ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 21 بهمن 1389     |     کد : 15256

عمر سليمان تهديد به كودتا كرد

عمر سليمان معاون حسني مبارک رئيس‌جمهور مصر در مصاحبه‌اي نسبت به احتمال وقوع يک کودتاي نظامي هشدار داد. سليمان تلويحا تهديد كرد، در صورت به شکست کشيده شدن مذاکره با مخالفان، ارتش مصر وارد عرصه خواهد شد.

جام جم آنلاين: عمر سليمان معاون حسني مبارک رئيس‌جمهور مصر در مصاحبه‌اي نسبت به احتمال وقوع يک کودتاي نظامي هشدار داد. سليمان تلويحا تهديد كرد، در صورت به شکست کشيده شدن مذاکره با مخالفان، ارتش مصر وارد عرصه خواهد شد.
عمر سليمان ،معاون رئيس جمهور مصردر گفتگويي با مديران چند نشريه‌ مصري که متن آن روز چهارشنبه 9 فوريه منتشر شد در مورد عواقب احتمالي به نتيجه نرسيدن گفتگو با مخالفان هشدار داده است. عمر سليمان مدعي است «ما خواهان جلوگيري از يک کودتاي نظامي غيرمنطقي و غافلگيرکننده هستيم.»

سليمان درخواست معترضان براي آغاز نافرماني مدني را براي جامعه‌ مصر "بسيار خطرناک" توصيف کرد و گفت «مذاکره راه درست حل مسالمت‌آميز بحران کنوني و برقراري ثبات است.» او درخواست صدها هزار تظاهرکننده‌اي که کناره‌گيري فوري مبارک را فرياد مي‌کشند "بي‌حرمتي" توصيف کرد. سليمان مدعي شد کساني که خواهان خروج مبارک از کشور هستند نه تنها به رئيس جمهور که به مردم مصر هم توهين مي‌کنند. او استعفاي مبارک پيش از انتخابات آينده رياست جمهوري در پاييز را رد کرده است.

خويشتنداري ارتش

انتشار سخنان سليمان خشم مخالفان در قاهره و ديگر شهرهاي بزرگ را برانگيخته است. مخالفان معتقدند مردم را مقابل انتخابي ميان گفتگو يا کودتا قرار دادن به يک "تهديد خطرناک" مي‌ماند. فرماندهان ارتش پيشتر تاکيد کرده‌اند به معترضان حمله نخواهند کرد. وزير دفاع ايالات متحده نيز پس از گفتگو با همتاي مصري خود و شماري از فرماندهان ارشد ارتش مصر از قول آنها اطمينان داد ارتش عليه مردم اقدامي نخواهد کرد.

به گزارش شاهدان عيني شب گذشته نيز هزاران نفر از تجمع‌کنندگان در ميدان تحرير جلوي تانک‌هاي ارتش اسکان يافته‌اند. در همين حال جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا باراک اوباما روز چهارشنبه با سليمان تلفني گفتگو کرده و از او خواسته مذاکره با مخالفان را به گروه‌هاي وسيع‌تري از اپوزيسيون تعميم دهد. او از سليمان خواسته است که دولت مصر اطمينان دهد عليه معترضان به اقدام‌هاي تلافي‌جويانه و خشونت دست نخواهد زد.

درخواست انجام اصلاحات غيرقابل بازگشت

رابرت گيبس سخنگوي کاخ سفيد نيز از دولت مصر خواسته است زمينه‌ "اصلاحات غيرقابل بازگشت" را در اين کشور فراهم کند. همزمان حسني مبارک فرمان تشکيل کميته‌ ويژه‌اي را صادر کرد که قرار است اصلاح قانون اساسي را بررسي کند. سليمان ضمن اعلام اين خبر از تلويزيون دولتي مصر گفته است مبارک از نخست‌وزير اين کشور خواسته کميته‌ ديگري نيز براي اجرايي کردن پيشنهادهاي کميته‌ ياد شده تشکيل دهد.

دولت مصر مي‌گويد بررسي اصلاح قانون اساسي تا پيش از انتخابات رياست جمهوري طول خواهد کشيد. مخالفان مصري نسبت به مديريت دولتي اصلاحات بدبين هستند. گيبس از دولتمردان مصر خواسته است مقدمات برگزاري يک انتخابات عادلانه و آزاد را "بدون تاخير" فراهم کنند.

مبارک به آلمان نمي‌رود

پيشتر خبرهايي در مورد جستجوي راهي براي کناره‌گيري "آبرومندانه" مبارک منتشر شده است. يکي از اين راه‌ها که از سوي دولت آلمان رسما مورد پشتيباني قرار گرفته سفر حسني مبارک به اين کشور زير عنوان معاينه‌ پزشکي بوده است. سليمان در تازه‌ترين اظهارات خود گفته است «ما از پيشنهاد آلمان تشکر مي‌کنيم اما رئيس جمهور نيازي به معاينه و معالجه‌هاي پزشکي ندارد.»

خروج مبارک به بهانه‌ معالجه به عنوان راهي براي کنار کشيدن محترمانه‌ او از قدرت مورد بحث قرار گرفته است. حسني مبارک اعلام کرده در انتخابات آينده نامزد رياست جمهوري نخواهد شد اما تا آن زمان در سمت خود باقي خواهد ماند. رئيس جمهور 82 ساله‌ مصر تقريبا از سي سال پيش به‌عنوان "رئيس جمهور منتخب" بر اين کشور حکومت مي‌کند.

مخالفان عقب نمي‌نشينند

براساس تازه‌ترين گزارش‌هاي دريافتي از قاهره، ظاهرا دولت قصد دارد تظاهرات مخالفان را که از دو هفته پيش ادامه دارد تا روز پنجشنبه تحمل کند. گفته مي‌شود يکي از افسران ارتش در ميدان تحرير گفته است نظاميان مشغول بررسي راه‌هايي هستند که وضعيت کنوني را "به شکل عاقلانه‌اي" خاتمه دهند. معترضان ابراز نگراني مي‌کنند اين شايعات و سخنان سليمان چراغ سبز به حاميان مبارک باشد که هفته‌ گذشته با چماق و چاقو به معترضان حمله کردند.

منابع خبري از قول فعالان جنبش اعتراضي در مصر گزارش مي‌دهند تظاهرکنندگان حاضر به عقب نشيني نيستند و خود را آماده اقدام‌هاي احتمالي حاميان مبارک و ارتش مي‌کنند. همچنين از قاهره و شهرهاي بزرگ گزارش مي‌رسد شمار تظاهراکنندگان کاهش نيافته و در مناطقي بيشتر نيز شده است. قرار است روز جمعه بار ديگر تظاهرات بزرگي در سرتاسر مصر برپا شود که خواسته‌ اصلي آن استعفاي فوري حسني مبارک است.

دويچه وله


نوشته شده در   پنجشنبه 21 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode