ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 فروردين 1394     |     کد : 87518

طرح‌ مجلس برای لغو سفر عمره

دامنه واکنش‌های داخلی به اتفاق اخیر جده و بی‌حرمتی به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه این شهر، در حال گسترده‌تر شدن است و دیروز علاوه بر این‌که مراجع تقلید و رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی سریع به این ماجرا شدند، برخی نمایندگان هم طرحی را امضا کردند که در صورت تصویب، اعزام زائران ایرانی برای عمره، متوقف می‌شود.

دامنه واکنش‌های داخلی به اتفاق اخیر جده و بی‌حرمتی به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه این شهر، در حال گسترده‌تر شدن است و دیروز علاوه بر این‌که مراجع تقلید و رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی سریع به این ماجرا شدند، برخی نمایندگان هم طرحی را امضا کردند که در صورت تصویب، اعزام زائران ایرانی برای عمره، متوقف می‌شود.

آن‌طور که سازمان حج و زیارت درباره این حادثه اعلام کرده، در هفته گذشته هنگام بازگشت یکی از کاروان‌های اعزامی عمره در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده، دو نفر از ماموران پلیس فرودگاه به بهانه بازرسی از دو نوجوان زائر، قصد تعرض به آنها را داشتند که با هوشیاری زائران و خانواده‌هایشان، پیگیری مدیر و روحانی کاروان و همچنین دخالت سریع مقامات کنسولگری ایران در جده و احضار مسئولان سعودی و فرماندهی پلیس جده، افراد خاطی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

با توجه به اهمیت پیگیری این موضوع و همچنین ادامه‌دار بودن بی‌حرمتی مسئولان و ماموران عربستانی به زائران ایرانی که در سال‌های گذشته به شکل‌های مختلف از جمله انگشت‌نگاری و برخوردهای فیزیکی تا حوادث اخیر ادامه داشته، دیروز مراجع تقلید خواستار پیگیری این ماجرا و حل ریشه‌ای موضوع شدند.

آیت‌الله مکارم: آیا باید با هر ذلتی به عمره مفرده رفت

در همین زمینه آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از اتفاقات به‌وجود آمده در فرودگاه شهر جده عربستان گفت: سوال ما از مسئولان حج آن است که آیا عمره مستحب را به هر قیمتی باید برویم؟ نمی‌خواهم مساله تحریم عمره را پیش بکشم، اما آیا به هر قیمت و به هر‌ذلتی باید به عمره رفت؟

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: مایل نبودم مساله حادثه ناگوار فرودگاه جده رسانه‌ای شود و توصیه می‌کردیم رسانه‌ای نشود، اما رسانه‌ای شد و باید چند نکته درباره آن بیان کنیم.

وی ادامه داد: به مسئولان سعودی عرض می‌کنم که شما ساخت و سازهای عظیمی در مکه و مدینه کرده‌اید، اما مهم‌تر از همه چیز امنیت، خصوصا امنیت ناموسی است و اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد، در پسکوچه‌های مکه و مدینه چه خواهد شد؟

این مرجع تقلید افزود: اگر امنیت فرودگاه بین‌المللی متزلزل شود، مردم دنیا در مورد شما چه خواهند گفت و به مسئولان خودمان عرض می‌کنیم که از این مساله ساده نگذرند و بنشینند فکر کنند تا کی باید عمره مستحب را برویم. وی اظهار کرد: نباید تن به هر اهانتی بدهیم تا بخواهیم مستحبی را به جا آوریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امام راحل با انقلاب اسلامی، عزت و آبرو را برای کشور فراهم کرد و عزتش به جایی رسیده است که شش وزیر خارجه جهان یک طرف و وزیر خارجه ایران یک طرف نشسته و ماه‌ها با هم صحبت می‌کنند و این عزتی است که در سایه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به دست آمده است.

وی گفت: اکنون در دنیا همه رسانه‌ها همه روزه خبری از ایران دارند و کشور ما مطرح و آبرومند است و امیدواریم نتیجه صحبت به جای خود برسد، ولی منهای نتیجه، نباید این عزت را به آسانی از دست بدهیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: به هر حال حادثه جده، حادثه‌ای نیست که بسادگی از آن بتوان گذشت و امیدواریم همه برنامه‌های ما، برنامه‌های عزت‌آفرین باشد و جایی که دیدیم مایه عزت نیست آن را رها می‌کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی: نباید در قبال واقعه فرودگاه جده سکوت شود

آیت‌الله حسین نوری همدانی هم گفت: مساله هتک حرمت به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان، مطلب عجیبی است و نباید در قبال آن سکوت کنیم.

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی بیان کرد: مردم مسلمان باید تعقیب کنند که چه پیش آمده است، ما در اوج قدرت هستیم و نباید در این زمینه سکوت کنیم.

آملی‌لاریجانی: وزارت خارجه با حساسیت موضوع را پیگیری کند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه هم در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به «خبر تاسف‌بار تعرض ماموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» گفت: ما نمی‌توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می‌خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه با محکوم کردن این اقدام و اعلام این‌که «خاطیان باید به اشد مجازات برسند»، افزود: تعرض به دو زائر در کشوری که مسئولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به هیچ وجه قابل قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر چنین جرایمی را شاهد نباشیم.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با تأکید بر این‌که رفتار شنیع افسران سعودی با زائران ایرانی فضاحت‌بار بود و به آنان بسیار توهین شده است، گفت: جدال و نزاع در دین اسلام منع شده و طبق فرمایشات، خداوند کسانی را که دین را وسیله جدال قرار دهند، لعنت می‌کند و امت اسلامی باید ید واحده باشد.

علاوه بر مراجع تقلید و مسئولان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم بشدت نسبت به اتفاقات جده واکنش نشان داده‌اند؛ به طوری که علاوه بر نامه 18 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور که خواستار پیگیری برای مجازات عاملان آزار و اذیت دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده شده‌اند، بیش از 70 نماینده هم طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت تصویب، اعزام زائران برای حج عمره را متوقف می‌کند.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره به ایرنا گفت: با توجه به این‌که جسارت‌ها و بی‌حرمتی‌ها علیه حجاج افزایش یافته و همچنین با توجه به جسارت اخیر به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان، جمعی از نمایندگان این طرح را تهیه کرده‌اند.

وی افزود: ما در این طرح بیان کرده‌ایم تا حصول اطمینان از احترام و امنیت حجاج، سفرهایی که حج عمره انجام می‌شود، متوقف شود.

وی گفت: البته ما در این‌باره روز یکشنبه آینده جلسه‌ای با مسئولان وزارت امور خارجه و مسئولان سازمان حج و زیارت خواهیم داشت.

آن طور که ایرنا گزارش داده، در نامه‌ای هم که از سوی 18 نماینده به رئیس‌جمهور نوشته شده، آمده است: از شما به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی خواستاریم ضمن اعتراض به دولت عربستان به دلیل این اقدام، مجازات عاملان آن را مورد پیگیری جدی قرار دهید.

آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره آخرین پیگیری‌های این ماجرا از سوی مقامات کشورمان گفت: مسئولان بخش‌های ذی‌ربط عربستان سعودی اعلام کرده‌اند موضوع را پیگیری می‌کنند و تا عصر سه‌شنبه نیز براساس آخرین اطلاعات دریافتی توسط سرکنسولگری ما در جده، نتایج اولیه اقدامات مسئولان عربستان از تشکیل پرونده برای متهمان در یکی از شعب دادسرای مرتبط حکایت دارد و شواهد حاکی از پیگیری مسئولان ذی‌ربط سعودی است و امیدواریم این روند با جدیت کامل تا صدور حکم و مجازات افراد یاد شده ادامه یابد.

مرضیه افخم همچنین گفت: وزارت امور خارجه بلافاصله پس از اطلاع از این حرکت ضداخلاقی به طور جدی موضوع را پیگیری کرده و همکاران ما در جده پس از اطلاع از موضوع در فرودگاه این شهر حاضر شده و با حضور مسئولان ارشد فرودگاه به بررسی موضوع پرداختند و مسئولان عربستانی هم ضمن اعلام انزجار از این اقدام اظهار کرده‌اند موضوع برای آنها حیثیتی است و عوامل آن پس از اثبات جرم به مجازات شرعی و قانونی خواهند رسید. افخم افزود: وزارت امور خارجه علاوه بر اعتراض رسمی و ارسال یادداشت اعتراضی، کاردار عربستان را احضار کرده و مراتب اعتراض شدید ایران به ایشان منتقل شده است و از دولت عربستان خواستار تسریع اقدامات در روند مجازات متهمان شده‌ایم.

افخم اضافه کرد: وزارت امور خارجه اقدامات خود را از تمامی مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه به طور مستمر و جدی ادامه خواهد داد. گرچه آن طور که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده، مسئولان جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری این ماجرا برای مجازات مجرمان هستند، اما به نظر می‌رسد با توجه به ادامه بی‌حرمتی‌ها در عربستان به زائران، این موضوع نیازمند برخوردی اساسی و ریشه‌ای است؛ برخوردی که گرچه لغو سفر حج عمره می‌تواند بخشی از آن باشد، اما بیش از آن، اقدامات دیپلماتیکی را می‌طلبد که مشکلات دو کشور را بهبود دهد و مقامات عربستان را به هر شکلی متقاعد کند که اگر با کشوری در برخی مباحث منطقه‌ای، اختلاف دیدگاه دارد، مسائل بین دولت‌ها را نباید به مسائل به دو ملت مرتبط کند.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode