ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 اسفند 1389     |     کد : 16271

ساعت طولاني كار براي دانش‌آموزان مضر است

بسياري از نوجوانان در حين گذراندن دوره تحصيل به صورت نيمه وقت كار مي‌كنند و با توجه به بحران اقتصادي اخير، جوانان بيشتري ممكن است وارد بازار كار شوند تا خانواده را در حل مشكلات مالي ياري دهند اما توجه به اين هشدار ضروري است: كار كردن بيش از 20 ساعت در هفته در دوره دبيرستان مي‌تواند باعث بروز مشكلات درسي و اخلاقي شود.

جام جم آنلاين: بسياري از نوجوانان در حين گذراندن دوره تحصيل به صورت نيمه وقت كار مي‌كنند و با توجه به بحران اقتصادي اخير، جوانان بيشتري ممكن است وارد بازار كار شوند تا خانواده را در حل مشكلات مالي ياري دهند اما توجه به اين هشدار ضروري است: كار كردن بيش از 20 ساعت در هفته در دوره دبيرستان مي‌تواند باعث بروز مشكلات درسي و اخلاقي شود.
نتايج اين پژوهش كه از سوي پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ويرجينيا و دانشگاه تمپل انجام شده در شماره ژانويه/ فوريه مجله Child Development به چاپ رسيده است.

در تحليل مجدد اطلاعات جمع‌آوري شده اواخر دهه 1980 ميلادي، پژوهشگران تاثير داشتن شغل يا ترك كار را بر جوانان دبيرستاني بررسي كردند. از بين يك جامعه آماري مشتمل بر 1800 نفر، پژوهشگران مقايسه‌اي انجام دادند بين نوجواناني كه وارد بازار كار مي‌شوند با آنهايي كه كار نمي‌كردند و نوجواناني كه شغلشان را ترك مي‌كردند و آنهايي كه به كارشان ادامه مي‌دادند.

پژوهشگران به كمك روش‌هاي پيشرفته آماري، جوانان را براساس يك فهرست طولاني از پيش‌زمينه‌ها و مشخصات شخصي كه باعث مي‌شود يك فرد جوان شغلي را انتخاب يا رد كند، دسته‌بندي كردند. با استفاده از اين روش، اثرات كار كردن بر رشد نوجوانان را با دقت بيشتري نسبت به تحليل مستقيم داده‌هاي جمع‌آوري شده مي‌توان تخمين زد.

پژوهشگران دريافتند كار كردن بيش از 20 ساعت در هفته به برنامه درسي نوجوانان لطمه مي‌زند و مشكلات رفتاري مانند دزدي، حمل اسلحه و استفاده از الكل و موادمخدر را افزايش مي‌دهد. آنها همچنين متوجه شدند كه حتي زماني كه نوجواناني كه بيش از 20 ساعت در هفته كار مي‌كردند دست از كار مي‌كشند، شرايط بهتر نمي‌شود. در حالي كه كار كردن به مدت 20 ساعت در هفته يا كمتر از آن، اثرات درسي، روانشناسي و رفتاري ناچيزي بر نوجوانان دارد.

كاترين سي موناهان، محقق فوق دكتراي دانشگاه واشنگتن كه رهبري اين مطالعه را برعهده داشته، مي‌گويد: بيش از 30 سال است كه نوجوانان آمريكايي دبيرستاني به صورت نيمه وقت كار مي‌كنند. امروزه درصد بسيار زيادي از دانش‌آموزان دبيرستاني در آمريكا شغل نيمه وقت دارند و بسياري از آنان بيش از 20 ساعت در هفته كار مي‌كنند.

او ادامه مي‌دهد: اگرچه كار كردن در دوره دبيرستان نبايد نوجوان را تبديل به بزهكار كند يا باعث ترك تحصيل او شود، اثرات منفي كه ما پيدا كرده‌ايم كم اهميت نيستند و حتي يك لغزش كوچك درسي يا افزايش مشكلات رفتاري ممكن است براي بسياري از والدين مهم باشد.

آخرين نكته كه موناهان بدان اشاره مي‌كند، اين است كه والدين، معلمان و سياستگذاران بايد ساعت كاري نوجوانان را به دقت كنترل و محدود كنند تا آنها زمان بيشتري را در دبيرستان سپري كنند.

sciencenews
مترجم: صبا شرف‌الدين زاده


نظرات خوانندگان (0 نظر)


نوشته شده در   جمعه 13 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode