ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1389     |     کد : 14571

نوشتن، درمان ترس پيش از امتحان

روانشناسان دانشگاه شيکاگو روش ساده‌اي را براي کاهش ترس از امتحان توصيه مي‌کنند. آنها به اين نتيجه رسيده‌‌اند که اگر پيش از امتحان ترس‌هايمان را بر روي کاغذ بياوريم ترس‌کاهش پيدا مي‌کند و نتيجه‌ بهتري به دست مي‌آوريم.

جام جم آنلاين: روانشناسان دانشگاه شيکاگو روش ساده‌اي را براي کاهش ترس از امتحان توصيه مي‌کنند. آنها به اين نتيجه رسيده‌‌اند که اگر پيش از امتحان ترس‌هايمان را بر روي کاغذ بياوريم ترس‌کاهش پيدا مي‌کند و نتيجه‌ بهتري به دست مي‌آوريم.
افزايش ضربان قلب، بي‌خوابي و مغزي که انگار ديگر کار نمي‌کند از علائمي است که بسياري آنها را پيش از انجام يک آزمون تجربه کرده‌اند. ترس از امتحان باعث کاهش تمرکز مي‌شود و مانند فيلتري در حافظه دست‌يابي مجدد به آنچه که فراگرفته شده را دشوار مي‌سازد.

چگونه مي‌توان آزمون‌ها را از احساسات منفي رها کرد؟ چگونه مي‌توان با تمرکزي بيشتر، از نتيجه‌ بهتري برخوردار شد؟

پاسخ اين سئوال‌ها را سيان بايلوک و جراردو راميرز، دو روانشناس دانشگاه شيکاگو، پس از انجام يک آزمايش تحقيقاتي ارائه کرده‌اند. به عقيده‌ آنان براي رهايي از ترس امتحان بايد اضطراب‌هاي خود را بر روي کاغذ بياوريم.

اين محققان گروهي از دانشجويان را براي انجام آزمايش‌هاي خود انتخاب کرده و از آنها خواستند، در دو امتحان تستي رياضي پياپي شرکت کنند.

در نخستين مرحله تنها از دانشجويان خواسته شد، نهايت تلاش خود را براي يافتن پاسخ‌هاي صحيح به کار ببرند. در دومين مرحله فشار بيشتري بر دانشجويان وارد آمد تا اين مرحله حالت امتحاني جدي به خود بگيرد.

محققان به دانشجويان گفتند، در صورت برخورداري از نمره‌ بالا مي‌توانند، به عنوان پاداش پول دريافت کنند. همچنين اين نمره با نمره‌ دانشجويي ديگر جمع خواهد شد و بنابراين نمره‌‌ جداگانه‌ هر دانشجو بر روي ميانگين نتيجه‌ اين امتحان تأثير خواهد گذاشت. افزون بر اين به دانشجويان گفته شد که از آنها به هنگام انجام اين امتحان فيلم‌برداري مي‌شود.

دانشجويان را به 3 گروه تقسيم کردند. اولين گروه بايد 10 دقيقه منتظر دريافت برگه‌ امتحان مي‌ماند بي‌آنکه کاري کند.

دانشجويان دومين گروه بايد در اين 10 دقيقه در باره هر چه که مي‌خواستند مطلبي مي‌نوشتند، غير از اين امتحان.

اما از سومين گروه خواسته شد که در اين مدت راجع به احساساتشان در مورد اين امتحان بنويسند.

نتايج اين تحقيق

دانشجويان گروه اول که در 10 دقيقه‌ پيش از امتحان دست به هيچ کاري نزدند و همچنين دانشجويان گروه دوم که راجع به مسايل مختلف نوشتند در مرحله‌ دوم نتيجه‌‌اي بدتر از مرحله‌ اول به دست آوردند.

اما گروه سوم که ترس‌ها و احساسات مربوط به اين امتحان را بر روي کاغذ آورد، به مراتب نمره‌ بهتري نسبت به مرحله‌ اول کسب کرد.

اين تحقيق را محققان بر روي دانش‌آموزان يک دبيرستان نيز انجام داده‌اند. در اين مورد نيز نتيجه‌اي مشابه به دست آمد. نتيجه‌اين بود که نوشتن ترس‌هاي مربوط به امتحان نهايي باعث شد که اين دانش‌آموزان هم نمره‌ بالاتري به دست بياورند.

محققان همچنين بر اين نظرند که نوشتن ترس‌ها در هر مورد که باشد موجب مي‌شود که ترس کاهش پيدا کند.

کساني که عادت کرده‌اند، قسمت‌هايي از زندگي خود را در دفترچه‌اي به نام "خاطرات" بنويسند، آگاهانه يا ناآگاهانه از اين مسئله بهره‌ خواهند برد، چرا که نوشتن احساسات ناخوشايند، شدت آنها را کاهش مي‌دهد.

دويچه وله


نوشته شده در   چهارشنبه 6 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode