ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 14 شهريور 1403
چهارشنبه 14 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393     |     کد : 72263

واردات بنزین؛ مناظره موافقان و مخالفان

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس: در ایران 2 برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می​شود...

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس: در ایران 2 برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می​شود
واردات بنزین؛ مناظره موافقان و مخالفان

در حالی که کیفیت چالش برانگیز بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی و واردات بنزین برای جبران آن در هفته‌های اخیر خبرساز شده است، سی و چهارمین برنامه مناظره دیروز میزبان بحث‌های داغ و چالشی در خصوص ضرورت واردات بنزین بود.

در مناظره دیروز، موید حسینی‌صدر سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس، شاهرخ خسروانی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، جلیل سالاری مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، یوسف رشیدی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست و پویان رنجبر مدیر گروه نفت و انرژی شبکه تحلیلگران انرژی ایران حضور داشتند.

به گزارش تسنیم،‌ در ابتدای این مناظره موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: از این‌که مناظره تداعی کند که ما طرفدار وابستگی کشور به واردات بنزین هستیم اعلام مخالفت می‌کنم.

وی با بیان این‌که در کشور ما دو برابر استاندارد جهانی انرژی مصرف می‌شود، افزود: در این کشور سالانه یکصد میلیارد دلار انرژی بی رویه می‌سوزد و هدر می‌رود.

حسینی صدر تاکید کرد: طی هفت ، هشت سال گذشته هیچ اقدامی برای بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی صورت نگرفت. قرار بود که ادارات به صورت اتوماسیون اداری باشد تا مردم نیازی به حضور نداشته باشند که چنین نشد.

شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به طور میانگین تولید روزانه بنزین کشور 61 میلیون لیتر است که نسبت به سال گذشته پنج‌میلیون لیتر افزایش داشته است. در سال 92 مصرف روزانه کشور 68 میلیون لیتر بود که برای تأمین مابه‌التفاوت این میزان با کار کارشناسی انجام شده و تائید وزیر نفت و اخذ مصوبه دولت مقرر شد بنزین را وارد کشور کنیم. وی با اشاره به این‌که بر اساس نظر کارشناسان، اکتان افزایی پتروشیمی‌ها تبعات زیست‌محیطی به دنبال داشته است، افزود: بر این اساس معادل اکتان افزایی پتروشیمی‌ها بنزین یورو 4 وارد می‌‌شود تا زمینه ارتقای کیفی محصولات و تکمیل زنجیره آن فراهم شود.

یوسف رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست نیز در این مناظره گفت: طی سال‌های گذشته متأسفانه ما تعداد روزهای ناسالم زیادی را در کشور داشتیم.

رشیدی افزود: ما در بحث بنزین به چند مولفه حساسیت داریم که اولین آنها بحث آروماتیک‌هاست زیرا بخش زیادی از آنها باعث بروز بیماری و سرطان می‌شود و آژانس‌های مختلف دنیا و استانداردهای ملی به ما الزام می‌کند که مقدار ترکیبات آنها در حد استاندارد باشد. بحث بعدی بحث بنزن است که فوق‌العاده سرطانزاست.

پویا رنجبر، مدیر گروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری در ادامه مناظره تلویزیونی دیروز انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید داخل را نبود شفافیت‌های لازم در این موضوع دانست و اظهار کرد: ادعا می‌شود بنزین پتروشیمی‌ها آلوده است در حالی که هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده است.

جلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: تا سال 79 هیچ‌گونه سیاستگذاری فنی و اقتصادی برای ارتقای کیفیت و افزایش تولید بنزین و ساخت پالایشگاه متناسب با استانداردهای روز دنیا انجام نشد.

وی با اشاره به آغاز تحریم بنزین در سال 89 افزود: در آن زمان از فرصت تحریم استفاده و ساختار معیوب قدیمی اصلاح و با اجرای نظام سهمیه‌بندی رشد مصرف بنزین کنترل شد.

شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به صحبت‌های سالاری تاکید کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام گرفته است در کل کشور و بخصوص کلانشهرها متاسفانه وضع آلایندگی و هوایی که تنفس می‌کنیم در شرایط بحرانی بوده است و طبق اطلاعی که اشاره شد با توزیع کامل بنزین یورو 4 که آغاز آن از دی سال گذشته بوده است، مشکل حل می‌شود.

در ادامه این مناظره موید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: آنچه که به عنوان مردم می‌بینیم این است که آلودگی به مرز هشدار رسید تا جایی که مدارس تعطیل شد. این‌که گفته می‌شود بنزین یورو4 در کشور توزیع نمی‌شد نادرست است، بلکه با بنزین‌های دیگر مخلوط می‌شد.

قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اکنون بنزین با کدام استاندارد وارد کشور می‌شود؟ اکنون استاندارد بنزین وارداتی یورو 2 است.

پویا رنجبر، مدیرگروه انرژی شبکه تحلیلگران فناوری نیز با بیان این‌که ظرفیت تولید بنزین در پتروشیمی‌ها را سوزانده‌ایم تصریح کرد: چه تضمینی می‌دهید که تحریم‌ها دوباره برنمی‌گردد؟

در ادامه مناظره یوسف رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان این‌که همه حق دارند نفس بکشند، گفت: سال 89 و در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه که تحریم شدید نبود و دولت نیز پول داشت یک سال فرصت دادیم تا پالایشگاه خلیج فارس تمام شود، اما اگر دولت پنج وزیر را عوض نمی‌کرد و اگر به قانون مجلس تمکین می‌کرد امروز 32 میلیون لیتر بنزین پاک تولید می‌کردیم.

موید حسینی‌صدر در ادامه مناظره تلویزیونی در پاسخ به پرسش مردم که چرا دولت مصوبات مجلس را اجرا نمی‌کند و چرا نمایندگان مجلس در این رابطه اقدام جدی را انجام نمی‌دهند، گفت: متأسفانه دولت در اجرای قوانین سلیقه‌ای عمل می‌کرد به حدی که ما برای پاسخ به عملکرد دولت حتی رئیس جمهور را به مجلس احضار کرده بودیم و در نهایت با تهمت‌ها و صحبت‌های بیهوده نمی‌توانستیم به نتایجی دست پیدا کنیم.

رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست نیز در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط‌زیست نظارتی را بر کیفیت بنزین چینی و وارداتی که به کشور انجام می‌شود دارد یا خیر گفت: براساس مصوبه هیات دولت، محیط‌زیست باید هر سه ماه یک بار آنالیز سوخت‌های وارداتی به کشور را انجام دهد و برهمین اساس ما برنامه‌های متعددی را برای آنالیز سوخت‌های وارداتی از بدو واردات به کشور انجام خواهیم داد.

نتیجه جالب نظرسنجی

سوال نظرسنجی مناظره دیروز به شرح زیر بود:

برای حل مشکل کمبود بنزین در کشور کدام راه‌حل بهتر است: 1- کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی 2- واردات و توزیع بنزین به نرخ بین‌المللی.

در پایان برنامه حدود 52 درصد بینندگان گزینه واردات وتوزیع به نرخ بین‌المللی و 48 درصد هم کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی راانتخاب کردند. بنابراین مشخص شد که مردم حتی به قیمت خرید بنزین با نرخ بین‌المللی، طرفدار هیچ‌گونه محدودیتی در عرضه بنزین نیستند.


نوشته شده در   شنبه 27 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode