ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 10 مرداد 1403
چهارشنبه 10 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 مرداد 1403     |     کد : 204202

محقق داماد:

سهروردی حکمتی برپایه قرآن و اندیشه های ایرانی ارائه داده است

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: سهروردی حکمتی برپایه قرآن، اندیشه‌های ایرانی و تشکیک در وجود ارائه داده که هیچ کس دیگری چنین کاری نکرده است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم گفت: سهروردی حکمتی برپایه قرآن، اندیشه‌های ایرانی و تشکیک در وجود ارائه داده که هیچ کس دیگری چنین کاری نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، مراسم رونمایی از کتاب «سهروردی و حکمت خسروانی» به همت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر عصر روز گذشته (دوشنبه هشتم مردادماه) در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتیدی چون حسن سید عرب، محسن جوادی، محمد جعفر جامه بزرگی، شهین اعوانی و منصور علیمردانی نماینده شهرستان‌های ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران اولین سخنران این مراسم گفت: تربت مقدس ایران زمین سابقه درخشانی در داشتن حکیمان و فلاسفه بزرگ حتی قبل از اسلام داشته است. ملاهادی سبزواری در کتاب «شرح منظومه» از گروهی در ایران زمین نام می‌برد با نام «فهلویون» که به تشکیک در وجود اعتقاد داشتند. من غیر از کتاب حاج ملاهادی سبزواری در جای دیگری ندیدم که از این مکتب نام برده شود جز در آثار سهروردی.

وی افزود: ملاصدرا از واژه دیگری با عنوان حکمت خسروانی استفاده کرد و در «اسفار» هم چندین مرتبه به آن اشاره کرده اما همه اینها مربوط به فلسفه قبل از اسلام بوده است. خوشبختانه بعد از اسلام، ایران «ام القرای» حکمت شد. چه کسی می‌توان منکر جهانی بودن متفکرانی چون ابن سینا، فارابی و امثال این افراد شود. این فلاسفه همگی از حکمای بزرگ جهان هستند که پرچم فلسفه را برافراشته‌اند. ما هنوز هم امیدواریم که نسل جان ایرانی در برابر نغمه‌های مخالف تفلسف مقاومت کند و نگذارد سرزمین ایران به چاه تاریکی فرو رود.

این فیلسوف و حقوقدان در ادامه بیان کرد: سهروردی در کنار ابن سینا، فارابی و خواجه نصیرالدین طوسی یک ستاره درخشان است که حکمتی برپایه دل، اشراق و کشف و شهود ارائه می‌دهد. بنده قصد دارم وقتی دوره تدریس «تفسیر قرآن از منظر حکمت متعالیه» را تمام کردم دوره‌ای با عنوان «تفسیر قرآن در حکمت سهروردی» آغاز کنم چون سهروردی حکمتی برپایه قرآن، اندیشه‌های ایرانی و تشکیک در وجود ارائه داده است که هیچکس دیگری چنین کاری نکرده است.

آیت الله محقق داماد اضافه کرد: اگر ادعا کنم که ما سهروردی شناسی در ایران و جهان مدیون دکتر نصر هستیم حرف گزافی نزدم. ایشان که دلش برای حکمت ایران می‌سوخت باعث شد که هانری کربن به ایران بیاید و با حضور کربن و مطالعات شرق شناسانه او سهروردی شناسی به روز و فکر روز شد. هانری کربن از دل حرفهای سهروردی حرف‌های جدید درآورد. تا قبل از او در اروپا و آمریکا اصلاً حرفی از سهروردی زده نمی‌شود اما خدمات ایشان باعث شد که سهروردی یک شخصیت جهانی شود.

وی در پایان ضمن تشکر از میثم کرمی که مجموعه دو جلدی «سهروردی و حکمت خسروانی» را تهیه کرده گفت: خدماتی از قبیل کتاب شما هیچ وقت فراموش نمی‌شود.

 


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 10 مرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode