ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393     |     کد : 81855

وقتی تروریسم بر نمایشگرها می کوبد

از ابتدای بحران سوریه، تروریست های درگیر بحران تکیه ویژه ای را بر وسایل ارتباط جمعی برای انتشار بیانیه ها و جریان امور در مناطق تحت اشغال خود کرده اند.

از ابتدای بحران سوریه، تروریست های درگیر بحران تکیه ویژه ای را بر وسایل ارتباط جمعی برای انتشار بیانیه ها و جریان امور در مناطق تحت اشغال خود کرده اند. با ورود تروریست های داعش و النصره به بطن این جنگ، استفاده از این فضاها به ویژه در توییتر تشدید شد و فیسبوک نیز به نحو قابل ملاحظه ای وظیفه انتشار تصاویر، پست های شخصی و اخبار تروریست ها را میسر می کند.

 

به گزارش جام جم آنلاین، نکته جالب در بررسی جنگ واقعی تروریست ها در شبکه های مجازی این است که مراکز کنترل ایینترنت و شبکه های اجتماعی اساسا اجازه داشتن چنین فضاهایی را به آنها می دهند و حتی صفحات رسمی دارند. چگونه می توان پذیرفت که حساب های کاربری داعش و النصره همچنان فعال باشند؟

چرا کسی صفحات تروریست های تکفیری را نمی بندد؟

دکتر دیوید ابراهیم کارشناس پایگاه های اجتماعی به پایگاه العهد لبنان در این باره از دشواری بستن و کنترل صفحات سازمان های تروریستی می گوید. وی بر این باور است که دلیل این امر را باید در سهولت و سرعت ایجاد این صفحات تکفیری ها جست.

وی می افزاید: جدا دشوار است که این صفحات را مورد پیگرد و تعطیلی قرار داد؛ فقط یک ساعت زمان برای تاسیس این فضاها لازم است و نیازی نیز به تایید قبلی تاسیس این فضاها از سوی مراکز گرداننده شبکه ها نیست.

ابراهیم تصریح می کند: مراکز گرداننده این شبکه ها به سختی می توانند بین حساب های کاربری متعلق به گروه های متعادل دینی و تندروها تفکیک قائل شوند. آنها عمدتا نمی توانند بین اسلام اصیل و جریان های تکفیری تمایز قائل شوند. این مدیران شبکه ها می بیننند که همه اسلامگرایان در نام ها و اصطلاحات اشتراک دارند اما نمی توانند اختلاف های تفسیری یا حتی روش اجرای احکام نزد هر کدام از این جریان ها را تفکیک کنند.

تبدیل و تغییر شکل صفحات گروه های تروریستی یکی دیگر از دردسرهای تشخیص و پیگرد آنها است. دکتر ابراهیم در این باره معتقد است که بسیاری از صفحات شبکه های اجتماعی با تغییر چهره همچنان نظرات سازمان های تکفیری را بازنشر می کنند و به اشتراک می گذارند.

مزایای شبکه های اجتماعی برای تروریست ها

دکتر سهاد کحیل استاد دانشگاه لبنان و کارشناس رسانه های مدرن معتقد است که تکفیری ها بهترین استفاده را در سهل الوصول ترین وجه آن از شبکه های اجتماعی می کنند و از این شبکه ها به عنوان بوق های تبلیغاتی و منبر استفاده می کنند. خوبی این شبکه های اجتماعی آن است که می تواند به بخش زیادی از جمعیت یک جامعه دست یابد و فرد یا گروه می تواند در میانشان نظرات را به سادگی انتشار دهد. ضمن اینکه این شبکه ها برای تروریست ها هیچ هزینه ای ندارند و در شرایطی که تبلیغ آنان در سطح واقعی و عینی جامعه جرم تلقی شود، فضای مجازی بدون هیچ هزینه ای کار تبلیغ ْآنها را به عهده می گیرد. اینجا دیگر نیازی به تجهیزات خاص و استودیوهای پخش نیست.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

 


نوشته شده در   پنجشنبه 20 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode