ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1389     |     کد : 15152

ايران در آستانه جهش عظيم علمي است

رييس‌جمهوري با بيان اينكه سال جاري و سال آينده سال پرتاب‌هاي متعدد ماهواره‌ها و كاوشگرهاي ايراني است، تاكيد كرد بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه، ايران به صادركننده دانش فضايي تبديل شود.

جام جم آنلاين: رييس‌جمهوري با بيان اينكه سال جاري و سال آينده سال پرتاب‌هاي متعدد ماهواره‌ها و كاوشگرهاي ايراني است، تاكيد كرد بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه، ايران به صادركننده دانش فضايي تبديل شود.
به گزارش ايرنا، محمود احمدي‌نژاد روز دوشنبه در مراسم ويژه روز ملي فناوري فضايي كه با رونمايي از ماهواره‌هاي جديد و كاوشگر 4 در محل اجلاس سران همراه بود، افزود: ما بايد در سال‌هاي آينده به نقطه‌اي برسيم كه هر كشوري متقاضي فناوري فضايي بود، اين دانش را در اختيار آنها قرار دهيم و سازمان فضايي نيز بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه گام‌ها را براي رسيدن به قله‌ها به سرعت برداريم.

وي با بيان اينكه فرداي درخشان در انتظار ملت ايران و همه ملت‌ها است، خاطرنشان كرد حركت علمي در ايران با شتاب بسيار بالا در جريان است.

رييس‌جمهوري با مقايسه دستاوردهاي ايران در سال‌هاي گذشته در حوزه هوا و فضا تصريح كرد: باور من اين است كه دستاوردهاي يك سال اخير ايران 10 برابر يك سال قبل‌تر از آن است و معناي اين امر آن است كه ايران با شتاب روزافزون در حال حركت به سمت نقطه‌هاي كمال است.

احمدي‌نژاد با اشاره به نگاه برخي به علم كه منفعت‌گرايانه، سودجويانه و براي تحقير انسان است، گفت: اين موضوع از اهميت بسيار زيادي برخوردار است كه ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران در فعاليت‌هاي علمي به دنبال تكريم انسان‌ها هستند.

وي با اشاره به اينكه خداوند از انسان خواسته كه تجلي او در عالم هستي باشد، خاطرنشان كرد: تحقق اين امر جز از عالم علم و نگاه به پديده‌ها از افق‌هاي بسيار بالا نيست.

رييس‌جمهوري گفت: فناوري هوا و فضا اين امكان را در اختيار بشريت قرار داده است تا از افق بالاتري به هستي نگاه كند.

حضور در فضا پشتوانه بسيار محكمي براي ترويج انديشه‌هاي الهي ملت ايران است

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد حضور در فضا پشتوانه بسيار محكمي براي ترويج و استحكام انديشه‌هاي الهي و انساني ملت ايران است و خدا را سپاسگزارم كه حضور دانشمندان ايراني در اين عرصه، پرقدرت، پرشتاب و بسيار ارزشمند است.

رئيس جمهور در ادامه به دانشمندان و فناوران جوان كشور در مسير پرافتخار دستيابي به قله‌هاي دانش توصيه كرد كه ضمن حفظ عنصر خودباوري، با روش‌هاي ايراني بكوشند كه در علوم گوناگون به يكي از كشورهاي پيشتاز جهان در اين عرصه تبديل شوند.

وي خاطرنشان كرد: خودباوري كليد حركت است و ما بايد همواره اين عبارت را زمزمه كنيم كه «ما مي‌توانيم».

رييس‌جمهوري ادامه داد: به اين ترتيب احساس قدرتي در انسان ايجاد مي‌شود كه هيچ قله‌اي خارج از دسترس انسان متصور نيست و مي‌توان گفت كه بايد اين خودباوري، نسل‌هاي پي‌درپي گسترش و تعميق پيدا كند.

احمدي‌نژاد شتاب پيشرفت علمي كشور را در ارتباط مستقيم با وجود عنصر خودباوري در دانشمندان و محققان ايراني خواند و گفت: امروز خودباوري در سطح بالايي در اين سرزمين وجود دارد.

وي در ادامه به دانشمندان ايراني توصيه كرد كه در مسير دستيابي به قله‌هاي دانش به روش‌هاي ايراني اتكا كنند چرا كه روش ايراني در تحقيقات علمي و توسعه فناوري و كشف حقايق، روشي ويژه و با دستاوردها و اثرگذاري بسيار بالا است.

رييس‌جمهوري تصريح كرد آن كساني كه امروز مرزهاي دانش را در اختيار دارند، اصرار مي‌كنند كه همه ملت‌ها، دانشمندان و نوآوران را در مسيري قرار دهند كه آنها طي كرده‌اند كه معناي اين حرف اين است كه فاصله علمي موجود ساير كشورها با آنها همواره حفظ شود و آنها نقش پيشتازي خود در دانش را حفظ كنند.

احمدي‌نژاد گفت: شايد بتوان نوع نگاه ايراني را ميانبر تلقي كرد و ما معتقديم كه براي رسيدن به علم هزاران راه وجود دارد كه البته راه ايرانيان كوتاه‌تر، كم‌هزينه‌تر و بسيار انگيزاننده‌تر بوده است.

وي با اشاره به پرتاب ماهواره ملي اميد به فضا در سال 1387 گفت: كشورهاي دارنده فناوري ساخت و پرتاب ماهواره حداقل 9 بار ماهواره خود را به فضا پرتاب كردند تا به موفقيت دست يابند اما دومين پرتاب ماهواره ايران با موفقيت همراه بود.

رييس‌جمهوري با اشاره به بازديد خود از نمايشگاه دستاوردها و توانمندي‌هاي كشور در عرصه هوا و فضا در مجاورت سالن اجلاس سران افزود: در اين نمايشگاه قطعاتي به نمايش گذارده شده است كه به گفته محققان براي اولين‌بار ساخته شده و ايران جزو پنج تا هفت كشوري است كه به اين توانايي دست پيدا كرده است و من اميدوارم كه در سال‌هاي آينده تمام غرفه‌هاي اين نمايشگاه بگويند كه ما اولين كشوري هستيم كه تجهيزات هوا و فضا را مي‌سازيم كه اين مساله با روش ايراني قابل تحقق است.

احمدي‌نژاد در ادامه بر ضرورت توجه به آرمان‌ها و پيگيري اهداف الهي و انساني در مسير حركت علمي كشور تاكيد كرد و گفت: آنها كه علم را براي تسلط بر ديگران مي‌خواهند به بن‌بست خواهند رسيد، همچنان كه آنها در حوزه اقتصاد صدها سال همه منابع ملت‌ها را غارت كردند و امروز به بن‌بست رسيده‌اند و ترديدي نيست كه در عرصه‌هاي ديگر نيز به بن‌بست خواهند رسيد.

ايران در آستانه جهش عظيم علمي است

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ايران در آستانه جهش عظيم علمي است، اظهار داشت: فعاليت‌هاي علمي ايران اسلامي براي خدمت به تعالي و كرامت بشريت و نجات انسان از ذلت، تحقير و پستي و ترويج ارزش‌هاي انساني پيگيري مي‌شود و اين امر به محيط علمي ما انگيزه، نشاط و روحيه شكست‌ناپذيري مي‌دهد و قوه خلاقيت و نوآوري را تقويت مي‌كند.

وي از ملت ايران به عنوان پرچمدار آرمان‌هاي الهي، يگانه‌پرستي و توحيد ياد كرد و گفت: اين پرچم را بايد همواره در احتزاز نگه داريم و براي استواري اين پرچم بايد قله‌هاي علمي را يكي پس از ديگري فتح كنيم.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به حركت‌هاي گسترده علمي صورت گرفته در كشور از جمله در دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير، صنعتي شريف، علم و صنعت و مالك اشتر افزود: امروز دانشگاه اميركبير 65 متخصص در حوزه هوافضا دارد كه اين تعداد بايد در كل كشور به 65 هزار دانشمند افزايش يابد.

رييس‌جمهوري در ادامه اهميت تجميع و هم‌افزايي حركت علمي كشور را يادآور شد و اظهار داشت سازمان فضايي براي هم‌افزايي و جلوگيري از كارهاي موازي و اتلاف منابع ايجاد شده است.

وي تاكيد كرد بايد به ‌گونه‌اي حركت كنيم كه قبل از سال 1400 انسان به فضا بفرستيم و باور من اين است كه اين امر نه‌تنها شدني است، بلكه زودتر از اين موعد به اين موفقيت خواهيم رسيد.

احمدي‌نژاد افزود: ممكن است قبل از اعزام انسان به فضا، روبات و يا ساير محموله‌ها را به فضا پرتاب كنيم.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه حوزه هوا و فضا مي‌تواند به فعاليت‌هاي علمي كشور جهت بدهد، گفت: دست‌اندركاران اين عرصه بايد تا سطحي جلو بروند كه براي ساير بخش‌ها نيز فضا و فرصت رشد و پيشرفت ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد باور من اين است كه متوسط استعداد ايراني از آنچه كه امروز بشريت در حوزه علم و فناوري به آن دست يافته است، بالاتر است كه اگر روح انساني در اين مسير جاري شود، انقلابي در انديشه، فرهنگ و نوع نگرش‌هاي ملت‌ها ايجاد خواهد شد و اين ماموريتي است كه اساتيد و محققان ايراني برعهده دارند.


نوشته شده در   سه شنبه 19 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode