ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 مرداد 1400     |     کد : 196408

اوقات فراغت چالش برانگیز در تابستان کرونایی/ والدین سرگردانند

دانش آموزان کرمانی در حالی دومین تابستان کرونایی را سپری می‌کنند که سایه کرونا بر اوقات فراغت آن ها سنگینی می‌کند و همچنان باید از برنامه‌های مجازی استفاده کنند.

کرمان - دانش آموزان کرمانی در حالی دومین تابستان کرونایی را سپری می‌کنند که سایه کرونا بر اوقات فراغت آن ها سنگینی می‌کند و همچنان باید از برنامه‌های مجازی استفاده کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها؛ اسفند ۹۸ بود که پای ویروس کرونا به زندگی مان باز شد و باعث شد مدارس به صورت غیرحضوری برگزار شود. حالا در دومین تابستان کرونایی با دانش آموزانی مواجه هستیم که حدود یک سال و نیم از سال تحصیلی از حضور در مدارس محروم بودند و به صورت مجازی در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کردند.

حالا اما اوقات فراغتشان در شرایط کرونایی هم باید به همین شیوه سپری شود و برنامه‌ها به ناچار به صورت مجازی برگزار می‌شود و فعالیت اماکن تفریحی و آموزشی بسیار محدود شده است.

در این شرایط غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای والدین است.

هزینه‌های کلاس‌ها سرسام آور است

رضا یکی از دانش آموزان کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌هایش برای اوقات فراغت اظهار کرد: اگر بتوانم در این ایام کاری پیدا کنم مشغول به کار می‌شوم در غیر این صورت سرگرمی جز بازی با گوشی و حضور در فضای مجازی ندارم.

اوقات فراغت چالش برانگیز در تابستان کرونایی/ والدین سرگردانند

وی در خصوص استفاده از کلاس‌های فنی و حرفه‌ای گفت: هزینه‌های کلاس‌ها بالاست و از عهده ما خارج است. قصد داشتم در کلاس فوتبال ثبت نام کنم که شهریه بالا و فاصله زیاد مکان تمرین از محل زندگی ام مانع شد.

مهدی هم یکی دیگر از جوانان کرمانی است که در این خصوص به مهر گفت: با گرانی‌های موجود اصلاً نمی‌توان به سمت کلاس‌های آموزشی رفت.

زهرا هم به مهر گفت: من دو فرزند دانش آموز دارم اما هزینه‌های کلاس‌های فنی و حرفه‌ای بالا رفته و با توجه به شرایط اقتصادی شرکت در این کلاس‌ها به صرفه نیست، زمانی هم که دوره آموزشی تمام می‌شود هیچ تضمینی برای پیدا کردن کار وجود ندارد.

افزایش نرخ نداشتیم

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آموزش و پرورش هیچ افزایش نرخی در زمینه کلاس‌های اوقات فراغت نداشته است چرا که مسائل اقتصادی خانواده‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم.

صدیقه مرادی با اشاره به وجود ۷۳ کانون، ۳۸ دارالقرآن در استان کرمان افزود: این مراکز تمامی فعالیت‌هایشان را در بستر شبکه شاد برای دانش آموزان انجام می‌دهند.

کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن، پایگاه‌های تابستانی موظف هستند از دانش آموزی که توان پرداخت شهریه کلاس‌ها را ندارد، هیچ نوع شهریه‌ای دریافت نکنند
مرادی با اشاره به اینکه امسال امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس وجود نداشت، افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پرورشی آموزش و پرورش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است بر همین اساس برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان انجام شده و ۳۷۴ پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این پایگاه‌ها شامل دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و سالن‌های ورزشی و برخی از مدارسی است که اعلام کرده‌اند می‌توانند در تابستان به دانش آموزان خدمات ارائه کنند. دانش آموزان در سامانه همگام ثبت نام کردند و تمامی مهارت‌های آموزشی مدنظرشان در شبکه شاد در اختیارشان قرار می‌گیرد.

ثبت نام ۳۰ هزار دانش آموز کرمانی برای اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن، پایگاه‌های تابستانی موظف هستند از دانش آموزی که توان پرداخت شهریه کلاس‌ها را ندارد، هیچ نوع شهریه‌ای دریافت نکنند. هدف این است که دانش آموز از اوقات فراغت به بهترین نحو استفاده کنند و دلیل ندارد که مسائل اقتصادی مانع از محروم ماندن دانش آموزان از خدمات آموزشی شود. این افراد می‌توانند به حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل مراجعه کنند.

وی بیان کرد: مربی پرورشی، مدیر مدرسه، مسئول کانون‌ها، مسئول دارالقرآن‌ها، پژوهشکده‌ها وظیفه دارند برنامه‌های اوقات فراغت را به دانش آموزان اطلاع رسانی کنند و بر اساس علاقه دانش آموز خدمات را در اختیارش قرار دهند.

مرادی گفت: در تمامی مدارس اطلاع رسانی در خصوص برنامه‌های اوقات فراغت انجام شده و دانش آموزان باید در سامانه همگام برای اوقات فراغت ثبت نام کنند و الان حدود ۳۰ هزار دانش آموز ثبت نام کرده‌اند.

دوره‌های دولتی رایگان و دوره‌های بخش خصوصی پولی است

معاون اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوره‌هایی که در مراکز بخش دولتی فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود، رایگان است و هیچ هزینه‌ای از کاراموزان دریافت نمی‌شود.

محسن غضنفری ادامه داد: برخی از رشته‌ها مربوط به بخش خصوصی است که به آموزشگاه‌های آزاد واگذار شده است که مشمول شهریه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا تا اندازه‌ای برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را مختل کرده است، افزود: عمده دوره‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با بازار کار است. برخی دوره‌هایی نظیر تراشکاری، جوشکاری و… آنقدر بازار کار دارد که هنوز دوره کارآموزان تمام نشده، صنایع به کار گیری افراد آموزش تقاضا می‌دهند.

استقبال کم جوانان از کارهای مهارتی

معاون اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان بیان کرد: متأسفانه اقبال جوانان ما به سمت کار مهارتی کم است، در اسناد بالادستی کشور به شدت تاکید شده که جوانان به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده شوند.

وی ادامه داد: کم کم داریم به سمتی پیش می‌رویم که مهارت، جایگزین مدرک می‌شود و ممکن است در چند سال آینده نیاز اصلی برای اشتغال این باشد که فرد یک حرفه را بلد باشد.

متأسفانه اقبال جوانان ما به سمت کار مهارتی کم است، در اسناد بالادستی کشور به شدت تاکید شده که جوانان به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده شوند
غضنفری یادآور شد: در کل شهرستان‌های استان کرمان مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای با امکانات بسیار خوب وجود دارد و اگر کسی واقعاً علاقمند به انجام کاری باشد می‌تواند در این دوره‌ها شرکت کند و در آینده شغل خوبی پیدا کند. برای تمامی افراد شرکت کننده در دوره‌ها گواهینامه دارای کد بین المللی صادر می‌شود.

غضنفری با اشاره به اینکه موضوع اوقات فراغت بحثی فرا دستگاهی است، افزود: فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی و… در این زمینه دخیل هستند.

معاون اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان گفت: در سطح شهر کرمان پنج مرکز فعال وجود دارد که به لحاظ جغرافیایی پراکندگی مناسبی دارند.

وی گفت: تفاهم نامه‌ای بین فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش تحت عنوان «ایران مهارت» منعقد شده که بر اساس آن دانش آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده می‌شوند تا قبل از فارغ التحصیلی از مدارس، یک مهارت را فرا بگیرند که این مساله در آینده شغلی آنها تأثیرگذار است.

در حالی کرونا بر اوقات فراغت دانش آموزان سایه انداخته و شور و نشاط تابستان را از کودکان و نوجوانان گرفته است که نیاز است مسئولان برای پر کردن اوقات فراغت برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. همچنین هزینه‌های کلاس‌ها باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که همگان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.


نوشته شده در   يکشنبه 3 مرداد 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode