ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 26 تير 1403
سه شنبه 26 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 تير 1403     |     کد : 204103

واقعه عاشورا خط ممتدی است که تا قیامت تداوم دارد

عاشورا، روزی که عشق به ایمان، عشق به حسین، عشق به برادر جلوه‌ای دیگری یافت و سردار قهرمان امام بر لب فرات، تشنه لب اما سیراب از عشق الهی با بدنی پر از نیزه‌های کین دژخیم افتاد و قامت حیدری‌اش در دیده ظاهربینان دوتا شد.

ایسنا/آذربایجان شرقی عاشورا، روزی که عشق به ایمان، عشق به حسین، عشق به برادر جلوه‌ای دیگری یافت و سردار قهرمان امام بر لب فرات، تشنه لب اما سیراب از عشق الهی با بدنی پر از نیزه‌های کین دژخیم افتاد و قامت حیدری‌اش در دیده ظاهربینان دوتا شد.

حسین رفت تا احیاگر دین جدش باشد، تا جهان و جهانیان بازگو کنند عشق و ایثاری را که موجب گذشت از فرزند، برادر، خانواده، شهر و دیار ابا و اجدادیش شد. حسین(ع) گذاشت و گذشت تا یادآوری باشد برای اخلاص بندگی، حسین کربلا را برای شهادت انتخاب کرد تا امروز همگان بازگو کنند که برای حفظ و احیای دین مهربانی چه تن‌ها که بی‌سر مانده و چه جان‌ها که فدا شده تا امروز نوای اسلام جهانگیر شود و همگان سر طاعت در برابر دین اخلاص و بندگی فرود بیاورند.

تاسوعا و عاشورا در فرهنگ شیعی دو نماد عشق و دلباختگی برابر معبود است و شنیدن این دو واژه برای هر آزاده‌ای یادآور نهایت اخلاص، وفا، جوانمردی و آزادگی در جهان است.

تاسوعا و عاشورا نه تنها در میان ایرانیان و شیعیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که حتی اقلیت‌های دینی احترام خاصی برای مقام شهدای کربلا به ویژه سیدالشهدا(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و بزرگداشت روزهای تاسوعا و عاشورا قائل هستند. 

روز تاسوعا در فرهنگ شیعه از دیرباز به عنوان روزی شناخته شده که عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) ضمن بیان فضیلت‌های علمدار کربلا، به مرثیه سرایی و عزاداری می‌پردازند. بیان رشادت‌ها و مصیبت‌های حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعای حسینی، باعث شده تا برخی چنین تصور کنند که آن حضرت در روز تاسوعا به شهادت رسیده و به همین علت در این روز عزای سقای دشت کربلا را برپا می‌کنند درحالی که قریب به اتفاق یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا جان خود را برای یاری دین خدا و امام خود فدا کردند.

امروز عشق به سیدالشهدا(ع) و علمدار ایشان با گوشت و پوست آزادگان دنیا عجین شده و جان مردم این سرزمین از بدو تولد با عشق امام حسین (ع) و پرچمدار او سرشته می‌شود و هرگز به فراموشی سپرده نمی‌شود.

واقعه عاشورا و کربلا یک نقطه نیست /در اسلام هیچ گونه بن بستی وجود ندارد

یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: واقعه عاشورا و کربلا یک نقطه نیست که بگوییم سال ۶۱ هجری در آن سرزمین اتفاق افتاد و تمام شد بلکه کربلا و واقعه عاشورا یک خط ممتد است که از آن سرزمین شروع شده و تا قیامت ادامه دارد.

حجت‌الاسلام ایوب اللهیاری با بیان اینکه باید سعی کنیم در واقعه عاشورا سمت جبهه‌ی حق باشیم، گفت: پیام بزرگ قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است که یک فریضه‌ی واجب فراموش شده است.

وی افزود: اگر در جامعه به امر به معروف و نهی از منکر عمل شود خیل کثیری از مشکلات جامعه که برازنده‌ی جامعه شیعه نیست از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه افشای باطل و ظلم از دیگر پیام‌های قیام عاشورا است، ادامه داد: امام حسین (ع) با قیام خود افشای باطل را انجام داد و اگر می‌خواهیم طرفدار جبهه‌ی حق باشیم باید در برابر ظلم سکوت نکرده و ایستادگی کنیم. 

حجت‌الاسلام الهیاری بیان کرد: بنابر روایاتی بعضی از ظالمان و مظلومان باهم به جهنم برده می‌شوند چرا که مظلومان نیز در برابر ظلم ظالم عکس‌العملی نشان نداده‌اند. 

وی با بیان اینکه حمایت از ولی امر از دیگر پیام‌های نهضت بزرگ عاشورا است، خاطرنشان کرد: این پیام به ما یاد می‌دهد که باید مطیع ولی امر و در مقابل امام جامعه اسلامی تسلیم محض باشیم.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سخت ترین آزمون در دنیا، آزمون ولایت پذیری و ولایت مداری است، افزود: اهل کوفه از امام علی، فرزندانش و جبهه‌ی حق حمایت نکردند به همین دلیل همیشه مورد مذمت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از پیام‌های زیبای عاشورا این است که راه بازگشت همیشه باز است، گفت: در اسلام هیچ گونه بن بستی وجود ندارد اگر در طول زندگی خطایی مرتکب شده و لغزش‌هایی داشتیم ایام محرم بهترین زمان است تا دَر خانه امام حسین را زده و از او یاری بخواهیم.

 

عزاداری برای امام حسین عاملی برای تقرب به ذات خداوند 

یکی دیگر از کارشناسان مسائل مذهبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ماه محرم مانند ماه مبارک رمضان است ماهی که نفس کشیدن و خوابیدن در آن عبادت است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی با بیان اینکه برای حضرت ابا عبدالله الحسین هر نفس و آه ما عبادت به شمار می‌رود، گفت: حزن و اندوه برای مظلومیت امام حسین و شهدای کربلا در دفتر اعمال به عنوان عبادت نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: مأموریت تاریخی شیعیان این است که نام مقدس حضرت ابا عبدالله حسین را به ویژه در این ایام احیا کنند.

وی با بیان اینکه دو عامل مهم باعث تقرب به ذات خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: شب زنده داری، گریه کردن و عزاداری برای اباعبدالله حسین(ع) از عواملی است که در این ایام ما را به خدا نزدیک تر می‌کند. 

احمدی ادامه داد: در طول تاریخ شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت تلاش می‌کنند با روضه خوانی یاد و نام امام حسین را با این عظمت و شکوه زنده نگه دارند تا به نسل‌های آینده انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: در این ایام وظیفه داریم عزای امام حسین(ع) را بدون شهرت طلبی اقامه کنیم تا خداوند متعال نیز آن را به نحو احسن از ما قبول کند.

وی با بیان اینکه «ثار» به معنی خون نبوده بلکه به معنای خون خواهی است، گفت: باید تلاش کنیم با قیام برای عزای امام حسین زمینه را برای ظهور ولایت عظمای حضرت بقیه الله اعظم فراهم کنیم.

یک کارشناس مذهبی عنوان کرد: تاسوعا نماد غیرت، دینداری و بصیرت است که در این روز در کل کشور محبان آل الله به قمر منیر بنی هاشم علیه ‌السلام عرض ارادت می‌کنند.

تاسوعا روز بصیرت است

حجت‌الاسلام محمود هادی، کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تاسوعا روز بصیرت است، گفت: این روز نشان می‌دهد هر کس از بصیرت برخوردار باشد می‌تواند طرفدار امام حسین(ع) باشد و راه ایشان را طی کند و همیشه در خط ولایت قدم بردارد.

وی افزود: حضرت ابوالفضل(ع) برادر و یکی از یاران با وفای امام حسین(ع) بود که در راه ولایت کاری کرد برای همیشه در تاریخ اسلام روز تاسوعا ماندگار باشد، در این روز شمر امان‌نامه‌ای جهت جدا کردن ایشان از امام حسین فرستاده بوده اما ابوالفضلی که ۳۴ ساله بود در اوج جوانی برادر خود را به همه چیز ترجیح داد و فرمود من برادرم را با چیزی عوض نمی‌کنم.

وی به ویژگی‌های علمدار کربلا اشاره کرد و افزود: ایشان نافذ البصیره و صلیب الایمان بودند. ایمانی که استوار بوده و باعث شد همراه اباعبدالله جهاد کند و در راه ولایت امتحان بزرگی انجام داده و به شهادت برسد.

حجت‌الاسلام هادی تصریح کرد: حضرت عبد صالح خدا بود، عبودیت بالاتر از عبادت است ممکن است کسی عبادت کند ولی عبد نباشد، عبد صالح یعنی اطاعت از امر ولی و مطیع بودن در برابر فرموده‌های خدا و اهل بیت(ع)، که این مختص علمدار کربلا بود.

نماد عاشورا پیروزی خون بر شمشیر است

وی با بیان اینکه نماد عاشورا پیروزی خون بر شمشیر است، ادامه داد: در جامعه امروزی می‌بینیم بعد چندین سال امام حسین پیروز است و روز به روز نماد حسینیه در جامعه بیشتر شده و ارادت مردم نیز به این حضرت زبان‌زد عام و خاص است.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآورشد: با نشر عزاداری عاشورا می‌توانیم مکتب و فرهنگ آن حضرت را در جامعه ترویج دهیم، در چنین روزی شور عزا باید بیشتر باشد اما شوری که همراه با شعور باشد.

وی هدف از عزاداری‌ها را رسیدن به روح آزادگی و آزاد مردی عنوان کرد و گفت: این روز، روز نه گفتن به ظلم و ستم است. گریه کردن برای حضرت، انسان را متعالی می‌کند و باعث می‌شود انسان در برابر ظلم سر خم نکند، گریه‌ای که انسان را حسینی مرام به بار می‌آورد.

وی تصریح کرد: جوانان امروزی اگر بخواهند مثل حضرت ابوالفضل(ع) در راه ولایت قدم بردارند باید مثل ایشان در برابر امتحانات محکم و استوار عمل کرده و در این راه عزم راسخ داشته باشند.


نوشته شده در   سه شنبه 26 تير 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode