ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389     |     کد : 14376

صلح را باید از کودکی آموخت

کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" مشتمل بر گفتگوهای پریچهر نسرین‌پی با توران میرهادی و ناصر یوسفی است که با شمارگان 2000 نسخه به همت مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا تهیه و منتشر شده است.

کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" مشتمل بر گفتگوهای پریچهر نسرین‌پی با توران میرهادی و ناصر یوسفی است که با شمارگان 2000 نسخه به همت مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا تهیه و منتشر شده است.
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: پریچهر نسرین‌پی مسئول بخش علوم اجتماعی مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا در کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" به بهانه دهه نخست هزاره سوم که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دهه جهانی فرهنگ صلح نامگذاری شده است، با دو تن از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت کودکان در ایران یعنی توران میرهادی و ناصر یوسفی درباره فرهنگ صلح به گفتگو نشسته است.

توران میرهادی که پس از تحصیل در رشته تعلیم و تربیت در فرانسه فعالیتهای آموزشی و تحقیقی خود را در حوزه کودکان در ایران آغاز کرد در سال 1335 کودکستان فرهاد را تأسیس و سپس مجتمع آموزشی فرهاد را پایه‌ریزی نمود. وی نظامی را در دوره خویش اجرا کرد که در نوع خود بسیار خلاق، مدرن و مترقی بود.

میرهادی سپس در سال 1341 به همراه گروهی از مدیران، معلمان، نویسندگان و هنرمندان، شورای کتاب کودک را به عنوان سازمانی مستقل با هدف ترویج و توسعه ادبیات کودکان در ایران تأسیس کرد که "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" یکی از دستاوردهای این شورا محسوب می‌شود. وی از مخالفان سرسخت آموزش و پرورش نخبه‌گرا، مبتنی بر رقابت و رفتارگراست و در عین حال از آموزش و پرورش آزاد، مبتنی بر زندگی طبیعی، انسانی و معنوی دفاع می‌کند.



ناصر یوسفی نیز که در دانشگاه تهران روانشناسی خوانده است از دیگر فعالان در حوزه آموزش و پرورش کودکان است که در سال 1373 همراه با گروهی از کارشناسان آموزش پیش از دبستان، مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا را تأسیس کرد.

یوسفی همچینن یکی از منتقدان جدی نظام آموزش و پرورش رفتارگراست و می‌کوشد الگوی آموزش و پرورش انسان‌گرا را در ایران تدریس و ترویج کند. وی همچون استادش توران میرهادی آموزش فرهنگ صلح را در بستر آموزش طبیعی و روزانه کودکان مورد تأکید قرار می‌دهد.

میرهادی معتقد است که باید کودکان را در برابر بمباران تبلیغاتی، رسانه‌ها و نظامهای مبتنی بر مصرف مجهز و توانمند کرد و این توانمندی غیر از غنی کردن کودکان از درون امکانپذیر نیست. از سوی دیگر یوسفی عمیقاً صلح را در قالب یک فضای متنوع، متکثر و گوناگون می‌بیند و اشاره می‌کند که پذیرش این تنوع، بنیان صلح را می‌سازد.

مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا که کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" به همت آن تهیه و منتشر شده است یکی از سازمانهایی است که در کنار "شورای گسترش فرهنگ صلح" از سال 1378 تا کنون به موضوع فرهنگ صلح می‌پرازد. توجه به اصول، مبانی، اهداف و نگرشهای موجود نسبت به فرهنگ صلح یکی از مسایلی است که در برنامه‌های کاری این مؤسسه قرار داشته است.


نوشته شده در   جمعه 1 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode