ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 مرداد 1387     |     کد : 1001

ازپيامك تا SMS

 

5200 سال قبل؛ انسان شفاهي توانست خط را اختراع كند و سپس اختراع كاغذ توسط چيني‌ها به فرآيند ارتباط و حفظ آن شتاب بخشيد

در 1436ميلادي گوتنبرگ چاپ را با اقتباس از «چاپ چوبي» چيني‌ها اختراع كرد كه اين امر زمينه همگاني شدن و رشد انديشه و در نهايت ارتباط را پديد آورد.  عجبا، وقتي در سال 1920 ميلادي اولين فرستنده راديويي جهان در لندن به كار افتاد و تبادل انديشه و ارتباط با سرعتي غير قابل تصور پيش رفت. درست 16سال پس از آن تاريخ در انگليس اولين فرستنده تلويزيوني افتتاح شد و دامنه ارتباط افراد را گسترش بخشيد.  در 1946ميلادي «جان‌نون نويمن» آمريكايي بنيادهاي تئوريك كامپيوترهاي نوين را طراحي كرد.

اين واقعا شگفت‌انگيز بود كه انواع ارتباط ديداري، شنيداري، كلامي، كتبي، با سرعتي باورنكردني در اختيار بشر قرار گرفت.  با اختراع موبايل ارتباطات فردي راحت‌تر انجام شد و از هر نقطه‌ جغرافيايي امكان برقراري ارتباط وجود داشت.  زماني اين ارتباط كامل‌تر شد كه در سوم دسامبر 1992 ميلادي فردي به نام «نيل پاپ رايت» با ارسال متني دوكلمه‌اي از طريق كامپيوتر به يكي از همكارانش در بزرگ‌ترين شركت خدمات موبايل انگلستان تولد پديده sms را سبب شد.  اين پديده از 1999 فراگيرتر شد. در ايران رد و بدل اولين پيام‌هاي كوتاه به اواخر سال 1381 برمي‌گردد. 

به گفته دكتر محمود اكرامي در كتاب «مردم‌شناسي ارتباطات خودماني»: «اين پيام‌هاي كوتاه كه در حيطه پيام‌هايي در ارتباطات ميان فردي مي‌گنجد و به نوعي «پيام خصوصي» محسوب مي‌شوند، دايره‌هاي معنايي متعددي را از قبيل، پيام‌هاي عاطفي، سياسي، خانوادگي و  طنز و...  شامل مي‌شوند و از آنجا كه خصوصي تلقي مي‌شوند مشكل دستيابي به آنها را براي محققان دوچندان مي‌كند.»   انتشار اين كتاب در سال 1386 توسط نشر ايوار، سبب توجه بيش از پيش به پديده sms يا short message serrice و پيامدهاي آن شد.

اهميت اهداف اين پژوهش كه شامل 1)شناسايي فرم يا شكل«sms»‌هاي رايج بين مردم 2)شناسايي محتواي sms‌ها 3) شناسايي ميزان آگاهي مردم از اين سرويس 4) شناسايي نمادها و زبان مورد استفاده در اين پديده 5) شناسايي نقش رسانه ملي «صدا وسيما» در پديده سرويس پيام‌هاي كوتاه و... بود، سبب شد تا به سراغ محمود اكرامي دكتراي مردم شناسي برويم تا ضمن آشنايي بيشتر با اين كتاب از ثمره پژوهشي ايشان بهره بگيريم. 
 


نوشته شده در   دوشنبه 7 مرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode