ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 فروردين 1390     |     کد : 17658

معترضان يمني خواستار دخالت جامعه بين‌المللي شدند

شدت سركوب‌هاي وحشيانه در يمن توسط نيروهاي دولتي كار را به جايي رساند كه سخنگوي مخالفان از جامعه بين‌المللي خواست براي «توقف خونريزي‌ها و كشتار مردم بي‌گناه» وارد عمل شود.

شدت سركوب‌هاي وحشيانه در يمن توسط نيروهاي دولتي كار را به جايي رساند كه سخنگوي مخالفان از جامعه بين‌المللي خواست براي «توقف خونريزي‌ها و كشتار مردم بي‌گناه» وارد عمل شود. اين درحالي است كه طي روزهاي گذشته درگيري‌هاي شديدي در شهرهاي تعز و حديده رخ داده و روز گذشته نيز تعز شاهد درگيري‌هاي جديدي بين معترضان و نيروهاي دولتي بود.
به گزارش سي.ان.ان، محمد قحطان، سخنگوي «ديدار مشترك» طي سخناني با بيان اين دعوت اضافه كرد:‌ «علي عبدالله صالح بدون نگراني و ترس از كسي، دست به كشتن مردم مي‌زند و در چنين حالتي جامعه بين‌المللي نبايد ساكت بماند . تك‌تيراندازان وي مردم بي‌پناه را در تعز و حديده شكار مي‌كنند و صندلي رياست جمهوري براي او از خون ملت يمن بسيار گرانبهاتر است.» روز دوشنبه شهر تعز شاهد مشاركت بيش از 90 هزار نفر تظاهرات‌كننده بود كه عليه حكومت علي عبدالله صالح شعار مي‌دادند. در درگيري‌هاي اين روز دست‌كم 19 نفركشته و بيش از 800 نفر ديگر زخمي شدند. گفته مي‌شود 800 نفر هم بر اثر استنشاق گازهاي سمي دچار مسموميت شدند و 150 نفر ديگر نيز كه بر اثر اصابت گلوله به سر، سينه و گردنشان زخمي شده بودند، در وضعيت وخيمي به سر مي‌برند. نيروهاي سركوبگر حكومت يمن براي متفرق كردن تظاهرات‌كنندگان از گلوله‌هاي جنگي و گازهاي سمي مخصوصي استفاده كردند كه هم‌اكنون رسانه‌ها درباره آنها بحث مي كنند. دولت يمن پس از متفرق‌كردن تظاهرات‌كنندگان، خودروهاي زرهي را در ميادين و خيابان‌هاي اصلي شهر مستقر كرد تا از بروز تشنج‌هاي بيشتر جلوگيري كند. با اين حال روز گذشته شبكه الجزيره گزارش داد كه درگيري‌هاي تازه‌اي در تعز به وجود آمده است.

در يك خبر ديگر روز گذشته جنبش الحوثي با انتشار بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن جنايت تازه رژيم علي عبدالله صالح، ديكتاتور يمن در شهر تعز اين كشور تاكيد كرد: مردم يمن فقط خواهان سرنگوني رژيم ظالم يمن با مبارزه مسالمت‌آميز هستند. جنبش الحوثي در بيانيه خود گفت: اين جنايت بار ديگر بر مقاصد تجاوزگرانه رژيم يمن و عدم احترام آن به بشريت تاكيد مي‌كند و اين جنايت همچنين شيوه مستبد و ظالمانه و رفتار آشكار رژيم يمن را براي افزايش تنش‌ها و تن ندادن به مطالبات مردم اين كشور برملا مي‌سازد.

تلاش‌هاي سياسي

سركوب‌هاي اخير به حدي شديد بود كه مقامات آمريكايي آن را وحشتناك توصيف و يك بار ديگر بر ضرورت كناره‌گيري رئيس‌جمهور يمن از قدرت تاكيد كردند. آنها از چند روز پيش تلاش‌هاي سياسي جديدي را ترتيب داده‌اند تا به كناره‌گيري علي عبدالله صالح از قدرت منجر شود. به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، گاي كارني، سخنگوي كاخ سفيد در واكنش به سركوب معترضان يمني از علي عبدالله صالح خواست كه هر چه سريع‌تر و به‌طور مسالمت‌آميز از قدرت‌ كناره‌گيري كند. وي ضمن ابراز نگراني از اوضاع فعلي يمن گفت: ناآرامي‌هاي سياسي اخير يمن احتمالا باعث خواهد شد القاعده و گروه‌هاي ديگر از شرايط كنوني اين كشور سوءاستفاده كنند. به همين دليل از علي عبدالله صالح مي‌خواهيم كه با مخالفان وارد گفت‌وگوي سياسي شود و طبق جدول زماني، قدرت را واگذار كند. در همين جهت رويترز نيز به نقل از مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نوشت: خشونت نيروهاي پليس يمن عليه معترضان وحشتناك است.

استقبال صالح از پيشنهاد عرب‌ها

در يك تحول ديگر روز گذشته دولت يمن اعلام كرد از پيشنهاد اخير شوراي همكاري خليج فارس استقبال كرده است. روز دوشنبه محمد السالم الصباح، وزير امور خارجه كويت اعلام كرد: كشورهاي حوزه خليج فارس از نمايندگان دولت يمن و مخالفان خواسته‌اند طي نشستي در عربستان به منظور پايان دادن به بحران فعلي مذاكره كنند. وي به رويترز گفت: اين پيشنهاد بعد از نشست شوراي همكاري خليج فارس در رياض مطرح شد.

ديروز ابوبكر القربي، وزير خارجه در دولت موقت يمن گفت: ما به نام دولت جمهوري يمن از اين تصميم استقبال مي‌كنيم و آماده مشاركت در اين نشست هستيم.

با اين حال و با توجه به كشتارهاي اخير و مخالفت علي عبدالله صالح با كناره‌گيري از قدرت بعيد به نظر مي‌رسد گروه‌هاي مخالف حاضر باشند با وي بر سر يك ميز مذاكره بنشينند.

طي روزهاي گذشته رهبران گروه‌هاي مخالف آخرين پيشنهادات خود را به صورت يك طرح 5‌ماده‌اي مطرح كردند كه در آن توصيه شده بود رئيس‌جمهور اختيارات خود را به معاونش سپرده و وي طبق برنامه‌اي كوتاه‌مدت و با مشاركت مخالفان زمينه را براي انتقال مسالمت‌آميز قدرت فراهم سازد. رئيس‌جمهور يمن اين پيشنهاد را رد كرد و يك بار ديگر بحران اين كشور را به بن‌بست رساند. 


نوشته شده در   چهارشنبه 17 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode