیان دیگر نیز توصیه شده است و قانون بینالمللی اسلام در خصوص روابط با کشورهای دیگر نیز بر اصل صلح است، چراکه صلح یک موضوع همهجانبه است و بر تمامی جوانب حاکم است.
وی ادامه داد: اصل اول در اسلام بر صلح است، اما برخی کشورها دنبال منافع مادی خود هستند به کشورهای دیگر تجاوز میکنند و حقوق سیاسی، اقتصادی و انسانی را زیر پا میگذراند و در نتیجه صلح و ثبات را از بین میبرند. نظر اسلام در درجه اول بر شرافت و حقوق انسانهاست، اما زمانی که به حقوق انسانها تجاوز شود اسلام دستور به دفاع از خود میدهد.
مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه نسبت به حقوق انسانها خطاب به مالک اشتر میگویند که وقتی به مصر رفتی بدان انسانها دو گروه هستند، یک گروه با شما هم دین هستند حقوق آنها را محترم بشمار یک گروه دیگر با شما هم دین نیستند آنها را از دریچه انسانیت نگاه کن و حقوق آنها را نیز محترم بشمار که اگر بخواهی به آنان ظلم کنی و درندهخویی داشته باشی کاری خلاف اسلام انجام دادهای.
این کارشناس دینی تصریح کرد: صلح در اسلام صلح همهجانبه است و امیرالمؤمنین(ع) حتی نسبت به کسانی که دین اسلام ندارند و گرایش به ادیان اسلام ندارند توصیه به احترام و نسبت به فقرایی که دین اسلام ندارند توصیه به توجه میکند.
دهقاننژاد در پایان با اشاره به اینکه در بیش از ۱۰ آیه در قرآن در خصوص صلح صحبت شده است، اظهار کرد: در آیه ۲۰۸ سوره بقره به همه انسانها خطاب شده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» به این معنا که ای کسانی که ایمان آوردهاید در سلم داخل شوید سلم به معنای صلح است یعنی اینکه دعوا، جنگ و دشمنی نداشته باشید و در تعاملات وارد صلح و ثبات شوید. در سوره انفال آیه ۶۱ بیان شده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» به این معنا که اگر درگیری داشتید و پیشنهاد صلح دادند استقبال کنید و جنگ را ادامه ندهید.