ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 مرداد 1403     |     کد : 204172

سیدمجتبی حسینی بیان کرد؛

نقش محوری حضرت عیسی در ظهور امام عصر(عج)

کارشناس دین ضمن اشاره به سنن مشترک امام زمان(عج) با انبیای پیش از خود، درباره رابطه خاص آن حضرت با عیسی بن مریم و نقش اساسی حضرت عیسی در اتفاق جهانی که در هنگام ظهور اتفاق می‌افتد توضیح داد.

 کارشناس دین ضمن اشاره به سنن مشترک امام زمان(عج) با انبیای پیش از خود، درباره رابطه خاص آن حضرت با عیسی بن مریم و نقش اساسی حضرت عیسی در اتفاق جهانی که در هنگام ظهور اتفاق می‌افتد توضیح داد.

به گزارش ایکنا، نشست بررسی حدیث لوح فاطمه(س) با سخنرانی سیدمجتبی حسینی؛ مفسر قرآن و کارشناس دین، شامگاه گذشته ۴ مرداد برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانیم؛

در جلسه گذشته بعضی از سننی که در پیامبران گذشته وجود داشت و در روایات بیان شده بود که این سنن برای امام زمان(عج) هم تکرار خواهد شد بیان کردیم. در این جلسه به برخی دیگر از این سنن اشاره می‌کنیم. پیامبران متعددی را در جلسه گذشته بحث کردیم، الآن می‌خواهم بحث حضرت ایوب را مطرح کنم. مثلا در روایتی بیان شده یکی از سننی که از حضرت ایوب برای امام زمان(عج) است فرج بعد از بلوی است. پیامبر بعدی حضرت یوسف است. یکی از سنت‌های مشترک میان امام زمان(عج) و حضرت یوسف ماجرای زندان رفتن یوسف است. منظور از سجن نسبت به امام زمان(عج) پنهان بودن و عدم ارتباط با مردم است. شباهت دیگر میان آن حضرت و جناب یوسف حیرت و غیبت است. حضرت یوسف یک غیبتی از اطرافیانش داشت و پس از آن اطرافیانش دچار حیرت شدند.

این بحث برای این است که بفهمیم امام زمانی که باید بشناسیم و اگر نشناسیم به مرگ جاهلیت مردیم کیست؟ این‌ همه جلسه امام زمانی برگزار شده است ولی معرفت ما نسبت به آن حضرت چقدر است؟ باز در روایت داریم شباهت آن حضرت با داوود این است که مانند ایشان حکم می‌کند. حضرت داوود حکم به واقع می‌کرد و کاری با شاهد و دلیل نداشت. این کار را حتی پیامبر اکرم(ص) هم نمی‌کردند ولی امام زمان(عج) اینگونه حکم می‌کند. بنابراین خیلی لازم نیست مدارک جمع کنید تا حقانیت خودتان را اثبات کنید!

در مورد پیامبر اکرم(ص) سنن مشترک بسیاری ذکر شده است. نخست آنکه همانگونه که پیامبر(ص) پس از فترت مبعوث شدند، امام زمان(عج) هم پس از فترت ظهور خواهد کرد. یک شباهت دیگر این است همانطور که پیامبر(ص) خروج با شمشیر داشتند، امام زمان(عج) هم خروج با شمشیر خواهد داشت. یکی دیگر از سنن مشترک، هبوط ملائکه با پیامبر(ص) در زمان جنگ بدر است. یکی دیگر از اشتراکات پیامبر(ص) و امام زمان(عج) دارا بودن صفت «رحمه للعالمین» است. عرض کردیم «عالمین» یعنی عالم‌های مختلف که مصداق آن نسل‌ها و قرون مختلف است.

 
رابطه ویژه امام زمان(عج) و حضرت عیسی(ع)

مطلبی که دیشب عرض کردم و مهم است شباهت آن حضرت با حضرت عیسی است. در روایات بارها گفته شده که هنگام ظهور حضرت عیسی نازل می‌شود و پشت سر امام زمان(عج) نماز می‌خواند. گفتیم اینکه عیسی پشت سر امام زمان(عج) نماز می‌خواند دو معنا دارد؛ یک معنایش این است که حضرت عیسی به ایشان اقتدا می‌کند، معنای دیگر این است که پس از امام زمان(عج)، حضرت عیسی اقامه نماز می‌کند. موید این مطلب روایتی از پیامبر(ص) است که فرمود اول این امت من هستم، اوسط این امت مهدی(عج) است و آخر این امت عیسی است.

نگاه ما به ائمه به خصوص امام زمان(عج) نگاه خان‌سالار و فئودالیته است و تصورمان این است وقتی امام زمان(عج) ظهور کند فقط به ما شیعیان می‌رسد و ما هم می‌رویم حال همه عالم را می‌گیریم. این در صورتی است که اصلا قضیه چیز دیگری است. شخصی خدمت امام رسید و پرسید نماز و عبادت ما در زمان غیبت چگونه است؟ حضرت فرمودند مثل صدقه در خفا است. آن شخص پرسید پس برای ظهور دعا نکنیم؟ حضرت پاسخ داد یعنی تو دوست نداری بقیه مردم هم بهره‌مند شوند. وقتی شما برای ظهور دعا می‌کنید دنبال این هستید که همه مردم بهره‌مند شوند یا اینکه حق خودتان را از دیگران بگیرید؟ امام زمانی که در روایات بیان شده و ما منتظر فرج او هستیم «رحمة للعالمین» است.

 
ظهور؛ اتفاقی جهانی در کل تاریخ

چرا این شب‌ها از انبیای مختلف گفتم؟ برای اینکه تصور نکنید که امام زمان(عج) خاص ما شیعیان است. حضرت عیسی همراه با امام زمان(عج) ظهور می‌کند تا این حرکت عظیمی که قرار است اتفاق بیفتد را امتداد دهد. این اتفاق، یک اتفاق جهانی در عرصه کل تاریخ است که از زمان آدم شروع شده است. وقتی حضرت عیسی می‌آید روح‌الله می‌آید چون صفت آن حضرت روح‌الله است. این روح‌الله باید همراه حضرت باشد تا آن اتفاقی که باید بیفتد، بیفتد.

بین ظهور و قیامت یک فاصله‌ای وجود دارد؛ بخشی از این زمان، دوران رجعت است. معمولا کسی درباره رجعت حرفی نمی‌زند در صورتی که در گذشته رجعت جزء اصول اعتقادی بود. اصلا در گذشته به شیعه رجعتی می‌گفتند. رجعت یعنی پس از ظهور ابتدا امام حسین(ع) و سپس ائمه بعدی تشریف می‌آورند. یکی از افرادی که می‌آید حضرت مسیح است. لذا در دعایی که برای امام زمان(عج) از امام رضا(ع) نقل شده به ائمه پس از امام زمان(عج) هم درود می‌فرستیم که ناظر به همان بحث رجعت است. متاسفانه ما ترسیمی از دنیای بعد از ظهور نداریم، به همین خاطر ادعاهای نادرست در این زمینه زیاد است که اتفاقا جذابیت خوبی هم برای عوام دارد.


نوشته شده در   شنبه 6 مرداد 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode