ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 اسفند 1392     |     کد : 68944

واکنش ملی به یک دیدار جنجالی

علی لاریجانی: ملاقات دزدانه در ایران، دون شأن اروپایی‌هاست...

علی لاریجانی: ملاقات دزدانه در ایران، دون شأن اروپایی‌هاست
واکنش ملی به یک دیدار جنجالی
دیدار غیررسمی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی افراد در کشورمان، موجی از انتقادات را به همراه داشته که به تحکیم وحدت داخلی در مقابل دخالت‌های بیگانگان کمک و مردم و مسئولان را در دفاع از استقلال کشور یکصدا کرده است.

در همین خصوص از یک‌سو دانشجویان در مقابل سفارت اتریش دست به تجمعی اعتراض‌آمیز زده و رفتارهای غیرمسئولانه مقامات غربی را محکوم کردند و از سوی دیگر روسای قوا و رئیس دستگاه دیپلماسی، از سیاست‌های دوگانه غرب ابراز تاسف کردند.رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس دیدار اشتون با محکوم فتنه را به یک ملاقات دزدانه تشبیه کرد که دون شأن اروپایی‌هاست.

به گزارش فارس، علی لاریجانی گفت: اقدامی که نماینده اروپا انجام داد بسیار زشت بود. وی که در پاسخ به اخطار مهدی کوچک‌زاده پیرامون ملاقات کاترین اشتون با محکوم فتنه 88 سخن می‌گفت، اضافه کرد: اگر می‌خواستند ملاقاتی کنند باید طبق پروتکل از قبل به وزارت خارجه اطلاع می‌دادند؛ این‌که دزدانه ملاقاتی کنند دون شأن اروپایی‌هاست. لاریجانی تصریح کرد: وزارت اطلاعات باید به این موضوع توجه و دقت نظر داشته باشد.همچنین دیروز سوال 40 نفر از نمایندگان از وزیر امور خارجه درباره دیدار اشتون، تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

علاوه بر این، رئیس دستگاه قضا نیز با اشاره به این‌که چندی قبل هم در سفر هیاتی از پارلمان اروپا به کشورمان، مشابه دیدار اخیر اشتون رخ داده بود، هشدار داد: اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و برخلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد، قوه قضاییه وارد عمل می‌شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود.به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با تأکید بر حمایت از روش‌های معتدلانه و عقلانی در مناسبات خارجی و نشان دادن چهره واقعی نظام اسلامی ایران که متأثر از عقلانیت شیعه است، بروز برخی رفتارها در سفر اخیر هیات اروپایی به تهران را خلاف عرف دیپلماتیک دانست.

آملی لاریجانی گفت: تماس با برخی فتنه‌گران در سفر اخیر و اظهارنظرهای بعد از این سفر، دهن‌کجی به نظام بود؛ البته ما از دیدار و گفت‌وگو هراسی نداریم، ولی رفتارهای اخیر عجیب بود، زیرا که مسئولان وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند از برخی دیدارهای صورت گرفته مطلع نبوده‌اند و براساس پاره‌ای گزارش‌ها خانم اشتون گفته است شرط تحقق این سفر، دیدارهایی با محوریت حقوق بشر بوده است. رئیس دستگاه قضا «توافق بر سر انجام این سفر به شرط برخی دیدارهای صورت گرفته خارج از عرف دیپلماتیک» را مصیبت و «مطلع نبودن از چنین دیدارهایی» را مصیبتی بزرگ‌تر دانست.

وی گفت: در کجای دنیا اجازه می‌دهند که یک خارجی بیاید و هر جا دلش خواست برود و با هر کسی دیدار کند؛ مگر کشور در و پیکر ندارد؟ آیت‌الله آملی لاریجانی دیدارهای فراتر از چارچوب دیپلماتیک را در مناسبات خارجی قابل پذیرش ندانست.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در کنار حجم انبوه ابزارهای تبلیغی دشمنان علیه مردم و نظام مقدس اسلامی ایران برخی مدعیان فرهنگ در داخل کشور نیز همپای غربی‌ها به انکار موازین انسانی، اخلاقی و اسلامی می‌پردازند که وزارت ارشاد قطعاً باید با چنین هجمه‌هایی مقابله کند.

رئیس دستگاه قضا به وظیفه سنگین نهادهای فرهنگی کشور بویژه وزارت ارشاد در روند مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور و وزارت ارشاد موظف هستند به صورت سلبی و اثباتی وظایف خود را انجام دهند و ضمن حمایت از آثار فاخر فرهنگی در همه زمینه‌ها، جلوی تولید، چاپ و انتشار آثار مخرب علیه ارزش‌های فرهنگی کشور و ترویج ارزش‌های غربی را بگیرند.

آملی‌لاریجانی با بیان این‌که «امور فرهنگی را نمی‌توان با شمشیر و سرنیزه پیش برد» تأکید کرد: گاهی ابراز می‌شود که امور فرهنگی را باید به اهل فرهنگ سپرد که البته حرف درستی است، اما این موضوع منافاتی با برخورد و مقابله با کسانی از اهل فرهنگ که برخلاف موازین اسلام و انقلاب و ارزش‌های جامعه حرکت می‌کنند، ندارد. رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که همه نهادها از جمله وزارت ارشاد و قوه قضاییه، باید به وظیفه و مسئولیت‌های خود عمل کنند، گفت: آیا فرهنگ متعالی این است که به انبیا توهین شود و امور مهم دینی مانند قصاص را زیر سوال ببرند و ترویج شود که غیرانسانی است؟

آیت‌الله آملی‌لاریجانی خواهان دقت و نظارت کامل وزارت ارشاد به موضوع ممیزی کتاب و اعمال موازین قانونی در چاپ و انتشار کتاب‌ها شد و گفت: در موضوع ممیزی کتاب، قوانین روشن و صریح داریم، اما متأسفانه شاهدیم که مجموعه آثار نویسنده‌ای منتشر می‌شود که محتوای آن ترویج بی‌بند و باری است؛ سوال این است که چرا باید اجازه انتشار چنین کتاب‌هایی داده شود؟ رئیس قوه قضاییه با اشاره به اصول قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، توهین به مقدسات دینی، تبلیغ علیه اصول دینی، تمسخر و توهین به انبیا، ترویج سکولاریسم و ترویج امور غیراخلاقی را از جمله مهم‌ترین اموری برشمرد که انتشار آن برخلاف موازین قانونی است.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی اجرای قوانین در حیطه فرهنگی را وظیفه دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: متاسفانه کتاب‌های کسانی مجوز می‌گیرد که نه فقط بنیان‌های معارف دینی را زیر سوال می‌برد، بلکه به سراغ قرآن هم رفته‌اند و معتقدند قرآن، تلقی انسانی پیامبر از وحی الهی بوده، پس احتمال خطا هم در آن می‌رود و اگر در جایی، آیات قرآنی با علوم امروزی مخالفت داشت، می‌شود قرآن را کنار گذاشت!

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید به وزیر ارشاد گفت شما در جمهوری اسلامی تنفس می‌کنید و معیارهای قانون اساسی در این نظام برای همه الزام‌آور است. آملی لاریجانی افزود: عمل به وظایف قانونی در قبال امور فرهنگی منحصر به وزارت ارشاد نیست و دستگاه قضایی نیز به وظایف قانونی خود عمل خواهد کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این‌که «برخی می‌گویند نمی‌توان قلم‌ها را شکست و دهان‌ها را بست»، گفت: طبیعی است که در هیچ کجای دنیا آزادی مطلق وجود ندارد و در جمهوری اسلامی ایران نیز همه در چارچوب قانون اساسی آزادند، اما در قبال کسی که قصاص را غیرانسانی بداند چگونه می‌توان از آزادی بیان دفاع کرد؟ آملی لاریجانی، توقیف برخی روزنامه‌ها را بر اساس موازین قانونی اعلام و تصریح کرد: مقابله با جرم، ضروری است و گاهی ترویج یک سخن ضداخلاقی خود جرم دیگری است که باید با آن برخورد قانونی شود.

وی اضافه کرد: ضبط و توقیف ابزار ترویج جرم نیز ضروری و قانونی است و دادستان موظف است ابزار جرم را حتی اگر روزنامه باشد ضبط و توقیف کند.

اعتراض دانشجویان به دیدارهای اشتون

اما واکنش رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس به دیدار جنجالی اشتون در تهران، تنها واکنش در این زمینه نبود، بلکه گروهی از دانشجویان هم همان‌طور که از قبل اعلام کرده بودند دیروز در اعتراض به دیدار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی از محکومان فتنه ۸۸ در سفارت اتریش در تهران، مقابل این سفارتخانه تجمع کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این دانشجویان پارچه‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: خانم اشتون آیا آرمیتا را می‌شناسی؟ آمریکای جنایتکار بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است، افغانستان را چه کسی به خاک و خون کشید؟ مذاکره یا مداخله؟

در این تجمع دانشجویان ضمن حمایت از مسئولان بویژه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، از آنان خواستند با هوشیاری با طرف‌های غربی مقابله کنند و رفتار غیردیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را جواب بدهند.

این اعتراض‌ها به دیدار غیررسمی کاترین اشتون در حاشیه سفر به تهران در حالی است که پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم گفته بود: «این کار را مثبت و مفید نمی‌دانیم». ظریف نتیجه این رفتارها را افزایش سوءظن مردم ایران نسبت به گرایش غربی‌ها دانست و تاکید کرد: «این کارها را هم منبعث از تمایلات سیاسی و برخوردهای دوگانه می‌دانیم».


نوشته شده در   پنجشنبه 22 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode