ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1387     |     کد : 1945

عبدالقادر بن غيبي الحافظ المراغي

خواجه عبدالقادر از موسيقي شناسان آذربايجان است. در تاريخ بيستم ذيقعده 754 متولد شده در چهار سالگي به مكتب رفته و در 8 سالگي حافظ قرآن گرديد و در ده سالگي از تحصيل صرف و نحو و معاني و بيان فراغت حاصل نموده است.

خواجه عبدالقادر از موسيقي شناسان آذربايجان است. در تاريخ بيستم ذيقعده 754 متولد شده در چهار سالگي به مكتب رفته و در 8 سالگي حافظ قرآن گرديد و در ده سالگي از تحصيل صرف و نحو و معاني و بيان فراغت حاصل نموده است. او بتحصيل علوم رياضي و فن موسيقي بيشتر از فنون ديگر مايل بوده تمام كتب و رساله مدونه از متقدمين و متاخرين را كه در اين علم دسترس او بوده است همه را جمع آوري كرده و پس از مطالعه و مداقه آنها كه بجزئيات اين فن مطلع و واقف گشته و كتابهاي فصل و مشروح ترجمه و تاليف كرده و از روي علم و اطلاع بعمليات آن پرداخته و در استنباط اوزان و استخراج الحان و تاليف نقرات و اختراع نغمات مهارت فوق العاده بهم رسانيده  و الشهر مشاهير موسيقي شناسان عهد خود گرديده است.
خواجه عبدالقادر عود خوب مي زد خوش مي خواند و بطوري كه نوشته اند در خطوط نقاشي دست داشت. عبدالقادر با آن كه اهل آذربايجان بود و تركي ميدانست كتابهاي خود را به زبان فارسي نوشت و از اين راه خدمتي بس بزرگ به زبان و ادب فارسي انجام داد. كتابهاي او سرشار است از اطلاعات دقيق درباره موسيقي نظري و علمي و سازها و آوازهاي قديم و اقوال موسيقدانان بزرگ باضافه آرا و تحقيقات شخصي او. عبدالقادر در مقاصد الالحان از پدر خود به احترام ياد ميكند و مينويسد پدرم” غيبي” كه در انواع علوم به ويژه در موسيقي دست داشت، در تربيت من كوشيد از عبارت « سقي اله ثراه و جعل الجنته مثواه » كه بعد از نام پدر آورده است اين طور برمي آيد كه غيبي پدر عبدالقادر در سال 821 ه . ق كه عبدالقادر مقاصد الالحان را به رشته تحرير كشيده زنده نبوده است.
خواجه در تاريخ 837 در شهر هرات از مرض وبا درگذشته و در آنجا مدفون است. تاليفات مهم عبدالقادر بشرح زير است:
1 - جامع الالحان
2 - مقاصد الالحان
3 - كنز الالحان 
 


نوشته شده در   شنبه 26 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode