ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 آذر 1394     |     کد : 97277

بیدار باش برای اقتصاد مقاومتی

در ادامه گلایه‌های رهبر معظم انقلاب از کندی در اجرای اقتصاد مقاومتی، ایشان در دیدار اخیر هیات وزیران ضمن موافقت با تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» بر به‌کارگیری مدیریت جهادی و بسیجی در اجرای این برنامه راهبردی تاکید کردند.


در ادامه گلایه‌های رهبر معظم انقلاب از کندی در اجرای اقتصاد مقاومتی، ایشان در دیدار اخیر هیات وزیران ضمن موافقت با تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» بر به‌کارگیری مدیریت جهادی و بسیجی در اجرای این برنامه راهبردی تاکید کردند.

به گزارش فارس، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز و در حاشیه چهارمین اجلاسیه اتاق اصناف ایران به جلسه دوشنبه شب هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی را به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر نام دادند و بر اجرای جدی‌تر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و دولت این مهم را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: همچنین ایشان تاکید مجددی بر این نکته داشتند که اقتصاد ایران باید مردمی شده و بخش واقعی اقتصاد ایران به دست فعالان اقتصادی سپرده شود.

انصاری به این نکته اشاره کرد که نرم‌افزار اقتصاد مقاومتی نسخه شفای اقتصاد ایران است که این نرم‌افزار باید با قدرت بیشتری پیاده‌سازی شود.

مقام معظم رهبری حدود یک ماه و نیم پیش هم در دیدار با اعضای کابینه تذکر داده بودند که برای اجرای اقتصاد مقاومتی، تشکیل یک ستاد فرماندهی لازم است.

ایشان تصریح کردند: «باید یک ستاد قوی و هوشمند و نافذالکلمه تشکیل بشود. من البته اطلاع دارم که آقای رئیس‌جمهور شورایی را تشکیل داده‌اند، خود ایشان هم شرکت می‌کنند، بسیار هم کار خوبی است؛ اما این آن ستاد فرماندهی نیست... یک ستادی لازم است مثل ستادهای فرماندهی که ما در دوره جنگ داشتیم و در بعضی از کارهای دیگر هم یک ستادهای فرماندهی ایجاد شده.»

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار اضافه کردند: «ببینید مجموعه بسیج در مورد اقتصاد مقاومتی چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند و ظرفیتش را دارند؛ ظرفیت خیلی خوبی است. بسیج چیز کمی نیست، چیز کوچکی نیست؛ بسیج یک مجموعه عظیم و آماده به کاری است؛ اینها را بخواهید، ببینید چه‌کار می‌توانند بکنند.» با این اظهارات روشن می‌شود که پیام این تغییر نام به ظاهر ساده، به کارگیری مدیریت بسیجی و جهادی در اجرای اقتصاد مقاومتی بوده که این مدیریت می‌تواند این برنامه را از حالت کندی، کم‌عملی و مهجوریت بیرون آورد.

ستاد فرماندهی کندی را از بین می‌برد

در این باره، دکتر حجت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابتدا باید عرصه اندیشه اقتصادی و بعد از آن عرصه برنامه‌ریزی اقتصادی را مورد توجه قرار دهد تا اقتصاد مقاومتی به طور یکپارچه در بدنه دولت اجرایی شود.

وی افزود: متاسفانه گروهی تلاش می‌کنند با مصادره کردن اقتصاد مقاومتی، آن را به لیبرالیسم اقتصادی تشبیه و آن را یک نوع انحراف فکری و اندیشه‌ای در اقتصاد مطرح کنند؛ در حالی که براساس سیاست‌های مقدماتی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده، اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و علمی برآمده از فرهنگ ایرانی و اسلامی است که قرار است عینیت بخش نظام اقتصادی اسلامی باشد.

عبدالملکی ستاد فرماندهی قوی، اجرای یکپارچه قوانین و تاکید بر یکپارچه بودن آنها، استفاده از ظرفیت نخبگان کشور، توجه به جریان‌های نهادهای غیردولتی مثل بسیج و دیگر نهادهای عمومی، رفع مشکلات برنامه‌های قبلی و عدم اجرای برنامه‌های مشکل‌دار را از اولویت‌های کاری این ستاد عنوان کرد. وی تصریح کرد: با مدیریت جهادی می‌توان کندی و بی‌حوصلگی در اجرای اقتصاد مقاومتی را از بین برد.

الزام سرعت در رویه‌های لیبرالیستی موجود

همچنین دکتر ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه و اقتصاددان به جام‌جم گفت: اکنون برخلاف قانون اساسی، اقتصاد کشور بر‌اساس نظریه لیبرالی آمریکایی که مبتنی بر نظام سرمایه‌‎داری است، اداره می‌شود. با سیاست لیبرالی اجرای اقتصاد مقاومتی ممکن نیست، به این دلیل که اقتصاد مقاومتی روی شفافیت اقتصادی تاکید دارد، اما نظریه‌ لیبرالی برخلاف آن را تاکید می‌کند و در این بخش نمی‌توان فساد را از بین برد.

وی افزود: در طول سال‌های پس از انقلاب قانون اساسی کشور توسط برخی دولتمردان به‌خوبی اجرایی نشد و برای این که بتوانیم پایه اقتصاد مقاومتی را بنا کنیم، باید ابتدا خود را ملزم به رعایت قانون اساسی کشور کنیم. اجرا نشدن قانون اساسی در طول این سال‌ها موجب تشدید وابستگی به منابع خارجی شده است.

رزاقی تصریح کرد: اینها پایه‌های اقتصاد مقاومتی است، اما اجرای آن با منافع برخی افراد در تضاد است و برای این که به جریان واردات و رانت‌های ناشی از آن ادامه دهند، در راه اجرای اقتصاد مقاومتی سنگ‌اندازی و بهانه‌تراشی می‌کنند. بنابراین باید این جریان فکری اقتصاد لیبرالی و خلاف قانون اساسی را به سرعت در قوه مجریه از بین برد.

همه تصمیمات کشور باید با اقتصاد مقاومتی همسو باشد

از سوی دیگر، دکتر هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس درباره تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی به جام‌جم گفت: تصمیماتی که در نقاط مختلف کشور گرفته می‌شود باید با اقتصاد مقاومتی همسو باشد و بنابراین نقش ستاد فرماندهی جدید در هماهنگی میان اجزای مختلف کشور در این خصوص حساس و تعیین‌کننده است.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این ستاد برای این‌که بتواند کارآمد باشد و با ظرفیت کمی و کیفی بالایی فعالیت داشته باشد، باید از همه بخش‌های اجرایی و تئوریک با همه نحله‌های فکری پذیرای نماینده‌ها باشد. همچنین حضور همه قوای کشور در این ستاد از لازمه‌های فعالیت آن است.

قوامی تصریح کرد: اگر توازن میان تولید داخل و جهتگیری واردات شکل بگیرد، بزرگ‌ترین خدمت به اقتصاد کشور است. البته ناگفته نماند باید عزم عمومی هم حتما برای این موضوع وجود داشته باشد و مقامات قضایی باید برای مقابله با فساد پا به میدان بگذارند و با افراد سودجو برخورد جدی کنند. وی گفت: حمایت‌های سیاسی هم باید از ستاد اقتصاد مقاومتی انجام شود تا این ستاد بتواند با قوت در برابر کارشکنان و بهانه‌گیران که به هر حال همیشه هستند و کم هم نیستند، بایستد.

5 مولفه اقتصاد مقاومتی از نگاه رهبر معظم انقلاب

اقتصادمقاومتی، اقتصادی است که با ‏سیاست‌های آمریکا و تحرکات جهانی تکان نمی‌خورد

اقتصادمقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای اساسی کشور است که اقتصاد دانش بنیان پایه آن است

اقتصادمقاومتی درون‌زاست. یعنی از دل ظرفیت‌های کشور و مردم می‌جوشد، ‏اما درون‌گرا نیست. یعنی اقتصاد کشور،‌ محدود و محصور داخل کشور نمی‌شود

اقتصادمقاومتی مردم بنیاد است. یعنی اقتصادی دولتی نیست و برمحور دولت نمی‌گردد

اقتصادمقاومتی عدالت‌محور است، عدالت به معنای تقسیم فقر نیست بلکه به معنای افزایش تولید و سرمایه ملی ‏است

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد


نوشته شده در   چهارشنبه 18 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode