ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 دي 1389     |     کد : 13841

روايت زندگی‌نامه «ملا محسن فيض كاشانی» برای نوجوانان

كتاب «فيض گل» كه به تازگی از سوی «محمدرضا اصلانی» نگارش و از سوی انتشارات كانون پرورش فكری به چاپ رسيده است، زندگی‌نامه علامه بزرگ «ملا محسن فيض كاشانی» را برای نوجوانان روايت می‌كند.

 
كتاب «فيض گل» كه به تازگی از سوی «محمدرضا اصلانی» نگارش و از سوی انتشارات كانون پرورش فكری به چاپ رسيده است، زندگی‌نامه علامه بزرگ «ملا محسن فيض كاشانی» را برای نوجوانان روايت می‌كند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران ‌(ايكنا)، كتاب «فيض گل» كه از سوی «محمدرضا اصلانی» نويسنده كودك و نوجوان به نگارش درآمده و به تازگی از سوی انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به چاپ رسيده است، زندگی‌نامه داستانی «حكيم ملاحسن فيض كاشانی» را در قالب بخش‌ها و فصل‌های مختلف برای نوجوانان بيان می‌كند.

طراحی جلد كتاب «فيض گل» كه از سوی «فرزانه شه‌پرست» انجام شده، تلفيقی از رنگ‌های قرمز و سياه را به شكلی بسيار ساده و غيرجذاب برای نوجوانان ارائه می‌كند و هر بيننده‌ای را با نگاه اوليه به اين كتاب به اين گمان می‌اندازد كه اين كتاب ويژه گروه سنی نوجوان نبوده و برای بزرگسالان طراحی و تأليف شده است.

اين كتاب با يك دوبيتی از (ملاحسن فيض كاشانی) آغاز می‌شود كه فيض كاشانی در اين دو بيتی می‌گويد: «ای آن كه گمان بری كه داری همه‌چيز، اينك روی از جهان گذاری همه چيز، يابی «باقی» اگز ز «فانی» گذری، داری همه چيز اگر نداری همه‌چيز»

نوجوانان در ادامه كتاب «فيض گل» پس از خواندن دوبيتی فيض كاشانی به فهرست مطالب می‌رسند و مطالبی از جمله: «سخن آغاز»، «آيينه عمر»، «مسافران ديار دانايی»، «سفر»، «شوق كعبه»، «عمارت دلگشا»، «حقيقت شيرين»، «مهر قبولی»، «خداحافظ مشرق‌الشمسين»، «به سوی شيراز»، «در كنار پدر»، «هديه‌ای ديگر»، «جلب توجه»، «نماز باران»، «حج آخر»، «اجابت دعا»، «فرستادگان سلطان»، «عزم سفر»، «در راه اصفهان»، «وظيفه مقدس»، «شبيخون»، «در فراق مادر»، «مرواريد‌های فقدان»، «زلزله شيروان»، «بازگشت به كاشان»، «در غم فرزند»، «در جمع شاگردان»، «روزگار كوتاه»، «با بادهای خزان» و «فهرست برخی از آثار» را می‌خوانند.

در «سخن آغاز» اين كتاب چنين آمده است: «ملامحمد (محسن) فيض كاشانی» به سال هزار و هفت هجری قمری در شهر كاشان به دنيا آمد، همه تبار او از جمله پدرش، «شاه مرتضی» و جدش «شاه محمود» از عالمان دين بودند.

فيض مقدمات علوم دينی را نزد پدر و نزديكان خود فراگرفت؛ سپس برای تكميل آموخته‌هايش به شهرهای ديگر ايران هم‌چون: «قم، اصفهان و شيراز» سفر كرد، از حكيم «ملاصدرای شيرازی»، «شيخ بهايی» و «سيد ماجد بحرانی» بيش‌ترين بهره‌های علمی و معرفی را برگرفت، در نوجوانی خلاصه‌ای از «علم اصول فقه» را تصنيف كرد، كه نخستين كتاب او محسوب می‌شود، او بيش‌تر عمرش را به كسب دانش و تعليم و تربيت شاگردان گذراند و كتاب‌ها و رساله‌های فراوان نوشت كه آخرين آن‌ها «الحقايق فی اسرار الدين» نام دارد.

داستان زندگی «ملامحمد فيض كاشانی» در كتاب «فيض گل» از دوران نوجوانی و پس از سپری شدن دوران كودكی آغاز می‌شود و دوران نوجوانی، تحصيل، فراگيری علم، سفرها و .. در فصل‌‌های مختلف اين كتاب برای نوجوانان بيان شده و به معرفی زندگی، شخصيت، افكار و ... فيض كاشانی پرداخته می‌شود.

در جلد آخر كتاب «فيض گل» نيز مطلبی به چشم می‌خورد، نوجوانان در اين صفحه می‌خوانند: «روزگار درنگ نمی‌شناسد، بی‌اعتقاد به گردش گردون، آيينه عمر را در برابر ديدگان خود نهاده‌ام، چشم‌هايم رديف بی‌پايان كتاب‌ها را و طلبه‌های پير و جوان را نگاه می‌كند، اما روزگار از دست رفته را می‌كاود و گذشته‌های دو و نزديك را می‌بيند، اين كتاب داستان زندگی عالم بزرگ «ملا محسن فيض كاشانی» را روايت می‌كند.

يادآوری می‌شود، كتاب «فيض گل» كه از سوی «مينو كريم‌زاده» ويراستاری شده برای نخستين‌‌بار در پائيز 89 در شمارگان 10هزار نسخه از سوی انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به چاپ رسيده است.



نوشته شده در   يکشنبه 19 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode