ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 4 شهريور 1403
يکشنبه 4 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 شهريور 1403     |     کد : 204353

به سوی حسین(ع)/

ابعاد حضور بانوان در اجتماع معنوی اربعین

معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه بانوان بخشی از امت اسلامی هستند، گفت:

 معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه بانوان بخشی از امت اسلامی هستند، گفت: این قشر طبعاً در خلق شکوه همایش معنوی اربعین که ابعاد و کارکردهای متعدد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، انسانی، اخلاقی و ... دارد، نقش‌آفرینی می‌کند و تصور این اجتماع بزرگ مسلمانان بدون حضور و نقش‌آفرینی آنها غیرممکن است.

فاطمه امیدی، معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با تسلیت ایام اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای دشت کربلا و با تبیین ابعاد حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) به نقش این قشر در بزنگاه‌های مهم تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: بانوان به‌ویژه از عصر عاشورا، صحنه‌گردان اصلی حوادث کربلا هستند که در رأس آنان، حضرت زینب(س) با روایت‌گری و آگاهی‌بخشی برای مردم، اجازه نمی‌دهند تا حوادث و واقعیت‌های کربلا دچار تحریف یا فراموشی شوند.

وی با ذکر اینکه زینب کبری(س) و دیگر بانوان حاضر در کربلا روایان اصلی حوادث این حادثه بزرگ هستند، ادامه داد: این بانوان در اوج عفاف و حیا این رسالت خود را با شجاعت و فداکاری انجام می‌دهند؛ در بیان عفاف حضرت زینب(س) همین بس که نقل است همسایگان حضرت حتی سایه ایشان را نمی‌دیدند یا صدای ایشان را نمی‌شنیدند و چنین بانویی با چنین وجاهت و عظمت و جایگاه، در جایی که ضرورت دارد نقش راوی و تبیین‌گر را ایفا می‌کند.

امیدی با تأکید بر اینکه بانوان بخشی از امت اسلامی هستند، توضیح داد: این قشر طبعاً در خلق شکوه همایش معنوی اربعین که ابعاد و کارکردهای متعدد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، انسانی، اخلاقی و ... دارد و جامعه اسلامی را به نمایش می‌گذارد، نقش‌آفرینی می‌کند تا جایی که باتوجه به نقش کلیدی بانوان در تمامی صحنه‌ها و برهه‌ها، تصور این اجتماع بزرگ مسلمانان بدون حضور و نقش‌آفرینی بانوان غیرممکن است.

این مدرس حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری در خصوص برخی شائبه‌ها نسبت به حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین، افزود: گاهی برخی سؤالات و شبهات ناظر بر حضور بانوان در این همایش عظیم معنوی مطرح می‌شود که شاید برخاسته از مشکلاتی است که ممکن است برای امنیت جسمی و روانی این قشر در طول سفر ایجاد شود که البته نگرانی بی‌جایی هم نیست چرا که نه فقط در پیاده‌روی اربعین بلکه در هر حضوری از بانوان در اجتماع این خطرات ممکن است تهدیدکننده باشد.

امیدی ادامه داد: برای پیشگیری از این مشکلات، بانوان بهتر است با مردان محرم یا به‌صورت خانوادگی، گروهی و در قالب کاروان خود به این سفر معنوی عازم شوند. ضمن اینکه باید تأکید کنم هر چه ما از اجتماع راهپیمایان اربعین حسینی می‌بینیم، معنویت و عشق و ارادت به ساحت اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) است و دلدادگانی که در این مسیر طی طریق می‌کنند، از هر آفت و آلودگی مبرا هستند.
توصیه دین به مشارکت اجتماعی زنان

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه دین ما بانوان را نسبت به مشارکت فعال در عرصه‌های اجتماعی ترغیب می‌کند، بیان کرد: بنابراین این قشر در اجتماع سالانه مؤمنان و مسلمانان و حرکت چند میلیونی شیفتگان امام حسین(ع) طبیعتاً باید حضور و مشارکت فعال داشته باشند. همچنان که این روزها صحنه‌های زیبای حضور مادران به همراه کودکان خود یا به همراه خانواده یا حضور دختران پرشور و پرنشاط را در این اجتماع بزرگ از نزدیک یا از طریق رسانه‌ها شاهدیم.

امیدی تربیت اجتماعی را یکی از گونه‌های مهم تربیت مطرح کرد و افزود: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است با زیست در جامعه، پرورش می‌یابد و شخصیتش به رشد و تعالی می‌رسد. همانطور که اسلام منعی برای شرکت بانوان در مناسک حج قائل نیست و بانوان دوشادوش مردان می‌توانند تمام اعمال و مناسک را بدون دغدغه و نگرانی به‌جا بیاورند، در همایش معنوی اربعین نیز همین مشارکت موضوعیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه بانوان در شئون مختلف اجتماعی نقش‌های بزرگی را خلق کردند، توضیح داد: جلوه‌های مشارکت و نقش‌آفرینی بانوان در دفاع مقدس بهترین مصداق از نقش کلیدی این قشر در پیشبرد اهداف است که همه ما به این حضور و مشارکت واقف هستیم. بانوان در دوران هشت سال دفاع مقدس نه فقط در پشت جبهه رزمندگان را پشتیبانی کردند بلکه در برخی موارد در دل جنگ و در خط مقدم نقش آفریدند که بانوان نقش‌آفرین در جریان حصر آبادان یا بانوان امدادگر را می‌توانیم به عنوان نمونه مطرح کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان تصریح کرد: امروز به فضل الهی و به برکت تلاش‌ها و مجاهدت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس و همرزمان آنان، شرایط مهیا و مسیرهای پیاده‌روی اربعین حسینی برای عاشقان و دلدادگان حسینی گشوده شده و برادران و خواهران عراقی ما با تمام وجود پای کارند، بنابراین همه ارادتمندان اعم از زن و مرد این توفیق را دارند که عازم این سفر معنوی شوند. ضمن اینکه بانوان لازم است نه فقط در پیاده‌روی اربعین بلکه در هر حضورشان در اجتماع مراقب خودشان باشند و رعایت کنند.

امیدی با تأکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین درواقع حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی است، بیان کرد: حضور سیاسی زنان از صدر اسلام پررنگ بوده است از جمله اینکه بانوان هم در زمان حضور حضرت در مکه و چه بعد از هجرت به مدینه، با ایشان بیعت می‌کردند. در جریان هجرت پیامبر(ص) به‌عنوان یک نهضت و حرکت بزرگ سیاسی و اجتماعی نیز، بانوان دوشادوش آقایان هجرت می‌کنند. حضور بانوان در مباهله مصداق دیگری از نقش‌آفرینی سیاسی این قشر در هسته اولیه مکتب اسلام است و همه اینها تأیید می‌کند که قشر بانوان در حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین نقش‌آفرینند.

وی با بیان اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی جز در افق عمل به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) قابل تصور نیست، توضیح داد: عمل به رهنمودهای قرآن و ائمه معصومین(ع) در بستر تمدن نوین اسلامی محقق و جهانی خواهد شد. در این فضا، قطعاً مشارکت اجتماعی زنان موضوعیت دارد همچنان که حضرت خدیجه(س) یا حضرت فاطمه زهرا(س) این مشارکت و حضور را داشتند. اینجاست که نباید نقش بانوان را در همایش معنوی اربعین که علاوه بر وجه دینی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد، نادیده بگیریم.

این مدرس حوزه علمیه استان در خصوص برکات حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین، توضیح داد: همراهی بانوان با خانواده در این سفر معنوی قطعاً تأثیرگذار و آرامش‌بخش است، همچنین سفر اربعین اگر با تأمل و مراقبت همراه باشد خودسازی معنوی را در زائران ایجاد می‌کند و فردی که از این سفر باز می‌گردد این خودسازی و معنویت و تهذیب نفس را در زندگی همراه دارد و از برکات آن بهره‌مند است. روایت‌گری و شرح سفر اربعین توسط مادران برای فرزندان و اعضای خانواده می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و مفهوم اربعین را بیش از پیش در بین مردم نهادینه کند و به نسل بعدی انتقال دهد.
کارکرد حضور زنان در همایش معنوی اربعین

امیدی ادامه داد: روحیه دادن به اعضای خانواده یا کاروان در سختی‌های مسیر و رسیدگی به دیگران یک قوت قلب به‌شمار می‌رود که در سایه این دلسوزی و همدلی همه زوار زیر خیمه امام حسین(ع) صحنه‌های زیبای عزاداری را خلق می‌کنند. همچنین نقش تبیینی و روشنگری بانوان مبلغ دوشادوش طلاب و روحانیون آقا بسیار تأثیرگذار بوده و مراسم پیاده‌روی اربعین را به یک دانشگاه معرفت‌افزایی تبدیل می‌کند.

وی فعالیت بانوان در موکب‌های خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله الحسین(ع) را افتخاری برای این قشر مطرح کرد و توضیح داد: بانوان در هر کسوتی اعم از پزشک و پرستار یا آشپز و ... کمک به زائران حسینی را که بر طبق روایات جایگاه معنوی والایی دارند، افتخار خود می‌دانند.

امیدی در پایان گفت: امیدواریم دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که بعضاً برای حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین مطرح می‌شود سال به سال کمتر شود و این قشر بتواند حظ معنوی وافر را از این برنامه ببرد.

 


نوشته شده در   شنبه 3 شهريور 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode