ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 بهمن 1389     |     کد : 15071

ارز پول مبادله است‌نه‌بازار سفته بازي

وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت از بسته شدن لايحه بودجه سال 90 براساس نفت 80 دلار و به احتمال زياد ارز 1050 تومان خبر داد و گفت: وزارت راه با يکي از وزارتخانه‌هاي نزديک به خود از نظر عملکردي و وظايف ادغام مي‌شود.

جام جم آنلاين: وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت از بسته شدن لايحه بودجه سال 90 براساس نفت 80 دلار و به احتمال زياد ارز 1050 تومان خبر داد و گفت: وزارت راه با يکي از وزارتخانه‌هاي نزديک به خود از نظر عملکردي و وظايف ادغام مي‌شود.
به گزارش مهر، سيد شمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در خصوص قيمت پايه نفت و ارز در بودجه سال 90 گفت: قيمت نفت 80 دلاري در لايحه بودجه سال 90 قطعي شده است. در مورد قيمت دلار هم نرخ 1050 تومان گزينه محتمل تري است.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه برخي از دولتمردان معتقدند که بايد نرخ دلار را کمتر پيش بيني کنيم، افزود: اما در مجموع نرخ دلار در بودجه حدود 1050 تومان (پائين تر خواهد بود که بالاتر نخواهد بود) خواهد بود.

وي تصريح کرد: برآوردها نشان مي دهد که قيمت تعادلي دلار در بازار ارز 1050 تومان است که ممکن است در برخي روزها حدود 5 تا 10 تومان کاهش يا افزايش داشته باشد.

ارز پول مبادله است نه بازار سفته بازي

سخنگوي اقتصادي دولت خاطرنشان کرد: ديگر هيچکس مانند 10 سال پيش بر روي افزايش نرخ ارز حساب نکند، زيرا دولت اصلا اجازه نمي دهد که بازار ارز به يک بازار سفته بازي و سوداگري تبديل شود، ارز پول مبادله است نه بازار سفته بازي.

حذف سه صفر

وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينکه قرار بود طرح حذف سه صفر از واحد پولي کشور پس از هدفمندي يارانه ها بررسي شود، اظهارداشت: حذف سه صفر از واحد پولي کشور يکي از پروژه ها است که در دستور کار قرار دارد.

سود ويژه يارانه هاي نقدي

حسيني در پاسخ به سئوال ديگري در مورد نرخ سود ويژه يارانه هاي نقدي گفت: در حال حاضر برخي از بانکها همچون بانک ملي براي يارانه هاي نقدي، سپرده هاي ويژه اي را ايجاد کردند. در پيش نويس بسته سياستي - نظارتي سال 90 بانک مرکزي هم اين موضوع تکرار شده است.

وزير اقتصاد اضافه کرد: در ضمن همانگونه که قبلا هم اعلام کرده بوديم، افراد مي توانند خريد طلا به صورت قسطي را با يارانه هاي نقدي انجام دهند.

خط ريل تهران - استانبول

سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به سئوالي در مورد خط ريلي تهران- استانبول گفت: يکي از پروژه هايي که در ملاقاتهاي روساي جمهور دو کشور ايران و ترکيه مورد تاکيد قرار گرفته است، اتصال ريلي به صورت قطار سريع السير بين تهران- استانبول است که بايد دستگاههاي ذي ربط دو کشور در اين زمينه با يکديگر بيشتر گفتگو کنند.

وي افزود: با توجه به اينکه قرار است کميسيون مشترک هم برگزار شود، از وزير کميسيون مشترک درخواست کردم که اين موضوع را با اولويت در بين ديگر موضوعات پيگيري نمايد.

نرخ سکه و دلار در بازار

حسيني در مورد افزايش قيمت سکه در بازار طي روزهاي اخير گفت: برخي مواقع نوساناتي در بازار رخ مي دهد، قيمت سکه طي چند مدت خير متاثر از نوسانات بازارهاي جهاني بالا و پائين شده است.

وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: طلا به راحتي در بازارهاي جهاني مورد مبادله قرار مي گيرد و نرخ داخلي آن از نرخ بازارهي جهاني تبعيت مي کند.

به گفته وي آنچه بانک مرکزي موظف است که با توجه به ذخاير ارزي و سکه، از تبديل آنها به بازارهاي بورس بازي جلوگيري نمايد.

حسيني با اشاره به اينکه طي چند ماه اخير قيمت طلا در بازارهاي جهاني به طور طبيعي رشد داشته است، تصريح کرد: ايران هم اين رشد را تجربه کرده است، البته نوساناتي را هم داشته که بانک مرکزي قيمت سکه را متناسب با تحولات آن در بازارهاي جهاني مديريت مي کند.

اين عضو کابينه دولت دهم در مورد بازار ارز هم که طي روزهاي گذشته نرخ دلار افزايش يافته است، گفت: بازار ارز تحت مديريت و کنترل بانک مرکزي است و بانک مرکزي با ذخايري که دارد بازار ارز را کما في السابق مديريت مي کند.

ادغام وزارتخانه ها

سخنگوي اقتصادي دولت در مورد ادغام وزارتخانه ها گفت: در حال حاضر هيچ تصميم قطعي در اين زمين سراغ ندارم، آنچه مسلم است اين است که قانوني را که در مجلس براي کاهش وزارتخانه ها تصويب شده است را دنبال کنيم. يکي از وزارتخانه هاي مطرح در اين زمينه وزارت راه است که هنوز قطعي نشده است.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا اين وزارتخانه قرار است با وزارت مسکن يا وزارت ارتباطات ادغام شود، گفت: هميشه گمانه زني هايي وجود دارد، علي القاعده وزارت راه با يکي از وزارتخانه هاي نزديک به خود از نظر عملکردي و وظايف ادغام خواهد شد.

نرخ تورم سال آينده

حسيني در مورد هدف گذاري نرخ تورم در سال آينده گفت: براي اين منظور بايد دربودجه سال آينده و بسته سياستي- نظارتي سال 90 بانک مرکزي هدف گذاري صورت گيرد، اما آنچه که در دستور کار ما است اين است که با انضباط و انتظام پولي، مالي و اتخاذ سياستهاي مناسب در اين زمينه آرامشي که در حال حاضر وجود دارد را حفظ کنيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه پس از گذشت حدود 50 روز از قانون هدفمندي يارانه ها نرخ تورم منتهي به 12 ماهه منتهي به دي ماه امسال 10.8 درصد است، افزود: صدق گفتار و پيش بيني هاي ما را با برخي از پيش بيني ها مقايسه کنيد.

وي مديريت بازارها و مهار تورم را يکي از برنامه هاي کليدي دولت و وزارت اقتصاد اعلام و بيان کرد: در مجموع دولت نشان داد که کار بزرگي همچون هدفمندي يارانه ها را مديريت مي کند. حسيني در مورد نرخ تورم هدف گذاري 20 درصدي در سال آينده عنوان کرد: اينگونه موارد صحت ندارد.


نوشته شده در   دوشنبه 18 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode