ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 فروردين 1399     |     کد : 191695

نوروز ۹۹ را با «ماندن در خانه» سپری کنیم

نوروز سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط خاصی برای همه مردم دارد و بسیاری برای کنترل آن، تصمیم به ماندن در خانه گرفته اند.

 نوروز سال ۱۳۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا، شرایط خاصی برای همه مردم دارد و بسیاری برای کنترل آن، تصمیم به ماندن در خانه گرفته اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی؛ من امسال عید ندارم، چگونه می‌توانم عید را خوش باشم در حالی که هموطنانم مدام و بی وقفه در برابر کرونا پرپر می‌شوند و خانواده‌هایشان داغدار.

من امسال برای عید دیدنی، در خانه کسی را نخواهم زد چون هر آنکه دلتنگ دیدارش هستم را دوست دارم و می دانم که امسال، «دوست داشتن در ندیدن است».

من امسال حتی به دیدار پدر و مادر و سایر بزرگ ترهای فامیل هم نخواهم رفت چون عاشق شأن هستم و می دانم که آنها با این سن و سال شأن در برابر کرونا بسیار بسیار آسیب پذیرند.

من امسال پذیرای کسی نیز نخواهم شد، آنکه می‌خواهد بیاید؛ من، ممکن است بی هیچ علامتی، ناقل ویروس باشم و هرگز هم متوجه نشوم ولی می‌توانم در همین چند روز آینده، بسیاری را مبتلا کنم و خدای ناکرده، به کام مرگ بفرستم؛ به شکرانه نعمت عقل که خداوند ارزانی ام داشته، امسال عید جایی نمی‌روم، من نمی‌خواهم بخشی از زنجیره مرگ باشم.

بسیاری از مردم به این پویش پیوسته‌اند تا نوروز امسال را با شرایط خاص، سپری کنند تا با قطع زنجیره انتقال، در کنترل ویروس کرونا سهیم شوند.

مصوبه جلسه اضطراری تشکل‌های دینی تبریز

همچنین جلسه اضطراری تشکل‌های دینی تبریز مصوب کرد، این تشکل‌ها از طریق اعلام در بلندگوهای مساجد، مردم را به ماندن در خانه ترغیب کنند؛ طبق مصوبات جلسه اضطراری بررسی وظایف تشکل‌های دینی تبریز و با توجه به جنگ ترکیبی دشمن، قرار شد تشکل‌های دینی با عنایت به جایگاه معنوی، همراه با اجرای طرح «در خانه می مانیم» با اعلام در بلندگوهای مساجد یا از طریق اطلاع رسانی در پیام رسان های مجازی و از طریق پیامک، هر طور که صلاح بدانند ضمن تبریک عید، مردم را به ماندن در خانه ترغیب کنند.

در این ایام تعطیلات، نماینده‌ای در سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود که تشکل‌های دینی کارهای ضروری را می‌توانند با ایشان هماهنگ کنند.

آب اکسیژنه، بروشور اداره بهداشت و با هماهنگی با سازمان بسیج اصناف، ماسک برای راه اندازی بخش سلامت در کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و موکب‌های سلامت در هیأت‌ها موجود می‌باشد.

در صورت داشتن بودجه و با کمک خیرین، افراد فقیر و آبرومند منطقه یا محله شناسایی و بسته‌های معیشتی بین آنها پخش شود.

همچنین مقرر شد مستندسازی موارد فوق در جهت پاسخ رسانه‌ای به دین ستیزی دشمن صورت بگیرد.

بزرگ‌ترین نعمت انسان از دید اسلام

وقتی مشغله‌های زندگی مادی انسان را غرق در خود می‌کند، زیباترین داشته‌های خدادادی به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ نعمت سلامتی و آرامش دو نعمت بزرگ خدا به بشر است، که نوعاً با فقدان و از دست دادن آنها متوجه اهمیتشان می‌شویم، هر چند که اهمیت و ارزش امنیت و سلامتی نیاز به اثبات و بیان ندارد.

در منابع روایی به گونه‌های مختلفی این مطلب مورد اشاره قرار گرفته است: عَنْ عَلِیٍّ (ع) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَةُ؛ امام علی (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمودند: دو نعمت است که شکر آنها گزارده نمی‌شود: امنیّت و سلامتی».

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، صحت بدن را بزرگ‌ترین نعمت در دین اسلام دانست و تاکید کرد: توصیه‌هایی که به موضوعات مختلف مربوط به صحت بدن در دین اسلام وجود دارد که عده‌ای می‌گویند ما طب اسلامی هم داریم، این از کثرت توصیه‌های دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی افزود: در روایت اسلامی داریم، ۲ نعمت وجود دارد که تا از دست نرفته باشد معلوم نمی‌شود، آنها امنیت و سلامت هستند.

وی گفت: امروز با یک موضوعی طرف هستیم که اگر در مقابل آن قد علم نکنیم، لذت دیگر نعمت‌ها قابل درک و لمس نخواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری با اشاره به اینکه صله رحم به ویژه در ایام نوروز از امور مهم به شمار می‌رود، تاکید کرد: اما مهم‌تر از صله ارحام، توجه به حفظ جان طرف مقابل و اعضای خانواده و آشنایان است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که به خاطر حفظ جان خود و افرادی که نسبت به آنها محبت داریم، نوروز امسال به صورت تلفنی و ارتباط مجازی، جویای حال و احوال آنها باشیم.

وی اذعان داشت: وقتی حرم های ائمه اطهار و امامزادگان و اماکن مذهبی، نمازهای جمعه تعطیل شده‌اند، این نشان دهنده اهمیت ماندن در خانه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: ماندن در خانه به خاطر شیوع ویروس کرونا، بهترین فرصت برای بودن در کنار خانواده و مطالعه است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تقدیر از اقدام برخی از صاحب خانه‌ها و مالکان تجاری در بخشیدن اجاره ماهیانه تصریح کرد: مردم در این ایام با رحم کردن به یکدیگر و داشتن هوای افراد نیازمند و دارای مشکل، تلاش کنند تا این ایام سخت را سپری کنیم.

وی در پایان از مشارکت هیئات مذهبی و تشکل‌های دینی بابت فرهنگ سازی «در خانه بمانیم» و ضدعفونی کردن محله‌ها، تقدیر کرد و ابراز داشت: علما و روحانیون در این روزها، مردم را راهنمایی کنند چرا که در جنگ با یک دشمن نامرئی هستیم که دغدغه مندان فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

توصیه‌های بهداشتی و سلامت برای ایام نوروز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ویروس کرونا هنوز در استان سیر صعودی دارد، ابراز داشت: هر روز تعداد کثیری از هم استانی‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند علیرغم اینکه بیشتر مردم هشدارهای بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما برخی از افراد چون همراهی نمی‌کنند درگیر گرفتاری بیش از پیش مردم با این ویروس هستیم.

عباسعلی درستی تاکید کرد: مردم باید به حساسیت مساله پی ببرند و به خاطر خود و همشهریانشان، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی همچنین تصریح کرد: برای کنترل ویروس کرونا، باید زنجیره انتقال این ویروس قطع شود، باید افراد مبتلا به این ویروس به سرعت شناسایی شده و با درمان آنها، زنجیره انتشار را قطع کنیم تا بیماری کنترل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: بر این اساس، وزارت بهداشت سامانه‌ای را معرفی کرده تا افراد با مراجعه به این سامانه، خودارزیابی کنند.

درستی سامانه salamat.gov.ir درستی تاکید کرد: برای رفاه حال هموطنان عزیز و به منظور غربالگری افراد مشکوک به بیماری کووید -۱۹ (COVID-۱۹) راه اندازی شده است.

وی گفت: هموطنان عزیز به جای مراجعه به مراکز درمانی و جلوگیری از هر گونه ازدحام که خود سبب انتشار ویروس کرونا می‌گردد می‌توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir با وارد کردن شماره ملی خود به سوالات ساده خود ارزیابی بیماری کووید -۱۹ پاسخ داده و راهنمایی لازم را مطابق آخرین دستور عمل‌های وزارت بهداشت دریافت نمایند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پس از انجام غربالگری و مشکوک بودن فرد، مراقب سلامت از طریق شماره تلفن ۴۰۳۰ با افراد مشکوک ثبت می‌شود در سامانه تماس خواهد گرفت و مشاوره و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

درستی در ادامه بر ضرورت در خانه ماندن تاکید کرد و اذعان داشت: ۱۲ هزار نیروی بسیج سازماندهی شده‌اند که در غربالگری افراد مبتلا به کرونا به یاری بهداشت و درمان آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی کنترل این ویروس بسیار سخت است، عنوان کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود دوره کمون این ویروس بین ۱۴ روز است، اگر همه افراد در این مدت به طور شدید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، طی دو یا سه هفته قابل کنترل است.


نوشته شده در   دوشنبه 4 فروردين 1399  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode