ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 اسفند 1392     |     کد : 68335

1.750.000 سقف درآمد برای دریافت یارانه

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح آخرین بررسی‌های دولت برای حذف یارانه پردرآمدها در سال ۹۳ از پیشنهاد مورد نظردولت برای تعیین درآمد ماهی یک میلیون و 750 هزارتومان برای حذف یارانه خبر داد.



رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح آخرین بررسی‌های دولت برای حذف یارانه پردرآمدها در سال ۹۳ از پیشنهاد مورد نظردولت برای تعیین درآمد ماهی یک میلیون و 750 هزارتومان برای حذف یارانه خبر داد.

این در حالی است که دولت تاکنون دراین باره اظهار نظر نکرده است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر این‌که هنوز درباره این‌که چه سطح درآمدی می‌توانند نسبت به دریافت یارانه در دور جدید اعلام تقاضا کنند، تصمیم‌گیری نشده است، افزود: ارقام بینابین و مختلفی دراین باره مطرح است؛ مثلا رقم 15 میلیون تومان یا 18 میلیون تومان درآمد سالانه مطرح شد. همچنین یک پیشنهاد از ناحیه خود دولت بود که مبنای درآمدی را سالانه 21 میلیون تومان قرار دهیم؛ یعنی در این حالت درآمد خانوار باید ماهی یک میلیون و 750 هزار تومان باشد.

وی با تاکید بر این‌که احتمال تعیین کف درآمدی برای خانوارهای با جمعیت مختلف وجود دارد، گفت: همچنین تفاوت بین روستا، شهر، کلانشهر و تهران مطرح است، زیرا هزینه‌ها در تهران خیلی بالاتر از دیگر مناطق است و این بحث وجود دارد که کف درآمدی باید متناسب با هزینه‌ها تعیین شود؛ زیرا اگر متناسب با هزینه‌ها باشد عادلانه‌تر خواهد بود، ولی مشوق مهاجرت از روستا به شهر خواهد بود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: علاوه بر این اگر خانوارها را صرفا براساس درآمد طبقه‌بندی کنیم این ایراد وجود دارد که برخی خانوارها باید هزینه بیماری خاصی را پرداخت کنند یا خانوارهایی باید هزینه دانشجو را هم بپردازند و همچنین برخی بدهکارند و باید اقساط آن را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل تنوع آن قدر زیاد است که به ناچار باید عدد بدهیم تا این عدد مبنا قرار گیرد. طبعا خیلی بهتر بود اگر تعداد خانوار و هزینه‌های آنها را تعیین و در نظر می‌گرفتیم، ولی در این حالت کار بسیار پیچیده می‌شد و در عین حال انتظارات بالا می‌رفت و ادعاها هم محرز نمی‌شد.

مصباحی‌مقدم در پاسخ با تاکید بر این‌که در دور جدید چیزی به نام انصراف وجود ندارد، گفت: انصراف زمانی معنا پیدا می‌کند که طرف مشمول دریافت یارانه شود ولی اعلام کند یارانه نمی‌خواهم، درحالی که در دور جدید هدفمندی یارانه‌ها اعلام تقاضا وجود خواهد داشت. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: اگر دولت یارانه بخش تولید را نپردازد، موضوع را قضایی می‌کنیم.

مصباحی‌مقدم با تاکید بر این‌که پرداخت نکردن سهم تولید در مراحل قبل به دلیل این بود که تمام پول به سمت یارانه نقدی هدایت شد، افزود:‌ عزم دولت کنونی بر این است که یارانه تولید را بپردازد، اما اگر پرداخت نکردند و مرتکب تخلف شده باشند، مانند دولت قبل به صحن مجلس گزارش می‌دهیم و در نهایت به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم؛ الان چند پرونده تخلف از دولت قبل در قوه قضاییه وجود دارد و اگر این تخلفات در دولت فعلی هم تکرار شود مجلس این رویه را طی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مجموع تخلفات مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها گفت: الان حضور ذهن ندارم ولی خاطرم است که یک بار دو مصوبه داشتیم که در یکی از آنها 12 عنوان تخلف گزارش شده بود.وی همچنین درباره اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که دولت قصد دارد بار گرانی‌ها را به دوش مجلس بیندازد و مجلس را در گرانی‌ها شریک کند، گفت: ما به این دیدگاه‌ها اعتبار نمی‌دهیم، زیرا مسئولیت آنچه در اداره امور عمومی اتفاق می‌افتد منحصرا به دوش مجلس یا دولت نیست، زیرا هم مجلس به میان می‌آید و هم دولت همکاری می‌کند. امروز شاهد رویکرد همدلانه در اداره امور عمومی کشور هستیم.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این‌که باتوجه به نگرانی مردم از قیمت بنزین در سال 93 آیا در جلسات مشترک دولت و مجلس پیشنهاد دولت برای کف قیمت بنزین اعلام شده است، گفت: دولت هنوز عدد و رقمی حتی در جلسات خصوصی نداده است. در دولت احمدی‌نژاد من از وزیر مربوط سوال کردم که بالاخره قیمت بنزین چه می شود، گفت آقای احمدی‌نژاد می‌‌داند و خدا.

وی ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد وی اعتقاد داشت که اگر از الان قیمت بنزین را اعلام کنیم مردم از الان شروع به ذخیره کردن بنزین خواهند کرد و اثرات منفی بالایی خواهد داشت و دیدیم که شب قبل از اجرا ، دولت تغییر قیمت‌ها را اعلام کرد. نباید از آثار پیدایش انتظارات تورمی در اثر ارائه قیمت‌ها چند ماه قبل از اجرا غفلت کرد.


نوشته شده در   دوشنبه 12 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode