ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 بهمن 1387     |     کد : 1945

عبدالقادر بن غيبي الحافظ المراغي

خواجه عبدالقادر از موسيقي شناسان آذربايجان است. در تاريخ بيستم ذيقعده 754 متولد شده در چهار سالگي به مكتب رفته و در 8 سالگي حافظ قرآن گرديد و در ده سالگي از تحصيل صرف و نحو و معاني و بيان فراغت حاصل نموده است.

خواجه عبدالقادر از موسيقي شناسان آذربايجان است. در تاريخ بيستم ذيقعده 754 متولد شده در چهار سالگي به مكتب رفته و در 8 سالگي حافظ قرآن گرديد و در ده سالگي از تحصيل صرف و نحو و معاني و بيان فراغت حاصل نموده است. او بتحصيل علوم رياضي و فن موسيقي بيشتر از فنون ديگر مايل بوده تمام كتب و رساله مدونه از متقدمين و متاخرين را كه در اين علم دسترس او بوده است همه را جمع آوري كرده و پس از مطالعه و مداقه آنها كه بجزئيات اين فن مطلع و واقف گشته و كتابهاي فصل و مشروح ترجمه و تاليف كرده و از روي علم و اطلاع بعمليات آن پرداخته و در استنباط اوزان و استخراج الحان و تاليف نقرات و اختراع نغمات مهارت فوق العاده بهم رسانيده  و الشهر مشاهير موسيقي شناسان عهد خود گرديده است.
خواجه عبدالقادر عود خوب مي زد خوش مي خواند و بطوري كه نوشته اند در خطوط نقاشي دست داشت. عبدالقادر با آن كه اهل آذربايجان بود و تركي ميدانست كتابهاي خود را به زبان فارسي نوشت و از اين راه خدمتي بس بزرگ به زبان و ادب فارسي انجام داد. كتابهاي او سرشار است از اطلاعات دقيق درباره موسيقي نظري و علمي و سازها و آوازهاي قديم و اقوال موسيقدانان بزرگ باضافه آرا و تحقيقات شخصي او. عبدالقادر در مقاصد الالحان از پدر خود به احترام ياد ميكند و مينويسد پدرم” غيبي” كه در انواع علوم به ويژه در موسيقي دست داشت، در تربيت من كوشيد از عبارت « سقي اله ثراه و جعل الجنته مثواه » كه بعد از نام پدر آورده است اين طور برمي آيد كه غيبي پدر عبدالقادر در سال 821 ه . ق كه عبدالقادر مقاصد الالحان را به رشته تحرير كشيده زنده نبوده است.
خواجه در تاريخ 837 در شهر هرات از مرض وبا درگذشته و در آنجا مدفون است. تاليفات مهم عبدالقادر بشرح زير است:
1 - جامع الالحان
2 - مقاصد الالحان
3 - كنز الالحان 
 


نوشته شده در   شنبه 26 بهمن 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode