ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 اسفند 1392     |     کد : 69100

دیپلماسی فعال دولت در روزهای پایانی سال

درحالی که آخرین روزهای سال برای بسیاری از ایرانیان ایام برنامه‌ریزی برای سفر و آغاز تعطیلات است، اما دستگاه دیپلماسی کشورمان بر حجم فعالیت‌های خود در راستای راهبرد تنش‌زدایی و توسعه روابط خارجی افزوده است.

درحالی که آخرین روزهای سال برای بسیاری از ایرانیان ایام برنامه‌ریزی برای سفر و آغاز تعطیلات است، اما دستگاه دیپلماسی کشورمان بر حجم فعالیت‌های خود در راستای راهبرد تنش‌زدایی و توسعه روابط خارجی افزوده است.

هر چند طی ماه‌های گذشته، مقامات بسیاری از کشورها راهی تهران شدند و در قالب هیات‌های دیپلماتیک به گفت‌وگو با مقامات کشورمان پرداختند، اما این روند در آخرین روزهای سال بیش از پیش گسترش یافته و همین امر نوید تداوم سیاست‌ تنش‌زدایی در سال جدید را می‌دهد.

به گزارش جام‌جم، این روزها وزارت خارجه در حال برنامه‌ریزی برای آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین است، اما این باعث نشده تا دیپلمات‌های کشورمان میزبان مقامات کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی و چهره‌های برجسته بین‌المللی نباشند. پس از سفر کاترین اشتون به عنوان مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اکنون نوبت دیگر مقامات کشورهای عضو این اتحادیه رسیده تا با حضور در تهران، با تاکید بر توسعه مناسبات خود با ایران مهر باطلی بر «استراتژی انزوای تهران» بزنند.

چنین است که پس از میزبانی مقاماتی از کشورهای ترکمنستان، سنگاپور، عراق، قطر، ترکیه، ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان و حضور چهره‌های اثرگذاری چون کوفی‌عنان در ماه‌های گذشته، حالا نوبت به اونگلوس ونیز لوس وزیرخارجه و معاون نخست وزیر کشور یونان رسیده تا با سفر به تهران نشان دهند نزدیکی ایران و اروپا موقتی نیست. وزیر امور خارجه یونان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از ابتدای سال جدید میلادی عهده‌دار شده است، روز جمعه وارد تهران شد و از عزم کشورش برای توسعه روابط با ایران خبر داد.

اما این فقط یونان نیست که بسان بسیاری از دیگر کشورها با آغوشی باز به استقبال رویکرد تازه دولت تدبیر و امید برای توسعه روابط خود با دیگر کشورها رفته، بلکه امروز رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان میزبان ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه بلاروس از اروپای شرقی بود و دیروز علاوه بر وزیر خارجه یونان با سراج‌الدین اصل‌اف وزیرخارجه تاجیکستان از آسیای میانه نیز دیدار کرد. بلاروس از جمله کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی در شرق اروپاست که همواره روابط سیاسی آن با ایران از ثبات برخوردار بوده و فراز و نشیب چندانی در این روابط دیده نشده و در سال‌های گذشته سفرها و دیدارهای دیپلماتیک مقامات در سطح وزارتی و ریاستی برقرار بوده است.

روابط سیاسی، فرهنگی و تجاری ایران و تاجیکستان نیز به عنوان دو کشور مسلمان و فارسی زبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آذربایجان با روحانی

همزمان با برنامه‌هایی که وزیرخارجه کشورمان دارد، دیروز هم رئیس‌جمهور کشورمان، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آذربایجان را به حضور پذیرفت و در دیدار او گفت: ایران و آذربایجان دارای روابط خوبی با یکدیگر هستند اما ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط و افزایش همکاری‌های دو کشور فراوان است. اما یکی از مهمترین سفرهای دیپلماتیک در آخرین روزهای سال 92، حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ایران است. اخضر ابراهیمی که عصر امروز نیویورک را به مقصد تهران ترک می‌کند، پس از شکست مذاکرات ژنو2 وارد تهران می‌شود و قرار است درباره راه‌حل‌های سیاسی بحران سوریه و نیز تقویت روند کمک‌های انسان دوستانه برای مردم این کشور با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کند. وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با ابراهیمی در تهران به وین می‌رود تا در گفت‌وگو با 1+5 به ریاست کاترین‌اشتون، مذاکرات هسته‌ای را پی بگیرد.

وزیر امورخارجه دیروز در کنفرانس خبری مشترک با همتای یونانی خود گفت: آقای اخضر ابراهیمی بعدازظهر یکشنبه (امروز) به تهران می‌آید و روز دوشنبه قبل از این‌که تهران را برای حضور در مذاکرات 1+5 ترک کنم، با او گفت‌وگو خواهم کرد و او با دیگر مسئولان کشورمان نیز در سطوح مناسب دیدار و مذاکره خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا باید تصمیم بسیار سختی بگیرد و آن این است که یک بار برای همیشه به دید واقع‌نگری نگاه کند و خیالبافی را کنار بگذارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات اخیر جان کری مبنی بر این‌که ایران باید در این دوره از مذاکرات هسته‌ای تصمیمات سختی بگیرد، افزود: هم آنان می‌دانند و هم ما می‌دانیم که ایران هیچ گاه در پی سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و بنابراین ما هیچ تصمیم سختی نباید بگیریم.


نوشته شده در   يکشنبه 25 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode